Varhaiskasvatuksen taidekasvatuksen mahdollisuudet lisätä varhaiskasvatuksen opettajien työn imua ja taidekasvatuksen vaikutuksia lapselle
Pulkkinen, Anu (2025-06-17)
Pulkkinen, Anu
A. Pulkkinen
17.06.2025
© 2025 Anu Pulkkinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506174628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506174628
Tiivistelmä
Olin kiinnostunut tutkimuksessani varhaiskasvatuksen taidekasvatuksesta ja sen vaikutuksista varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointiin, erityisesti työn imuun. Tavoitteeni oli tuoda tutkielmallani yhteiskunnalliseen keskusteluun esille niitä tekijöitä, jotka edesauttavat työtyytyväisyyttä ja työn imua. Kandidaatintutkielmassani tarkastelin varhaiskasvatuksen taidekasvatuksen mahdollisuutta lisätä työn imua seuraavien teemojen alla: tarmokkuus ja panostaminen, omistautuminen, uppoutuminen, yhteistyö ja täydennyskoulutus. Tarkastelin myös taidekasvatuksen vaikutuksia suhteessa lapseen. Aiheen valinta perustui ajankohtaisuuteen, aikaisempaan tutkimukseen ja omaan kokemukseeni. Kirjallisuuskatsaukseni oli kvalitatiivinen, narratiivinen yleiskatsaus. Käyttämäni analyysi perustui aineistolähtöisyyteen ja analyyttiseksi otteeksi valitsin teemoittelun. Aineistoni koostui artikkeleista, väitöskirjoista, raporteista, julkaisuista, kirjoista ja oppaista.
Tutkielmani tuloksissa ilmeni, että varhaiskasvatuksen taidekasvatuksen yhteydessä varhaiskasvatuksen opettajat kokivat omaan työhön panostamista, merkityksellisyyttä, inspiraatiota, onnistumista, onnellisuuden ja ilon luomista ja nautintoa. Haasteellisuutta he kohtasivat oman osaamisen kehittämisessä, kulttuurisen lukutaidon vahvistamisessa, vastatessaan lapsen oikeuteen saada taidekasvatusta sekä vastatessaan taidekasvatuksen sisällöistä itsenäisesti. Yhteistyötä tehtiin sekä vanhempien että kulttuuritoimijoiden kanssa. Tutkielmassani todettiin täydennyskoulutuksen tarpeellisuudesta ja oppimateriaalin rikastuttamisen tarpeesta, käsityöllisen ilmaisun vahvistamisesta ja vastuun vahvistamisesta taidekasvatuksen toteuttajina sekä tarpeista taidekasvatuksen osaamisen kehittämiseksi ja taideperusteisen tutkimuksen näkyvyydelle. Olen tutkielmassani todentanut taidekasvatuksella olevan mahdollisuuksia lisätä työn imua. Taidekasvatuksen myönteiset vaikutukset lapselle näkyivät esteettisten kokemusten yhteydessä, tasa-arvoistavuudessa, vaikutuksissa luovuudelle ja oppimiselle, eettisen ajattelun kehittymisessä ja kulttuureihin tutustumisen yhteydessä, onnistumisen kokemuksissa, kädentaitojen kehittymisessä, oivalluksissa, nautinnon ja hyvän olon kokemuksissa.
Tutkielmani tuloksissa ilmeni, että varhaiskasvatuksen taidekasvatuksen yhteydessä varhaiskasvatuksen opettajat kokivat omaan työhön panostamista, merkityksellisyyttä, inspiraatiota, onnistumista, onnellisuuden ja ilon luomista ja nautintoa. Haasteellisuutta he kohtasivat oman osaamisen kehittämisessä, kulttuurisen lukutaidon vahvistamisessa, vastatessaan lapsen oikeuteen saada taidekasvatusta sekä vastatessaan taidekasvatuksen sisällöistä itsenäisesti. Yhteistyötä tehtiin sekä vanhempien että kulttuuritoimijoiden kanssa. Tutkielmassani todettiin täydennyskoulutuksen tarpeellisuudesta ja oppimateriaalin rikastuttamisen tarpeesta, käsityöllisen ilmaisun vahvistamisesta ja vastuun vahvistamisesta taidekasvatuksen toteuttajina sekä tarpeista taidekasvatuksen osaamisen kehittämiseksi ja taideperusteisen tutkimuksen näkyvyydelle. Olen tutkielmassani todentanut taidekasvatuksella olevan mahdollisuuksia lisätä työn imua. Taidekasvatuksen myönteiset vaikutukset lapselle näkyivät esteettisten kokemusten yhteydessä, tasa-arvoistavuudessa, vaikutuksissa luovuudelle ja oppimiselle, eettisen ajattelun kehittymisessä ja kulttuureihin tutustumisen yhteydessä, onnistumisen kokemuksissa, kädentaitojen kehittymisessä, oivalluksissa, nautinnon ja hyvän olon kokemuksissa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]