Alakoulun luokanopettajan toiminnan merkitys turvallisemman tilan luomiseen luokassa
Tofferi, Silvia (2025-06-12)
Tofferi, Silvia
S. Tofferi
12.06.2025
© 2025 Silvia Tofferi. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506124396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506124396
Tiivistelmä
Kandidaatin tutkielmassani tutkin turvallisuutta alakoulun luokanopettajan toiminnan kautta. Tavoitteena oli selvittää, mistä tekijöistä alakoululuokan turvallisuus rakentuu ja miten luokanopettaja voi toiminnallaan luoda turvallisempaa tilaa luokassa. Tutkimus on toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, ja lähteiden käytössä on hyödynnetty vertaisarvioituja suomalaisia sekä kansainvälisiä lähteitä.
Tutkimustuloksissa tuli ilmi, että turvallisuus koulussa muodostuu kannustavasta oppimisympäristöstä sekä ilmapiiristä, ja turvallisuuden ylläpitämiseen tarvitaan hyvä ja selkeä turvallisuuskulttuuri. Oppilaiden vertaissuhteet nousivat tärkeäksi osaksi koulukokemusta, minkä takia oppilaiden turvallisuuden tunteen muodostumiseen vaikuttavat heidän keskinäiset suhteensa. Tutkimukset osoittivat, että kouluympäristössä turvallista tilaa on mahdotonta taata esimerkiksi vähemmistöryhmiin kuuluville, joten opettajan työssä on hyvä kiinnittää huomio siihen, miten luoda turvallisempaa tilaa.
Turvallisuus on jatkuva prosessi, ja sen muodostaminen koostuu monesta palasesta etenkin kouluympäristössä. Koulu on yhteiskunnan peili, minkä vuoksi yhteiskunnalliset näkökulmat ovat osaltaan muodostamassa koulun turvallisuuskulttuuria. Systemaattinen vuorovaikutus sekä järjestyssäännöt ja sitä kautta hyvä auktoriteetti nousivat tärkeäksi osaksi luokan ja koko koulun turvallisuuskulttuurin ylläpitämisessä. Alakoulun luokanopettaja voi luoda luokkaan turvallisempaa tilaa suhtautumalla turvallisuuteen jatkuvana kehittämiskohteena. Johdonmukainen toiminta, aito läsnäolo sekä avoimeen ja toisia kunnioittavaan vuorovaikutukseen kannustaminen nousivat tärkeäksi osaksi turvallisemman tilan luomisessa. Luokanopettajana lämmin ja välittävä suhde oppilaisiin luovat emotionaalista turvallisuutta, jolloin oppilaat voivat kokea olonsa tervetulleeksi sekä kuulluksi.
Tutkimustuloksissa tuli ilmi, että turvallisuus koulussa muodostuu kannustavasta oppimisympäristöstä sekä ilmapiiristä, ja turvallisuuden ylläpitämiseen tarvitaan hyvä ja selkeä turvallisuuskulttuuri. Oppilaiden vertaissuhteet nousivat tärkeäksi osaksi koulukokemusta, minkä takia oppilaiden turvallisuuden tunteen muodostumiseen vaikuttavat heidän keskinäiset suhteensa. Tutkimukset osoittivat, että kouluympäristössä turvallista tilaa on mahdotonta taata esimerkiksi vähemmistöryhmiin kuuluville, joten opettajan työssä on hyvä kiinnittää huomio siihen, miten luoda turvallisempaa tilaa.
Turvallisuus on jatkuva prosessi, ja sen muodostaminen koostuu monesta palasesta etenkin kouluympäristössä. Koulu on yhteiskunnan peili, minkä vuoksi yhteiskunnalliset näkökulmat ovat osaltaan muodostamassa koulun turvallisuuskulttuuria. Systemaattinen vuorovaikutus sekä järjestyssäännöt ja sitä kautta hyvä auktoriteetti nousivat tärkeäksi osaksi luokan ja koko koulun turvallisuuskulttuurin ylläpitämisessä. Alakoulun luokanopettaja voi luoda luokkaan turvallisempaa tilaa suhtautumalla turvallisuuteen jatkuvana kehittämiskohteena. Johdonmukainen toiminta, aito läsnäolo sekä avoimeen ja toisia kunnioittavaan vuorovaikutukseen kannustaminen nousivat tärkeäksi osaksi turvallisemman tilan luomisessa. Luokanopettajana lämmin ja välittävä suhde oppilaisiin luovat emotionaalista turvallisuutta, jolloin oppilaat voivat kokea olonsa tervetulleeksi sekä kuulluksi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]