Älypuhelimien ja koulussa käytettävän teknologian vaikutukset peruskouluikäisten oppimiseen ja koulunkäyntiin : systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Sammelvuo, Mikko (2025-06-18)
Sammelvuo, Mikko
M. Sammelvuo
18.06.2025
© 2025, Mikko Sammelvuo. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506184749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506184749
Tiivistelmä
Tässä Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan älypuhelinten ja koulussa käytettävän teknologian merkityksiä ja vaikutuksia peruskouluikäisten koulunkäyntiin ja oppimiseen. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Aineisto koostui vertaisarvioiduista tutkimusartikkeleista, joista osa käsitteli myös toisen asteen ja korkeakouluopiskelijoita. Näiden tutkimusten tuloksia analysoitiin kuitenkin ensisijaisesti peruskoulukontekstin näkökulmasta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys tarkasteli peruskoulun opetuksen rakennetta, oppimisympäristöjen kehitystä, teknologian pedagogista käyttöä, digitaalisten laitteiden vaikutuksia sekä oppilaiden hyvinvointia. Näitä näkökulmia yhdistävä analyysi toi esiin kolme keskeistä teemaa: teknologian myönteiset vaikutukset oppimiseen, teknologian haasteet opetuksessa ja oppimisessa sekä teknologian vaikutukset oppilaiden hyvinvointiin ja sosiaalisiin taitoihin. Tulokset osoittavat, että digitaaliset välineet voivat parantaa oppimismotivaatiota, lisätä osallisuutta ja kehittää 2000-luvun taitoja, mutta voivat samalla aiheuttaa keskittymisen vaikeuksia, kasvattaa osaamiseroja ja kuormittaa oppilaita, erityisesti ilman selkeitä pedagogisia rakenteita.
Tutkielma korostaa opettajien digipedagogisen tuen ja koulutuksen tarvetta sekä oppilaiden teknologisten taitojen tukemista. Se osoittaa myös, että koulujen rakenteellinen ja tekninen valmius vaikuttaa merkittävästi siihen, miten teknologiaa voidaan opetuksessa hyödyntää. Tämä tutkimus tuottaa ajankohtaista, kriittistä ja käytännönläheistä tietoa teknologiakasvatuksen ja koulukäytänteiden kehittämisen tueksi digitalisoituvassa maailmassa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys tarkasteli peruskoulun opetuksen rakennetta, oppimisympäristöjen kehitystä, teknologian pedagogista käyttöä, digitaalisten laitteiden vaikutuksia sekä oppilaiden hyvinvointia. Näitä näkökulmia yhdistävä analyysi toi esiin kolme keskeistä teemaa: teknologian myönteiset vaikutukset oppimiseen, teknologian haasteet opetuksessa ja oppimisessa sekä teknologian vaikutukset oppilaiden hyvinvointiin ja sosiaalisiin taitoihin. Tulokset osoittavat, että digitaaliset välineet voivat parantaa oppimismotivaatiota, lisätä osallisuutta ja kehittää 2000-luvun taitoja, mutta voivat samalla aiheuttaa keskittymisen vaikeuksia, kasvattaa osaamiseroja ja kuormittaa oppilaita, erityisesti ilman selkeitä pedagogisia rakenteita.
Tutkielma korostaa opettajien digipedagogisen tuen ja koulutuksen tarvetta sekä oppilaiden teknologisten taitojen tukemista. Se osoittaa myös, että koulujen rakenteellinen ja tekninen valmius vaikuttaa merkittävästi siihen, miten teknologiaa voidaan opetuksessa hyödyntää. Tämä tutkimus tuottaa ajankohtaista, kriittistä ja käytännönläheistä tietoa teknologiakasvatuksen ja koulukäytänteiden kehittämisen tueksi digitalisoituvassa maailmassa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38830]