Opettajan tunnetaitojen merkitys kiusaamisväkivallan ehkäisyssä ja siihen puuttumisessa alakoulussa
Viitaniemi, Veera (2025-06-12)
Viitaniemi, Veera
V. Viitaniemi
12.06.2025
© 2025 Veera Viitaniemi. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506124398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506124398
Tiivistelmä
Tämä kandidaatin tutkielma on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jonka tavoitteena on rakentaa kuvaus opettajan tunnetaitojen merkityksestä kiusaamisen ehkäisyssä ja siihen puuttumisessa alakoulussa, jossa tarkastellaan yksilöpsykologista- ja kriittistä kiusaamistutkimusta. Tutkielma kuvaa miten nämä kiusaamisnäkökulmat määrittelevät ja selittävät opettajan tunnetaitojen merkitystä kiusaamisen ehkäisyssä ja siihen puuttumisessa sekä syventyy siihen miksi tunnetaidot ovat osaltaan elämän ja kuoleman kysymys.
Opettajan työ on tunnetyötä. Kiusaamisen ehkäisyssä ja siihen puuttumisessa vaaditaan opettajalta monenlaisia tunnetaitoja. Kuitenkaan opettajien emotionaalinen osaaminen ei ole itsestään selvyys. Vaikka tunnetaitojen merkitys on todettu tieteellisesti ja ammatillisesti opettajan työn kannalta tärkeiksi, on tunnetutkimusta koulumaailmasta vähän. Opettajan toimiessa osana kouluyhteisöä pelkät yksittäisen opettajan tunnetaidot eivät kuitenkaan ratkaise monimutkaista kiusaamisväkivallan ilmiötä vaan tukea, resursseja ja sitoutumista vaaditaan koko kouluyhteisöltä.
Yksilöpsykogologinen kiusaamistutkimus selittää kiusaamista yksilön psykologisten ominaisuuksien perusteella. Osaltaan tämän näkökulman kautta ratkaisun voidaan ajatella mustavalkoisesti olevan yksittäisten ihmisten kyvykkyydessä, kyvyttämyydessä ja käyttäytmisen muuttamisessa. Kriittinen kiusaamistutkimus pyrkii laajentamaan näkemystä kiusaamis ilmiöstä yksilöiden ominaisuuksien ulkopuolelle ja keskittyy tarkastelemaan kiusaamisen sosiaalisia, yhteisöllisiä ja kontekstisidonnaisia lähtökohtia. Kiusaamisnäkökulmat eivät ole toisiaan poissulkevia vaan ennemminkin tunnistetaan, että molemmat näkökulmat täydentävät toisiaan ja tietoa monimutkaisesta kiusaamisilmiöstä.
Opettajan työ on tunnetyötä. Kiusaamisen ehkäisyssä ja siihen puuttumisessa vaaditaan opettajalta monenlaisia tunnetaitoja. Kuitenkaan opettajien emotionaalinen osaaminen ei ole itsestään selvyys. Vaikka tunnetaitojen merkitys on todettu tieteellisesti ja ammatillisesti opettajan työn kannalta tärkeiksi, on tunnetutkimusta koulumaailmasta vähän. Opettajan toimiessa osana kouluyhteisöä pelkät yksittäisen opettajan tunnetaidot eivät kuitenkaan ratkaise monimutkaista kiusaamisväkivallan ilmiötä vaan tukea, resursseja ja sitoutumista vaaditaan koko kouluyhteisöltä.
Yksilöpsykogologinen kiusaamistutkimus selittää kiusaamista yksilön psykologisten ominaisuuksien perusteella. Osaltaan tämän näkökulman kautta ratkaisun voidaan ajatella mustavalkoisesti olevan yksittäisten ihmisten kyvykkyydessä, kyvyttämyydessä ja käyttäytmisen muuttamisessa. Kriittinen kiusaamistutkimus pyrkii laajentamaan näkemystä kiusaamis ilmiöstä yksilöiden ominaisuuksien ulkopuolelle ja keskittyy tarkastelemaan kiusaamisen sosiaalisia, yhteisöllisiä ja kontekstisidonnaisia lähtökohtia. Kiusaamisnäkökulmat eivät ole toisiaan poissulkevia vaan ennemminkin tunnistetaan, että molemmat näkökulmat täydentävät toisiaan ja tietoa monimutkaisesta kiusaamisilmiöstä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]