Kuinka opettaa vaikuttamisen keinoja tekemällä mainosmusiikkia? : toiminnallinen tapaustutkimus musiikkiluokalta
Raudaskoski, Milla (2025-06-17)
Raudaskoski, Milla
M. Raudaskoski
17.06.2025
© 2025 Milla Raudaskoski. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506174647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506174647
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia käsityksiä nuorilla on vaikuttamisen keinoista. Tämä toiminnallinen tapaustutkimus toteutettiin musiikkiluokalla opiskelevien oppilaiden kanssa. Tutkimuksessa on kokeiltu toimintamallia, jossa luova tuottaminen on yhdistetty monilukutaidon oppisisältöjen opetukseen.
Säveltämisen opetuksella voidaan tukea kriittisen ajattelun taitojen kehitystä. Nämä taidot ovat keskeisessä roolissa monilukutaidon oppisisällöissä. Monilukutaidon opetusta voi soveltaa musiikin oppiaineen sisältöihin, koska yksi musiikin oppiaineen tavoitteista on tukea oppilaiden ymmärrystä musiikin tavoista viestiä ja vaikuttaa yhteiskunnassa.
Median roolin nopea kehitys tekee kasvattajille haastavaksi tunnistaa oppilaiden kokemusmaailmaa ja suhdetta mediaan, koska se muuttuu jatkuvasti. Generation AI somekone on alusta, joka soveltuu koulukäyttöön. Sen avulla voi tutustua esimerkiksi sosiaalisen median tapoihin profiloida käyttäjiään ja tuottaa kohdennettua sisältöä ja tuoda vapaa-ajan käytänteitä osaksi koulussa tapahtuvaa oppimista.
Tutkimusta varten kerättiin moniaineistoinen kokonaisuus kattavan kuvan luomiseksi tutkittavasta ilmiöstä. Teoriaohjaavan analyysin keinoin aineistosta tunnistettiin erilaisia vaikuttamisen keinoja ja millä tavoin oppilaat näitä keinoja käyttivät.
Luovan tuottamisen keinoin oppilaat oppivat uusia asioita tutkittavasta ilmiöstä. Heidän toiminnastaan löytyi paljon enemmän vaikuttamisen keinojen käyttötapoja kuin he itse kokivat käyttäneensä. Oppimisen myötä oppilaiden käsityksissä tapahtui muutoksia. Nämä tulokset vahvistavat käsitystäni siitä, että musiikin oppiaine soveltuu monilukutaidon opettamiseen.
Säveltämisen opetuksella voidaan tukea kriittisen ajattelun taitojen kehitystä. Nämä taidot ovat keskeisessä roolissa monilukutaidon oppisisällöissä. Monilukutaidon opetusta voi soveltaa musiikin oppiaineen sisältöihin, koska yksi musiikin oppiaineen tavoitteista on tukea oppilaiden ymmärrystä musiikin tavoista viestiä ja vaikuttaa yhteiskunnassa.
Median roolin nopea kehitys tekee kasvattajille haastavaksi tunnistaa oppilaiden kokemusmaailmaa ja suhdetta mediaan, koska se muuttuu jatkuvasti. Generation AI somekone on alusta, joka soveltuu koulukäyttöön. Sen avulla voi tutustua esimerkiksi sosiaalisen median tapoihin profiloida käyttäjiään ja tuottaa kohdennettua sisältöä ja tuoda vapaa-ajan käytänteitä osaksi koulussa tapahtuvaa oppimista.
Tutkimusta varten kerättiin moniaineistoinen kokonaisuus kattavan kuvan luomiseksi tutkittavasta ilmiöstä. Teoriaohjaavan analyysin keinoin aineistosta tunnistettiin erilaisia vaikuttamisen keinoja ja millä tavoin oppilaat näitä keinoja käyttivät.
Luovan tuottamisen keinoin oppilaat oppivat uusia asioita tutkittavasta ilmiöstä. Heidän toiminnastaan löytyi paljon enemmän vaikuttamisen keinojen käyttötapoja kuin he itse kokivat käyttäneensä. Oppimisen myötä oppilaiden käsityksissä tapahtui muutoksia. Nämä tulokset vahvistavat käsitystäni siitä, että musiikin oppiaine soveltuu monilukutaidon opettamiseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]