”Työhyvinvointi on pohja kaikelle, jos väki voi huonosti, niin kaikki on tavallaan vähän turhaa.” : varhaiskasvatuksen opettajien kokema stressi ja sen vaikutus työhyvinvoinnille
Kylmänen, Noora (2025-06-17)
Kylmänen, Noora
N. Kylmänen
17.06.2025
© 2025, Noora Kylmänen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506174638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506174638
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää millaisia stressitekijöitä opettajat kohtaavat työssään ja millaisia vaikutuksia niistä on työhyvinvoinnille. Tutkielmani aihe on hyvin ajankohtainen, sillä varhaiskasvatuksen opettajien työolot ovat olleet viime vuosina pinnalla. Työhyvinvoinnista on tehty runsaasti tutkimuksia aiemmin. Siitä huolimatta työhyvinvointia on mielestäni tärkeää tutkia, sillä varhaiskasvatuksessa on tapahtunut viime vuosina paljon muutoksia. Lisäksi varhaiskasvatuksen opettajien stressiä on tutkittu vähemmän verrattuna muiden asteiden opettajiin. Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan syvemmin suomalaista varhaiskasvatusta, työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä, sekä stressin ilmentymistä opettajan työssä.
Tutkielmani on toteutettu kerronnallisella menetelmällä. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kolmea varhaiskasvatuksen opettajaa huhtikuussa 2024, jotka toteutettiin teemahaastatteluilla. Aineiston analysoimiseen hyödynnettiin aineistolähtöistä
sisällönanalyysia. Kerronnallinen lähestymistapa oli pohjana haastatteluille, joissa tutkittiin opettajien kertomuksia.
Tutkimuksen tulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajat kohtaavat useita stressitekijöitä työssään. Tutkimuksen kannalta keskeiset stressitekijät olivat: kiireinen ja meluisa fyysinen ympäristö, epäkohdat työyhteisön vuorovaikutus- ja johtamiskulttuurissa, liian suuri työkuorma ja vastuu, sekä epävarmuuden kokeminen työn jatkuvuudesta ja töiden kasautumisesta. Lisäksi tuloksissa selvisi stressin vaikuttavan työhyvinvointiin haitallisesti usealla eri osa-alueella. Tutkimuksen keskeiset tulokset stressin vaikutuksista työhyvinvointiin olivat: univaikeudet, fyysiset oireet, palautumisen vaikeudet, kognitiivisen toiminnan haasteet, sekä merkityksellisyyden puute. Tuloksissa ilmenneitä opettajien kertomia tekijöitä avaan tarkemmin tulososiossa.
Olen kuvaillut tutkimusprosessissa tekemiäni valintoja tarkasti koko tutkimuksen aikana. Lisäksi tutkielman eettisyyttä ja luotettavuutta olen arvioinut kattavasti. Tutkimustulokseni antavat tärkeää tietoa varhaiskasvatuksen opettajien tämänhetkisestä hyvinvoinnin tilasta.
Tutkielmani on toteutettu kerronnallisella menetelmällä. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kolmea varhaiskasvatuksen opettajaa huhtikuussa 2024, jotka toteutettiin teemahaastatteluilla. Aineiston analysoimiseen hyödynnettiin aineistolähtöistä
sisällönanalyysia. Kerronnallinen lähestymistapa oli pohjana haastatteluille, joissa tutkittiin opettajien kertomuksia.
Tutkimuksen tulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajat kohtaavat useita stressitekijöitä työssään. Tutkimuksen kannalta keskeiset stressitekijät olivat: kiireinen ja meluisa fyysinen ympäristö, epäkohdat työyhteisön vuorovaikutus- ja johtamiskulttuurissa, liian suuri työkuorma ja vastuu, sekä epävarmuuden kokeminen työn jatkuvuudesta ja töiden kasautumisesta. Lisäksi tuloksissa selvisi stressin vaikuttavan työhyvinvointiin haitallisesti usealla eri osa-alueella. Tutkimuksen keskeiset tulokset stressin vaikutuksista työhyvinvointiin olivat: univaikeudet, fyysiset oireet, palautumisen vaikeudet, kognitiivisen toiminnan haasteet, sekä merkityksellisyyden puute. Tuloksissa ilmenneitä opettajien kertomia tekijöitä avaan tarkemmin tulososiossa.
Olen kuvaillut tutkimusprosessissa tekemiäni valintoja tarkasti koko tutkimuksen aikana. Lisäksi tutkielman eettisyyttä ja luotettavuutta olen arvioinut kattavasti. Tutkimustulokseni antavat tärkeää tietoa varhaiskasvatuksen opettajien tämänhetkisestä hyvinvoinnin tilasta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38841]