Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia valmiiksi suunnitellun pedagogisen materiaalin käytöstä
Karvonen, Maria (2025-06-17)
Karvonen, Maria
M. Karvonen
17.06.2025
© 2025, Maria Karvonen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506174640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506174640
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on varhaiskasvatuksen opettajien kokemukset valmiiksi suunnitellun pedagogisen materiaalin käytöstä. Varhaiskasvatuksessa puhutaan kiireestä ja siitä, ettei opettajilla ole tarpeeksi aikaa suunnitella toimintaa. Varhaiskasvatuksessa ei ole pääsääntöisesti käytössä valmiiksi suunniteltuja pedagogisia materiaaleja, vaan opettajat itse tekevät materiaalit. Tutkimuksen tavoitteena onkin selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia valmiiksi suunnitellun pedagogisen materiaalin käytöstä. Tutkimuksessa opettajat saivat käyttöönsä Pedapuu Oy:n materiaaleja, joita hyödyntää omassa työssään. Opettajia ei velvoitettu käyttämään materiaaleja ja he saivat käyttää myös muita materiaaleja.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään opettajuutta, pedagogista toimintaa ja suunnittelua sekä valmiiksi suunniteltua pedagogista materiaalia varhaiskasvatuksessa. Aiempia tutkimuksia valmiiksi suunnitellusta pedagogisesta materiaalista varhaiskasvatuksessa ei kuitenkaan löytynyt, jonka vuoksi aiempi tutkimus on alakoulun kontekstista. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja siinä on käytetty erityisesti fenomenologista lähestymistapaa. Tutkimukseen osallistui kuusi opettajaa eli kolme opettajaparia kolmesta eri varhaiskasvatusryhmästä. Opettajat saivat käyttöönsä Pedapuu Oy:n materiaalit kolmeksi kuukaudeksi ennen haastatteluita, jotka toteutettiin Teams-viestintäsovelluksen välityksellä. Haastatteluita oli yhteensä kolme ja ne nauhoitettiin. Aineisto koostui haastatteluiden litteroinneista ja analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tuloksissa ilmenee, että opettajat kokivat valmiiksi suunnitellun pedagogisen materiaalin helpottavan toiminnan suunnittelemista. Lisäksi suunnittelu-, arviointi- ja kehittämistyöaikaa pystyi hyödyntämään muihin asioihin. Valmiiksi suunnitellun materiaalin koettiin rikastuttavan pedagogista toimintaa. Materiaalien koettiin olevan hyödyksi myös silloin, jos opettaja koki jonkin asian olevan oman mukavuusalueen ulkopuolella. Opettajien mukaan valmiiksi suunnitellut materiaalit olivat myös monikäyttöisiä, ja niitä pystyi hyödyntämään esimerkiksi odotustilanteissa sekä juhlissa. Aiemman tutkimuksen mukaan valmiiksi suunnitellut pedagogiset materiaalit ovat työkaluja opettajan työssä. Myös tämän tutkimuksen mukaan opettajat kokivat niin. Kuitenkin tuloksissa ilmenee, ettei varhaiskasvatuksen opettajan työtä voisi tehdä pelkästään valmista materiaalia käyttämällä vaan se on yksi opettajan käytössä olevista työtavoista.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään opettajuutta, pedagogista toimintaa ja suunnittelua sekä valmiiksi suunniteltua pedagogista materiaalia varhaiskasvatuksessa. Aiempia tutkimuksia valmiiksi suunnitellusta pedagogisesta materiaalista varhaiskasvatuksessa ei kuitenkaan löytynyt, jonka vuoksi aiempi tutkimus on alakoulun kontekstista. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja siinä on käytetty erityisesti fenomenologista lähestymistapaa. Tutkimukseen osallistui kuusi opettajaa eli kolme opettajaparia kolmesta eri varhaiskasvatusryhmästä. Opettajat saivat käyttöönsä Pedapuu Oy:n materiaalit kolmeksi kuukaudeksi ennen haastatteluita, jotka toteutettiin Teams-viestintäsovelluksen välityksellä. Haastatteluita oli yhteensä kolme ja ne nauhoitettiin. Aineisto koostui haastatteluiden litteroinneista ja analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tuloksissa ilmenee, että opettajat kokivat valmiiksi suunnitellun pedagogisen materiaalin helpottavan toiminnan suunnittelemista. Lisäksi suunnittelu-, arviointi- ja kehittämistyöaikaa pystyi hyödyntämään muihin asioihin. Valmiiksi suunnitellun materiaalin koettiin rikastuttavan pedagogista toimintaa. Materiaalien koettiin olevan hyödyksi myös silloin, jos opettaja koki jonkin asian olevan oman mukavuusalueen ulkopuolella. Opettajien mukaan valmiiksi suunnitellut materiaalit olivat myös monikäyttöisiä, ja niitä pystyi hyödyntämään esimerkiksi odotustilanteissa sekä juhlissa. Aiemman tutkimuksen mukaan valmiiksi suunnitellut pedagogiset materiaalit ovat työkaluja opettajan työssä. Myös tämän tutkimuksen mukaan opettajat kokivat niin. Kuitenkin tuloksissa ilmenee, ettei varhaiskasvatuksen opettajan työtä voisi tehdä pelkästään valmista materiaalia käyttämällä vaan se on yksi opettajan käytössä olevista työtavoista.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38841]