Vety ja biokaasu raskaan tieliikenteen käyttövoimina : liikenteen energiasiirtymän edellyttämät kehitystarpeet Pohjois-Pohjanmaan liikennejärjestelmäsuunnittelussa
Aura, Aliisa (2025-06-18)
Aura, Aliisa
A. Aura
18.06.2025
© 2025 Aliisa Aura. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506184729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506184729
Tiivistelmä
Vaihtoehtoisten käyttövoimien rooli liikenteen energialähteenä on viime vuosien aikana alkanut korostua liikenteelle asetettujen päästötavoitteiden myötä. Henkilöautoliikenteessä siirtymä on lähtenyt sähkön avulla nopeasti käyntiin. Raskaan liikenteen muuttaminen hiilineutraaliksi on sekä teknisistä, että taloudellisista syistä kuitenkin haastavaa. Biokaasu ja vety nähdään raskaan liikenteen kannalta potentiaalisina vaihtoehtoina pitkällä aikavälillä. Kummankin vaihtoehdon yleistyminen vaatii kuitenkin vielä merkittäviä investointeja esimerkiksi jakeluinfrastruktuurin osalta.
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä kehitystarpeita vedyn ja biokaasun käyttö raskaan liikenteen käyttövoimana aiheuttaa Pohjois-Pohjanmaan alueella etenkin jakeluinfran osalta. Tarkastelussa on jakelun lisäksi myös tuotanto ja siirto, sekä eri käyttövoimavaihtoehtojen soveltuminen erilaisiin käyttötarkoituksiin. Paikallisen tarkastelutason lisäksi Pohjois-Pohjanmaata ja Suomea verrataan Ruotsiin ja Keski-Eurooppaan. Vertailun tarkoituksena on hahmottaa esimerkiksi kilpailukykyyn liittyviä kysymyksiä. Tutkielma muodostuu teoreettisesta viitekehyksestä sekä asiantuntijahaastatteluin kerätystä tutkimusaineistosta. Aineisto on käsitelty sisällönanalyysimenetelmän keinoin.
Tutkielman tulokset osoittavat, että Pohjois-Pohjanmaalla on alueena merkittävä potentiaali sekä vedyn, että biokaasun tuotannon suhteen myös kansainvälisesti. Biokaasun jakeluverkosto ei tällä hetkellä mahdollista kunnolla etenkään pitkän ajomatkan operointia. Vihreää vetyinfraa ei vielä ole. Sekä biokaasun, että vedyn jakeluinfraa täytyy kehittää maakunnassa etenkin Oulun ja Jyväskylän välillä VT4:llä sekä Koillismaalla. Tulosten perusteella molempien käyttövoimien jakeluasema sopisi Pyhäjärvelle sekä Kuusamoon.
Jakeluinfran mahdollisimman nopea kehittäminen on etenkin kahdesta syystä tärkeää. Hiilineutraalien ajoneuvojen käyttöasteella on valtava merkitys liikenteen kasvihuonepäästöjen määrään. Käyttövoimasiirtymä on ilmastonmuutoksen kannalta keskeinen toimenpide. Tulevaisuudessa liikenteen vähäpäästöisyys tulee kuitenkin olemaan myös osa alueellisen kilpailukyvyn muodostumista. Sillä voi siis olla merkittävä rooli esimerkiksi vihreän teollisuuden investointien sijoittumisessa.
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä kehitystarpeita vedyn ja biokaasun käyttö raskaan liikenteen käyttövoimana aiheuttaa Pohjois-Pohjanmaan alueella etenkin jakeluinfran osalta. Tarkastelussa on jakelun lisäksi myös tuotanto ja siirto, sekä eri käyttövoimavaihtoehtojen soveltuminen erilaisiin käyttötarkoituksiin. Paikallisen tarkastelutason lisäksi Pohjois-Pohjanmaata ja Suomea verrataan Ruotsiin ja Keski-Eurooppaan. Vertailun tarkoituksena on hahmottaa esimerkiksi kilpailukykyyn liittyviä kysymyksiä. Tutkielma muodostuu teoreettisesta viitekehyksestä sekä asiantuntijahaastatteluin kerätystä tutkimusaineistosta. Aineisto on käsitelty sisällönanalyysimenetelmän keinoin.
Tutkielman tulokset osoittavat, että Pohjois-Pohjanmaalla on alueena merkittävä potentiaali sekä vedyn, että biokaasun tuotannon suhteen myös kansainvälisesti. Biokaasun jakeluverkosto ei tällä hetkellä mahdollista kunnolla etenkään pitkän ajomatkan operointia. Vihreää vetyinfraa ei vielä ole. Sekä biokaasun, että vedyn jakeluinfraa täytyy kehittää maakunnassa etenkin Oulun ja Jyväskylän välillä VT4:llä sekä Koillismaalla. Tulosten perusteella molempien käyttövoimien jakeluasema sopisi Pyhäjärvelle sekä Kuusamoon.
Jakeluinfran mahdollisimman nopea kehittäminen on etenkin kahdesta syystä tärkeää. Hiilineutraalien ajoneuvojen käyttöasteella on valtava merkitys liikenteen kasvihuonepäästöjen määrään. Käyttövoimasiirtymä on ilmastonmuutoksen kannalta keskeinen toimenpide. Tulevaisuudessa liikenteen vähäpäästöisyys tulee kuitenkin olemaan myös osa alueellisen kilpailukyvyn muodostumista. Sillä voi siis olla merkittävä rooli esimerkiksi vihreän teollisuuden investointien sijoittumisessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]