“Se oli hirveän voimaannuttavaa, kun ymmärsi, että mä pärjään täällä” : vaihto-opintojen vaikutus musiikinopettajien kulttuurienvälisen kompetenssin ja ammatti-identiteetin kehitykseen
Karttimo, Iina (2025-06-16)
Karttimo, Iina
I. Karttimo
16.06.2025
© 2025 Iina Karttimo. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506164564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506164564
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee vaihto-opintojen vaikutusta musiikinopettajien kulttuurienvälisen kompetenssin ja ammatti-identiteetin kehitykseen. Vaihto-opinnoilla tarkoitan tässä tutkimuksessa vapaaehtoista yliopistovaihtoa, jossa suoritetaan omaan tutkintoon sisällytettäviä opintoja tavallisesti yhden tai kahden lukukauden mittaisena ajanjaksona. Musiikinopettajan ammatti-identiteetti koostuu vahvasti muusikkouden ja opettajuuden osa-alueista, ja kulttuurienvälinen kompetenssi on tärkeä osa opettajan ammattitaitoa yhä moninaistuvammassa yhteiskunnassa. Kulttuurienvälinen kompetenssi ja ammatti-identiteetti ovat elämänmittaisia prosesseja, jotka muovautuvat uusien kokemusten myötä niin yliopisto-opintojen aikana kuin työelämässäkin.
Tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä vaihto-opintokokemusten vaikutuksiin haastattelemalla musiikinopettajia sekä -opiskelijoita heidän kokemuksistaan. Toteutin tutkimuksen laadullisena, lähestymistavaltaan hermeneuttis-fenomenologisena tutkimuksena. Tutkimusjoukko koostui viidestä (N=5) musiikinopettajasta tai -opiskelijasta, joita haastattelin puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin. Haastateltavat olivat musiikkikasvatusta pääaineenaan opiskelleita eri puolelta Suomea. Analysoin tutkimusaineiston hyödyntäen sekä temaattista analyysiä että tulkitsevaa fenomenologista analyysiä (IPA).
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että vaihto-opinnot vaikuttivat positiivisesti tutkittavien kulttuurienvälisen kompetenssin ja ammatti-identiteetin kehitykseen. Kehitys näkyi muun muassa arvoissa ja asenteissa, oman kulttuuri-identiteetin kokemuksen vahvistumisena, ymmärryksenä musiikin roolista suhteessa kulttuuriin ja maailmaan, oman muusikkoidentiteetin muotoutumisena sekä pedagogisen kompetenssin kehityksenä. Tärkeimpänä edellytyksenä kehitykselle ja oppimiselle oli kyky itsereflektioon. Tutkimuksen perusteella kulttuurienvälisen kompetenssin ja ammatti-identiteetin voi tulkita olevan vahvasti yhteydessä, ja ne myös kehittyvät suhteessa toisiinsa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vaihto-opinnot voivat olla merkittävä osatekijä musiikinopettajan kulttuurienvälisen kompetenssin ja ammatti-identiteetin kehityksessä. Vaihto-opinnot nähtiin kokonaisuudessaan merkityksellisenä kokemuksena. Tutkittavat kokivat vaihto-opintojen vaikuttaneen kokonaisvaltaisesti heidän ajattelumaailmaansa, ymmärrykseensä itsestään ja toisista sekä sitä seuranneeseen toimintaan niin henkilökohtaisella kuin ammatillisellakin tasolla.
Tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä vaihto-opintokokemusten vaikutuksiin haastattelemalla musiikinopettajia sekä -opiskelijoita heidän kokemuksistaan. Toteutin tutkimuksen laadullisena, lähestymistavaltaan hermeneuttis-fenomenologisena tutkimuksena. Tutkimusjoukko koostui viidestä (N=5) musiikinopettajasta tai -opiskelijasta, joita haastattelin puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin. Haastateltavat olivat musiikkikasvatusta pääaineenaan opiskelleita eri puolelta Suomea. Analysoin tutkimusaineiston hyödyntäen sekä temaattista analyysiä että tulkitsevaa fenomenologista analyysiä (IPA).
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että vaihto-opinnot vaikuttivat positiivisesti tutkittavien kulttuurienvälisen kompetenssin ja ammatti-identiteetin kehitykseen. Kehitys näkyi muun muassa arvoissa ja asenteissa, oman kulttuuri-identiteetin kokemuksen vahvistumisena, ymmärryksenä musiikin roolista suhteessa kulttuuriin ja maailmaan, oman muusikkoidentiteetin muotoutumisena sekä pedagogisen kompetenssin kehityksenä. Tärkeimpänä edellytyksenä kehitykselle ja oppimiselle oli kyky itsereflektioon. Tutkimuksen perusteella kulttuurienvälisen kompetenssin ja ammatti-identiteetin voi tulkita olevan vahvasti yhteydessä, ja ne myös kehittyvät suhteessa toisiinsa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vaihto-opinnot voivat olla merkittävä osatekijä musiikinopettajan kulttuurienvälisen kompetenssin ja ammatti-identiteetin kehityksessä. Vaihto-opinnot nähtiin kokonaisuudessaan merkityksellisenä kokemuksena. Tutkittavat kokivat vaihto-opintojen vaikuttaneen kokonaisvaltaisesti heidän ajattelumaailmaansa, ymmärrykseensä itsestään ja toisista sekä sitä seuranneeseen toimintaan niin henkilökohtaisella kuin ammatillisellakin tasolla.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38841]