Call and response : afrikkalaisten musiikkikulttuurien opetus yläkoulussa
Pylkkänen, Olli (2025-06-16)
Pylkkänen, Olli
O. Pylkkänen
16.06.2025
© 2025 Olli Pylkkänen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506164573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506164573
Tiivistelmä
Tämä laadullinen pro gradu-tutkielma käsittelee Saharan eteläpuolisen Afrikan musiikkikulttuureiden opetusta peruskoulun 7-9 luokilla. Tutkielman tavoitteena on selvittää mitä ja miten musiikinopettajat opettavat afrikkalaisista musiikkikulttuureista. Tutkielma käsittelee myös musiikinopettajien koulutusta ja kompetenssia, monikulttuurista musiikinopetusta, informaalia oppimista sekä musiikinopettajien kulttuurista osaamista. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla yläkoulussa työskennelleitä musiikinopettajia. Tutkimusmenetelmä on puolistrukturoitu teemahaastattelu (n=4) ja systemaattinen temaattinen analyysi (Naeem ym., 2023).
Kasvatuksen näkökulmasta tutkimuksessa on kysymys monikulttuurisesta musiikkikasvatuksesta ja kulttuuritietoisesta opetuksesta. Musiikillisesti on kysymys laajasta kirjosta afrikkalaisia musiikkiperinteitä, niiden luonteesta ja musiikillisista ominaispiirteistä. Tutkielman teoreettinen viitekehys kokoaa kasvatustieteiden ja etnomusikologian tutkimuksia sekä jälkikolonialistista tutkimusperinnettä. Avaan afrikkalaisten musiikikulttuurien olemusta niiden kulttuurisessa kontekstissa. Teoreettinen viitekehys käsittee afrikkalaisen musiikin historiaa, kolonialismin vaikutusta afrikkalaisiin musiikkikulttuureihin, afrikkalaisten musiikkikulttuurien ominaispiirteitä, afrikkalaista musiikkia transatlanttisena ilmiönä sekä afrikkalaisen musiikin ilmenemistä Suomessa. Teoreettisessa viitekehyksessä avataan myös monikulttuurista musiikkikasvatusta sekä musiikinopettajan ammatillisen kompetenssin formaalia ja informaalia rakentumista.
Tutkimus havainnollistaa, että afrikkalaista musiikkia opetetaan sen musiikillisista ja kulttuurisista lähtökohdista kuten suullinen perinne, yhteisöllisyys, tekemällä oppiminen, liikkeen ja musiikin yhteys, improvisaatio. Musiikinopettajan opettavat afrikkalaista musiikkia etenkin call and response -perinteen avulla. Tutkimustulokset osoittavat, että edellytyksenä opettaa afrikkalaisista musiikkikulttuureista on opettajan vahva musiikillinen kompetenssi, afrikkalaisen musiikin harjoittaminen harrastuksen tai työn kautta sekä opettajan kulttuurinen osaaminen.
Kasvatuksen näkökulmasta tutkimuksessa on kysymys monikulttuurisesta musiikkikasvatuksesta ja kulttuuritietoisesta opetuksesta. Musiikillisesti on kysymys laajasta kirjosta afrikkalaisia musiikkiperinteitä, niiden luonteesta ja musiikillisista ominaispiirteistä. Tutkielman teoreettinen viitekehys kokoaa kasvatustieteiden ja etnomusikologian tutkimuksia sekä jälkikolonialistista tutkimusperinnettä. Avaan afrikkalaisten musiikikulttuurien olemusta niiden kulttuurisessa kontekstissa. Teoreettinen viitekehys käsittee afrikkalaisen musiikin historiaa, kolonialismin vaikutusta afrikkalaisiin musiikkikulttuureihin, afrikkalaisten musiikkikulttuurien ominaispiirteitä, afrikkalaista musiikkia transatlanttisena ilmiönä sekä afrikkalaisen musiikin ilmenemistä Suomessa. Teoreettisessa viitekehyksessä avataan myös monikulttuurista musiikkikasvatusta sekä musiikinopettajan ammatillisen kompetenssin formaalia ja informaalia rakentumista.
Tutkimus havainnollistaa, että afrikkalaista musiikkia opetetaan sen musiikillisista ja kulttuurisista lähtökohdista kuten suullinen perinne, yhteisöllisyys, tekemällä oppiminen, liikkeen ja musiikin yhteys, improvisaatio. Musiikinopettajan opettavat afrikkalaista musiikkia etenkin call and response -perinteen avulla. Tutkimustulokset osoittavat, että edellytyksenä opettaa afrikkalaisista musiikkikulttuureista on opettajan vahva musiikillinen kompetenssi, afrikkalaisen musiikin harjoittaminen harrastuksen tai työn kautta sekä opettajan kulttuurinen osaaminen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38841]