Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fyysinen aktiivisuus koulussa : liikuntakulttuurin merkitys, mahdollistaminen ja vaikutukset

Määttä, Jouni; Niinimaa, Juuso (2025-06-18)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202506184738.pdf (556.2Kt)
nbnfioulu-202506184738_mods.xml (11.11Kt)
nbnfioulu-202506184738_pdfa_report.xml (261.7Kt)
Lataukset: 


Määttä, Jouni
Niinimaa, Juuso
J. Määttä; J. Niinimaa
18.06.2025
© 2025, Jouni Määttä, Juuso Niinimaa. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506184738
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan fyysisen aktiivisuuden roolia peruskoulussa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millä tavoin koulu voi rakenteidensa, toimintakulttuurinsa ja pedagogisten käytäntöjensä kautta edistää oppilaiden fyysistä aktiivisuutta koulupäivän aikana. Lisäksi tarkastellaan, millaisia arvoja ja asenteita suomalainen peruskoulu välittää liikunnasta ja miten fyysinen aktiivisuus vaikuttaa oppilaiden hyvinvointiin ja koulumenestykseen.

Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka aineisto on koottu suomen- ja englanninkielisistä vertaisarvioiduista tutkimusartikkeleista, katsauksista ja viranomaisjulkaisuista. Aineiston valinnassa keskityttiin vuosina 2005–2024 julkaistuihin lähteisiin, jotka käsittelevät fyysistä aktiivisuutta, koulun liikuntakulttuuria, opetusta tai hyvinvointia peruskoulukontekstissa.

Tutkimus osoittaa, että fyysisesti aktiivinen koulupäivä tukee oppilaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia ja oppimista. Fyysinen aktiivisuus edistää muun muassa keskittymiskykyä, muistia ja mielialaa, ja sillä on positiivinen yhteys koulumenestykseen. Koulun liikuntakulttuuri rakentuu arvoista, asenteista ja rakenteista, joilla voidaan joko vahvistaa tai heikentää oppilaiden liikkumista. Opettajien rooli, toiminnalliset oppitunnit, aktiiviset välitunnit sekä liikunnalliset oppimisympäristöt nousevat keskeisiksi fyysisen aktiivisuuden mahdollistajiksi.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että fyysisen aktiivisuuden tukeminen koulussa edellyttää kokonaisvaltaista, koko kouluyhteisöä koskevaa lähestymistapaa. Liikuntaa ei tulisi nähdä vain erillisenä oppiaineena, vaan osana laajempaa pedagogista ja hyvinvointia tukevaa koulukulttuuria.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38865]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen