Luokanopettajien kokemuksia oppilaiden sosioemotionaalisista haasteista ja niiden tukemisesta
Autio, Roosa (2025-06-18)
Autio, Roosa
R. Autio
18.06.2025
© 2025 Roosa Autio. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506184752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506184752
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden sosioemotionaalisista haasteista ja niiden tukemisesta. Tutkimus sijoittuu peruskoulun kontekstiin. Tutkimuksen tavoitteena on tuoda esiin, minkälaisia käsityksiä ja kokemuksia luokanopettajilla on oppilaiden sosioemotionaalisista haasteista ja mitä keinoja luokanopettajat nimeävät käyttävänsä sosioemotionaalisten haasteiden tukemiseen. Tutkimuksessa kiinnitetään huomiota myös siihen, miten merkittävä vaikutus ympäristöllä on sosioemotionaalisten haasteiden taustalla ja niiden tukemisessa.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tutkimusta pohjustetaan tarkastelemalla sosioemotionaalista kompetenssia ja luodaan katsaus siihen, miten sosioemotionaalisia haasteita määritellään tutkimuksissa, vaikka niiden määrittelyn onkin todettu olevan haastavaa. Lisäksi teoriataustassa tuodaan esiin kritiikkiä sosioemotionaalisten haasteiden yksilökeskeisyyteen ja korostetaan ympäristön roolin merkitystä. Viimeisimpänä teoriaosuudessa keskitytään siihen, mitä keinoja tiedetään olevan sosioemotionaalisten haasteiden tukemiseen ja minkälainen on opettajan rooli sosioemotionaalisten haasteiden tukemisessa.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja tutkimuksen aineisto on kerätty keväällä 2025 teemahaastatteluin haastattelemalla luokanopettajia. Haastatteluun osallistui kolme luokanopettajaa. Jokainen haastateltava on toiminut luokanopettajana pitkään, yli 20 vuotta. Haastatteluilla kerättyä aineistoa on analysoitu käyttäen analysointimenetelmänä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen keskeisimmät tulokset osoittavat, että tutkimukseen osallistuneilla luokanopettajilla on laaja ja monipuolinen käsitys sosioemotionaalisista haasteista ja että oppilaiden sosioemotionaaliset haasteet ovat selvästi osa peruskoulun arkea. Tuloksista selvisi, että luokanopettajat suhtautuvat sosioemotionaalisiin haasteisiin ymmärtävästi ja myötätuntoisesti, syyllistämättä oppilaita yksilöinä. Tulokset osoittivat, että haastateltavien opettajien nimeämät sosioemotionaalisiin haasteisiin kohdistuvat tukikeinot ovat pääasiassa oppilaiden ympäristöön kohdistuvia. Yksilökohtaiset tukikeinot jäivät aineistossa huomattavasti pienempään rooliin. Huolta aiheuttaa tutkimustulos, joka osoittaa, että haastateltavat luokanopettajat kokevat tai ovat kokeneet sosioemotionaalisten haasteiden tukemisessa riittämättömyyttä ja muita hankalia tunteita.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tutkimusta pohjustetaan tarkastelemalla sosioemotionaalista kompetenssia ja luodaan katsaus siihen, miten sosioemotionaalisia haasteita määritellään tutkimuksissa, vaikka niiden määrittelyn onkin todettu olevan haastavaa. Lisäksi teoriataustassa tuodaan esiin kritiikkiä sosioemotionaalisten haasteiden yksilökeskeisyyteen ja korostetaan ympäristön roolin merkitystä. Viimeisimpänä teoriaosuudessa keskitytään siihen, mitä keinoja tiedetään olevan sosioemotionaalisten haasteiden tukemiseen ja minkälainen on opettajan rooli sosioemotionaalisten haasteiden tukemisessa.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja tutkimuksen aineisto on kerätty keväällä 2025 teemahaastatteluin haastattelemalla luokanopettajia. Haastatteluun osallistui kolme luokanopettajaa. Jokainen haastateltava on toiminut luokanopettajana pitkään, yli 20 vuotta. Haastatteluilla kerättyä aineistoa on analysoitu käyttäen analysointimenetelmänä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen keskeisimmät tulokset osoittavat, että tutkimukseen osallistuneilla luokanopettajilla on laaja ja monipuolinen käsitys sosioemotionaalisista haasteista ja että oppilaiden sosioemotionaaliset haasteet ovat selvästi osa peruskoulun arkea. Tuloksista selvisi, että luokanopettajat suhtautuvat sosioemotionaalisiin haasteisiin ymmärtävästi ja myötätuntoisesti, syyllistämättä oppilaita yksilöinä. Tulokset osoittivat, että haastateltavien opettajien nimeämät sosioemotionaalisiin haasteisiin kohdistuvat tukikeinot ovat pääasiassa oppilaiden ympäristöön kohdistuvia. Yksilökohtaiset tukikeinot jäivät aineistossa huomattavasti pienempään rooliin. Huolta aiheuttaa tutkimustulos, joka osoittaa, että haastateltavat luokanopettajat kokevat tai ovat kokeneet sosioemotionaalisten haasteiden tukemisessa riittämättömyyttä ja muita hankalia tunteita.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]