Rehtori yhteisopetuksen tukipilari
Jokela, Tarja (2025-06-12)
Jokela, Tarja
T. Jokela
12.06.2025
© 2025 Tarja Jokela. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506124377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506124377
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan koulun johtajuuden roolia yhteisopetuksessa, ja millä tavoilla johtajuudella voidaan tukea yhteisopetusta. Tutkimuksen tavoitteena on nostaa esille johtajuuden roolia yhteisopetuksessa ja yhteisopettajuuden tukemisessa. Tutkimuksella lisätään tietoisuutta johtajuuden merkityksestä yhteisopetuksessa. Tutkimus on toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Sen avulla saadaan rakennettua käsitys, miksi rehtorilla on merkittävä rooli yhteisopettajuudessa ja millä tavoin rehtori voi omassa roolissaan tukea yhteisopettajuutta. Tutkimuksen viitekehyksessä avataan kattavasti yhteisopetusta ja yhteisopettajuutta sekä koulun hallinnon rakennetta ja erityisesti rehtorin toimenkuvaa.
Inkluusion edistäminen on keskeinen tavoite suomalaisessa perusopetuksessa. Yhteisopettajuus on yksi keino tukea inklusiivisen koulun rakentumista, sillä siinä kahdella tai useammalla opettajalla on yhteinen vastuu oppilaiden opetuksen suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista. Yhteisopettajuuden toteutus on kuitenkin toistaiseksi melko satunnaista, eikä se ole vakiintunut käytännöksi suomalaisissa kouluissa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella, miten yhteisopettajuus edellyttää moniulotteista ja eri tasoilla tapahtuvaa yhteistyötä. Tutkielmassa käsitellään yhteisopettajuuden ja yhteisopetuksen käsitteitä sekä niiden monimuotoisuutta, mikä luo pohjan tutkimustulosten tarkastelulle ja tulkinnalle. Koska rehtori toimii koulun pedagogisena ja hallinnollisena johtajana, tutkielman viitekehyksessä avataan rehtorin roolia ja tehtävänkuvan laajuutta. Rehtorin toimenkuva tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia yhteisopettajuuden tukemiseen, mutta vaatii samalla harkittua priorisointia.
Tutkimuksen keskeisimmät tulokset osoittavat, että rehtori on keskeinen toimija yhteisopettajuuden edistämisessä. Yhteisopettajuuden juurtuminen koulun arkeen ei kuitenkaan ole yksin rehtorin varassa, vaan sen toteutuminen edellyttää koko kouluyhteisön sitoutumista ja yhteistä tahtotilaa. Kirjallisuuskatsauksen perusteella yhteisopettajuus tukee oppimista, mahdollistaa varhaisen puuttumisen ja tehostaa resurssien käyttöä, mikä hyödyttää koko kouluyhteisöä. Näihin osa-alueisiin rehtorien tulisi kiinnittää erityistä huomiota johtamistyössään. Tutkimustulosten valossa voidaan todeta, että rehtorin tehtävänä on luoda perusta, tukea henkilöstön ammatillista kehittymistä, mahdollistaa yhteistä suunnitteluaikaa ja luoda tilaratkaisuja, jotka tukevat yhteisopettajuutta. Lisäksi on tärkeää, että rehtori edistää koulussa yhteistä päätöksenteon toteutumista ja ilmapiirin rakentumista.
Inkluusion edistäminen on keskeinen tavoite suomalaisessa perusopetuksessa. Yhteisopettajuus on yksi keino tukea inklusiivisen koulun rakentumista, sillä siinä kahdella tai useammalla opettajalla on yhteinen vastuu oppilaiden opetuksen suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista. Yhteisopettajuuden toteutus on kuitenkin toistaiseksi melko satunnaista, eikä se ole vakiintunut käytännöksi suomalaisissa kouluissa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella, miten yhteisopettajuus edellyttää moniulotteista ja eri tasoilla tapahtuvaa yhteistyötä. Tutkielmassa käsitellään yhteisopettajuuden ja yhteisopetuksen käsitteitä sekä niiden monimuotoisuutta, mikä luo pohjan tutkimustulosten tarkastelulle ja tulkinnalle. Koska rehtori toimii koulun pedagogisena ja hallinnollisena johtajana, tutkielman viitekehyksessä avataan rehtorin roolia ja tehtävänkuvan laajuutta. Rehtorin toimenkuva tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia yhteisopettajuuden tukemiseen, mutta vaatii samalla harkittua priorisointia.
Tutkimuksen keskeisimmät tulokset osoittavat, että rehtori on keskeinen toimija yhteisopettajuuden edistämisessä. Yhteisopettajuuden juurtuminen koulun arkeen ei kuitenkaan ole yksin rehtorin varassa, vaan sen toteutuminen edellyttää koko kouluyhteisön sitoutumista ja yhteistä tahtotilaa. Kirjallisuuskatsauksen perusteella yhteisopettajuus tukee oppimista, mahdollistaa varhaisen puuttumisen ja tehostaa resurssien käyttöä, mikä hyödyttää koko kouluyhteisöä. Näihin osa-alueisiin rehtorien tulisi kiinnittää erityistä huomiota johtamistyössään. Tutkimustulosten valossa voidaan todeta, että rehtorin tehtävänä on luoda perusta, tukea henkilöstön ammatillista kehittymistä, mahdollistaa yhteistä suunnitteluaikaa ja luoda tilaratkaisuja, jotka tukevat yhteisopettajuutta. Lisäksi on tärkeää, että rehtori edistää koulussa yhteistä päätöksenteon toteutumista ja ilmapiirin rakentumista.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]