Onnistuneen matematiikan oppitunnin piirteet : matematiikan opettajien näkemyksiä perusopetuksessa
Ohtamaa, Elli; Piispanen, Mari (2025-06-17)
Ohtamaa, Elli
Piispanen, Mari
E. Ohtamaa; M. Piispanen
17.06.2025
© 2025, Elli Ohtamaa, Mari Piispanen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506174668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506174668
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena oli onnistunut matematiikan oppitunti yläkoulussa. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisesti niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat matematiikan oppitunnin onnistumiseen opettajien näkökulmasta. Teoreettisena viitekehyksenä toimivat erilaiset oppimisteoriat sekä keskeiset matematiikan oppituntiin liittyvät tekijät, kuten opetuksen suunnittelu, opetusmenetelmät, oppimisympäristö ja oppimisen tukeminen. Teoreettisen viitekehyksen avulla pyrittiin ymmärtämään, miten oppitunnin tekijät voivat edistää oppimista ja vaikuttaa oppitunnin onnistumiseen.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää onnistuneen matematiikan oppitunnin ominaispiirteet sekä opettajien mielestä toimivat käytänteet onnistuneen oppitunnin pitämiseen. Tutkimuskysymyksinä toimivat “Millaisia tekijöitä opettajat pitävät tärkeinä matematiikan oppitunnin onnistumisen kannalta?” ja “Miten opettaja voi omalla toiminnallaan edistää matematiikan oppitunnin onnistumista?”. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto on analysoitu teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Aineisto on kerätty anonyymillä kyselylomakkeella yläkoulussa matematiikkaa opettavilta opettajilta. Vastauksia kyselyyn saatiin 27.
Oppitunnin onnistumisen kannalta opettajat kokivat tärkeimmäksi oppimisympäristön ja ilmapiirin. Keskeistä niiden kannalta oli opettajan tapa luoda työrauhaa ja ilmapiiriä, sekä muokata luokkatila opetuksen ja oppimisen tarpeisiin sopivaksi. Toiseksi tärkeimmäksi nousi opetuksen suunnittelu ja toteutus, johon liittyvät opetuksen suunnittelu, rakenne, käytetyt menetelmät, työtavat ja materiaalit. Vastauksissa korostui sekä monipuolisuuden että pysyvyyden arvostaminen ja näkemykset opettajien välillä vaihtelivat. Kolmanneksi tärkein teema oli oppimisen tukeminen, erityisesti oppilaiden motivointi ja eriyttäminen. Aikaisemmat tutkimukset tukivat pääsääntöisesti tässä tutkimuksessa saatuja tuloksia, mutta nostivat esiin myös mahdollisia ongelmakohtia matematiikan opetuksessa.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää onnistuneen matematiikan oppitunnin ominaispiirteet sekä opettajien mielestä toimivat käytänteet onnistuneen oppitunnin pitämiseen. Tutkimuskysymyksinä toimivat “Millaisia tekijöitä opettajat pitävät tärkeinä matematiikan oppitunnin onnistumisen kannalta?” ja “Miten opettaja voi omalla toiminnallaan edistää matematiikan oppitunnin onnistumista?”. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto on analysoitu teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Aineisto on kerätty anonyymillä kyselylomakkeella yläkoulussa matematiikkaa opettavilta opettajilta. Vastauksia kyselyyn saatiin 27.
Oppitunnin onnistumisen kannalta opettajat kokivat tärkeimmäksi oppimisympäristön ja ilmapiirin. Keskeistä niiden kannalta oli opettajan tapa luoda työrauhaa ja ilmapiiriä, sekä muokata luokkatila opetuksen ja oppimisen tarpeisiin sopivaksi. Toiseksi tärkeimmäksi nousi opetuksen suunnittelu ja toteutus, johon liittyvät opetuksen suunnittelu, rakenne, käytetyt menetelmät, työtavat ja materiaalit. Vastauksissa korostui sekä monipuolisuuden että pysyvyyden arvostaminen ja näkemykset opettajien välillä vaihtelivat. Kolmanneksi tärkein teema oli oppimisen tukeminen, erityisesti oppilaiden motivointi ja eriyttäminen. Aikaisemmat tutkimukset tukivat pääsääntöisesti tässä tutkimuksessa saatuja tuloksia, mutta nostivat esiin myös mahdollisia ongelmakohtia matematiikan opetuksessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]