Opintopalveluiden henkilöstön kokemuksia organisaatioon sitoutumisen edellytyksistä ja esteistä
Viinikka, Laura (2025-06-16)
Viinikka, Laura
L. Viinikka
16.06.2025
© 2025 Laura Viinikka. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506164563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506164563
Tiivistelmä
Organisaatioon sitoutumista on painotettu niin yritysten strategioissa kuin yhteiskuntapoliittisissa keskusteluissa. Työelämä on ajassamme monien murrosten keskellä, sitä ohjaa digitalisaatio, automatisaatio, robotit, maailman talous, politiikan monimutkaistuminen, osaamisen ja koulutuksen uudelleen ymmärrys ja järjestäytyminen. Kansainvälisen kiristyneen kilpailun myötä määräaikaisia työsuhteita käytetään vastaamaan lisääntyneeseen kilpailuun.
Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin, millaisia kokemuksia opintopalveluiden henkilöstöllä on organisaatioon sitoutumisen edellytyksistä ja esteistä. Tutkielmassa selvitettiin, kuinka sitoutuneita opintopalveluiden henkilöstö on organisaatioonsa. Heiltä kysyttiin sitoutumisen edellytysten ja esteiden selvittämiseksi tilanteita, joissa he ovat kokeneet haluavansa jatkaa tässä työpaikassa ja tilanteita, joissa ovat alkaneet pohtia, olisiko jokin toinen työpaikka parempi. Tutkimuksessa haluttiin myös selvittää, työskenteleekö opintopalveluiden henkilöstö määräaikaisissa vai vakituisissa työsuhteissa, ja heiltä kysyttiin ovatko he tyytyväisiä työsuhteensa muotoon. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Tutkimukseen osallistui 24 henkilöä. Tutkimus tehtiin laadullista menetelmää käyttäen, aineiston analyysi tehtiin tulkitsevan fenomenologian avulla.
Tulokset tukivat aiempaa tutkimustietoa organisaatioon sitoutumisen tärkeimmistä vaikuttajista. Työtiimin merkitys korostui vastauksissa omaa sitoutumista edistävänä tekijänä. Työtiimiä kuvattiin psykologisesti turvallisena, ryhmädynamiikka koettiin hyvänä ja tiimissä koettiin voivan olla oma itsensä. Vastauksista korostui myös positiivisen palautteen merkitys. Positiivista palautetta oli voitu saada kollegoilta tai opiskelijoilta. Edistäviä tekijöitä olivat myös työn autonomisuus, opiskelijoiden ohjaustilanteet ja esihenkilön johtamistyyli. Sitoutumista estäviä tekijöitä oli tutkimuksen mukaan organisaatiomuutokset, työyhteisössä ilmenneet ongelmat, työn yksitoikkoisuus, organisaation kulttuurin liittyvät tekijät, viestinnän puute ja esihenkilön toiminta. Organizational commitment has been emphasized in both organizations’strategies and sociopolitical discussions. Working life has faced many changes including digitalization, automation, robots, the global economy, the complexity of politics, and the re-understanding and organization of skills and education. International competition has become more intense, fixed-term employment relationships are used to respond to increased competition.
This master’s thesis investigates experiences of study services personnel regarding prerequisites and obstacles to organizational commitment. The study investigated how committed study services personnel are to the organization. Personnel were asked for situations which either improved or worsened the commitment. The study also included question do the study service’s personnel work in temporary or permanent employment, and whether they are satisfied with the form of their form of employment or not. The data was collected using a questionnaire. There were a total of 24 participants in the study. The study was conducted using a qualitative method, and the data analysis was conducted by using interpretative phenomenological analysis.
The results supported previous research of the most crucial factors affecting organizational commitment. The importance of the team was emphasized as a factor that advanced personnel commitment. The team was described as psychologically safe, the group dynamic has been experienced good, and personnel felt they could be themselves in the team. The responses of the study also emphasized the importance of positive feedback. Positive feedback could have been received from either colleagues or students. Other factors that improved commitment were work autonomy, students’ guidance and manager’s leadership style. The study concluded that inhibiting factors to commitment are organizational changes, social problems in the team, the monotonous nature of work, organization’s culture, lack of communication and manager’s operating methods.
Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin, millaisia kokemuksia opintopalveluiden henkilöstöllä on organisaatioon sitoutumisen edellytyksistä ja esteistä. Tutkielmassa selvitettiin, kuinka sitoutuneita opintopalveluiden henkilöstö on organisaatioonsa. Heiltä kysyttiin sitoutumisen edellytysten ja esteiden selvittämiseksi tilanteita, joissa he ovat kokeneet haluavansa jatkaa tässä työpaikassa ja tilanteita, joissa ovat alkaneet pohtia, olisiko jokin toinen työpaikka parempi. Tutkimuksessa haluttiin myös selvittää, työskenteleekö opintopalveluiden henkilöstö määräaikaisissa vai vakituisissa työsuhteissa, ja heiltä kysyttiin ovatko he tyytyväisiä työsuhteensa muotoon. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Tutkimukseen osallistui 24 henkilöä. Tutkimus tehtiin laadullista menetelmää käyttäen, aineiston analyysi tehtiin tulkitsevan fenomenologian avulla.
Tulokset tukivat aiempaa tutkimustietoa organisaatioon sitoutumisen tärkeimmistä vaikuttajista. Työtiimin merkitys korostui vastauksissa omaa sitoutumista edistävänä tekijänä. Työtiimiä kuvattiin psykologisesti turvallisena, ryhmädynamiikka koettiin hyvänä ja tiimissä koettiin voivan olla oma itsensä. Vastauksista korostui myös positiivisen palautteen merkitys. Positiivista palautetta oli voitu saada kollegoilta tai opiskelijoilta. Edistäviä tekijöitä olivat myös työn autonomisuus, opiskelijoiden ohjaustilanteet ja esihenkilön johtamistyyli. Sitoutumista estäviä tekijöitä oli tutkimuksen mukaan organisaatiomuutokset, työyhteisössä ilmenneet ongelmat, työn yksitoikkoisuus, organisaation kulttuurin liittyvät tekijät, viestinnän puute ja esihenkilön toiminta.
This master’s thesis investigates experiences of study services personnel regarding prerequisites and obstacles to organizational commitment. The study investigated how committed study services personnel are to the organization. Personnel were asked for situations which either improved or worsened the commitment. The study also included question do the study service’s personnel work in temporary or permanent employment, and whether they are satisfied with the form of their form of employment or not. The data was collected using a questionnaire. There were a total of 24 participants in the study. The study was conducted using a qualitative method, and the data analysis was conducted by using interpretative phenomenological analysis.
The results supported previous research of the most crucial factors affecting organizational commitment. The importance of the team was emphasized as a factor that advanced personnel commitment. The team was described as psychologically safe, the group dynamic has been experienced good, and personnel felt they could be themselves in the team. The responses of the study also emphasized the importance of positive feedback. Positive feedback could have been received from either colleagues or students. Other factors that improved commitment were work autonomy, students’ guidance and manager’s leadership style. The study concluded that inhibiting factors to commitment are organizational changes, social problems in the team, the monotonous nature of work, organization’s culture, lack of communication and manager’s operating methods.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]