”Jos työelämätaidot on heikot, johtajan työ on kuin kivireen vetämistä.” : päiväkodin johtajien näkemyksiä varhaiskasvatuksen henkilöstön työelämätaidoista
Partanen, Mira (2025-06-16)
Partanen, Mira
M. Partanen
16.06.2025
© 2025 Mira Partanen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506164561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506164561
Tiivistelmä
Tämän Pro Gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää päiväkodin johtajien näkemyksiä varhaiskasvatuksen henkilöstön työelämätaidoista ja koota yhteen päiväkodin johtajien kertomuksista esiin nousseita työntekijöiden työelämätaitojen kehittämisen tukikeinoja. Työelämässä ja varhaiskasvatuksen kentällä on tapahtunut muutoksia, jotka ovat asettaneet uudenlaisia odotuksia työntekijöiden osaamiselle. Esimiehellä voi olla merkittävä rooli työntekijöiden työelämätaitojen kehittämisessä, esimerkiksi koulutusten tarjoamisen ja ohjauksen kautta. Työelämätaitojen oppimista ja kehittymistä työelämässä on tutkittu verrattain vähän. Työelämätaidot ovat kuitenkin alasta riippumatta työelämässä tarpeellisia.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä työelämätaitoja tarkastellaan yleisesti ja varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tutkimus on toteutettu laadullisen tutkimuksen keinoin. Tutkimusaineisto on kerätty sosiaalisenmedian kautta levitetyn tutkimuskyselyn avulla. Kyselyyn osallistui 18 päiväkodin johtajaa, joiden antamia vastauksia on analysoitu aineistolähtöistä sisällönanalyysiä soveltaen. Analyysissä on keskitytty aineistossa esiintyvien samankaltaisuuksien ja eroavaisuuksien tarkasteluun.
Tutkimusten tulokset osoittavat, että päiväkodin johtajat kokevat, että työntekijöiden työelämätaidoilla on merkittävä vaikutus heidän työnsä määrälle ja laadulle. Työntekijöiden puutteelliset työelämätaidot koetaan kuormittavina ja työmäärää lisäävinä. Hyvien työelämätaitojen ajatellaan olevan edellytys sille, että johtaja voi onnistua omassa työssään. Tutkimuksen tuloksissa korostuu erityisesti tarve hyville työyhteisötaidoille. Päiväkodin johtajat kuvasivat vastauksissaan monenlaisia keinoja työntekijöidensä työelämätaitojen tukemiseksi. Näitä keinoja ovat muun muassa kannustaminen, palaute, mallintaminen, vastuunjakaminen ja epäkohtiin puuttuminen. Yleisimmät tukikeinot ovat päiväkodin johtajien kuvausten perusteella kehityskeskustelut ja palaverit.
Tutkimuskyselyllä toteutetussa tutkimuksessa on omat haasteensa erityisesti silloin, kun tutkitaan mielipiteitä. Päiväkodin johtajien näkemyksissä ja kokemuksissa oli kuitenkin havaittavissa selkeitä samankaltaisuuksia. Tutkimusaineiston suppeuden vuoksi tutkimuksen tuloksia ei voi suoraan yleistää. Tulokset nostavat kuitenkin esiin tärkeitä näkökulmia. Tutkimus voi toimia päiväkodin johtajille inspiraationa henkilöstön työelämätaitojen kehittämisen tukikeinojen suunnittelussa.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä työelämätaitoja tarkastellaan yleisesti ja varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tutkimus on toteutettu laadullisen tutkimuksen keinoin. Tutkimusaineisto on kerätty sosiaalisenmedian kautta levitetyn tutkimuskyselyn avulla. Kyselyyn osallistui 18 päiväkodin johtajaa, joiden antamia vastauksia on analysoitu aineistolähtöistä sisällönanalyysiä soveltaen. Analyysissä on keskitytty aineistossa esiintyvien samankaltaisuuksien ja eroavaisuuksien tarkasteluun.
Tutkimusten tulokset osoittavat, että päiväkodin johtajat kokevat, että työntekijöiden työelämätaidoilla on merkittävä vaikutus heidän työnsä määrälle ja laadulle. Työntekijöiden puutteelliset työelämätaidot koetaan kuormittavina ja työmäärää lisäävinä. Hyvien työelämätaitojen ajatellaan olevan edellytys sille, että johtaja voi onnistua omassa työssään. Tutkimuksen tuloksissa korostuu erityisesti tarve hyville työyhteisötaidoille. Päiväkodin johtajat kuvasivat vastauksissaan monenlaisia keinoja työntekijöidensä työelämätaitojen tukemiseksi. Näitä keinoja ovat muun muassa kannustaminen, palaute, mallintaminen, vastuunjakaminen ja epäkohtiin puuttuminen. Yleisimmät tukikeinot ovat päiväkodin johtajien kuvausten perusteella kehityskeskustelut ja palaverit.
Tutkimuskyselyllä toteutetussa tutkimuksessa on omat haasteensa erityisesti silloin, kun tutkitaan mielipiteitä. Päiväkodin johtajien näkemyksissä ja kokemuksissa oli kuitenkin havaittavissa selkeitä samankaltaisuuksia. Tutkimusaineiston suppeuden vuoksi tutkimuksen tuloksia ei voi suoraan yleistää. Tulokset nostavat kuitenkin esiin tärkeitä näkökulmia. Tutkimus voi toimia päiväkodin johtajille inspiraationa henkilöstön työelämätaitojen kehittämisen tukikeinojen suunnittelussa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]