Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kestävyysosaaminen perusopetuksen maantiedon ja lukion maantieteen opetussuunnitelmien perusteissa sekä kestävyystoiminta oppitunneilla

Keskikuru-Kokkonen, Mari (2025-06-18)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202506184759.pdf (583.1Kt)
nbnfioulu-202506184759_mods.xml (12.87Kt)
nbnfioulu-202506184759_pdfa_report.xml (257.2Kt)
Lataukset: 


Keskikuru-Kokkonen, Mari
M. Keskikuru-Kokkonen
18.06.2025
© 2025, Mari Keskikuru-Kokkonen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506184759
Tiivistelmä
Eurooppalainen GreenComp kestävyysosaamisen viitekehys on laadittu Euroopan vihreän kehityksen ohjelman esityksestä tukemaan ympäristökestävyyttä koskevaa oppimista. GreenComp määrittelee sellaista kestävyysosaamista, jota on tarpeellista sisällyttää eri koulutusasteiden opetukseen ja näin tukea oppijoita kestävän elämän rakentamisessa. Tässä tutkielmassa tarkastellaan kuinka GreenCompin määrittelemät kestävyysosaamiset ilmenevät opetussuunnitelmien perusteiden maantiedon opetuksen tavoitteissa ja lukion maantieteen opetuksen tavoitteissa ja keskeisissä sisällöissä. Tutkimusmetodina on laadullinen teoriapohjainen sisällönanalyysi. Tutkielman tavoitteena on myös selvittää missä määrin maantiedon ja maantieteen oppitunneilla toteutetaan kestävyystoimintaa, ja minkä tyyppistä se on. Vastausten saamiseksi toteutettiin kysely, johon vastasi 43 aineenopettajaa. Aineiston tarkasteluun käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.

Opetussuunnitelmien perusteiden analyysin tulosten mukaan maantiedon ja maantieteen opetus tukee monipuolisesti kestävyysosaamista ja sen tietoja, taitoja sekä asenteita. GreenCompin määrittelemät kestävyysosaamiset sisältyvät kattavasti tarkasteltujen oppiaineiden perusteisiin. Perusopetuksessa painottuu kestävyysarvojen ilmentämisen osaaminen ja lukiomaantieteessä kestävyyden monitahoisuuden hallinta. Kestävyystoimintakyselyn tulokset osoittavat, että sitä toteutetaan oppitunneilla hyvin vaihtelevasti. Vastaajista hieman yli puolet (n=23) ei toteuttanut sitä lainkaan. Kestävyystoimintaa pidettiin tärkeänä, mutta usein ajan riittämättömyys yhdistettynä opetussuunnitelmien sisältöjen runsauteen esti sen toteuttamisen. Toteutettu kestävyystoiminta muodostui konkreettisista teoista, kulutuksen tarkkailusta ja vaikuttamisteoista. Opettajat näkivät, että toiminta tukee oppijoiden kestävyysosaamista sekä vahvistaa toiminnan ja vaikuttamisen taitoja.

Opetussuunnitelmien perusteiden analysointi kestävyyden näkökulmasta on tarpeellista, sillä se tuo näkyville kestävyysopetuksen tilaa ja suuntaa. Tulokset osoittavat maantieteen vahvuuden kestävyysopetuksessa ja voivat näin vahvistaa aineenopettajien tunnetta työn merkityksellisyydestä. Havaintoja siitä, että kestävyystoiminta jää usein tunneilla toteutumatta, voidaan hyödyntää esimerkiksi opettajankoulutuksen kehittämisessä tai oppikirjojen sisältöjen suunnittelussa. Jatkossa kestävyystoimintaa kannattaisi tarkastella laajemmin, jolloin jo käytössä olevia hyviä malleja saataisiin hyödynnettyä entistä paremmin.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38841]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen