Vanhemmasta vieraannuttamisen yhteys lapsen haasteelliseen käyttäytymiseen koulukontekstissa
Pöykiö, Emily (2025-06-11)
Pöykiö, Emily
E. Pöykiö
11.06.2025
© 2025 Emily Pöykiö. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506114356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506114356
Tiivistelmä
Tässä kandidaatin tutkielmassa tarkastelen vanhemmasta vieraannuttamisen yhteyttä lapsen haasteelliseen käyttäytymiseen koulukontekstissa. Tutkielmani tavoitteena on selvittää, mitkä vieraannuttamisprosessissa ilmenevät kotiympäristön stressitekijät vaikuttavat lapsen sosioemotionaalisen kompetenssin kehityksen heikentymiseen, ja miten se sitä kautta näkyy haasteellisena käytöksenä koulumaailmassa.
Tutkimusaineistoni koostuu tutkimuksista ja kirjallisuudesta, ja on pääosin ulkomaista johtuen vähäisestä tutkimuksesta Suomen kontekstissa. Toteutan tutkielmani laadullisena tutkimuksena, tarkemmin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena, sillä tutkin ilmiöiden syy-seuraussuhteita. Olen hakenut aineistoa poikkitieteellisesti kasvatustieteiden, kasvatussosiologian sekä kasvatus- ja oikeuspsykologian kentiltä. Yhdistelen tutkimustuloksia eri tutkimuskentiltä ja eri aihealueista saadakseni uusia näkökulmia ja vastatakseni tutkimuskysymyksiini.
Tutkimustulokset näyttivät selkeän yhteyden lapsen heikon sosioemotionaalisen kompetenssin ja vieraannuttamisprosessissa ilmenevien vieraannuttamisstrategioiden, laiminlyönnin sekä erinäisten stressitekijöiden välillä. Heikon sosioemotionaalisen kompetenssin puolestaan todettiin olevan yhteydessä haasteelliseen käyttäytymiseen koulussa ja altistavan käytöshäiriöille. Tutkimuksissa korostui vieraannuttamisilmiön tunnistettavuusongelmat ja sitä koskevien tutkimusten vähäisyys, etenkin Suomessa.
Näistä tuloksista voitiin päätellä kotiympäristöllä olevan merkittävä vaikutus lapsen sosioemotionaaliseen kehitykseen ja vieraannuttamisprosessin sisältävän runsaasti eri tekijöitä, jotka vaarantavat lapsen kehityksen ja altistavat lapsen käytöshäiriöille sekä vaikeuksille sosiaalisissa suhteissa. Tulokset herättivät huolta vieraannuttamisprosessin uhriksi joutuneiden lasten hyvinvoinnista ja korostivat vieraannuttamisilmiön paremman tunnistamisen ja ilmiön saaman näkyvyyden tärkeyttä.
Tutkimusaineistoni koostuu tutkimuksista ja kirjallisuudesta, ja on pääosin ulkomaista johtuen vähäisestä tutkimuksesta Suomen kontekstissa. Toteutan tutkielmani laadullisena tutkimuksena, tarkemmin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena, sillä tutkin ilmiöiden syy-seuraussuhteita. Olen hakenut aineistoa poikkitieteellisesti kasvatustieteiden, kasvatussosiologian sekä kasvatus- ja oikeuspsykologian kentiltä. Yhdistelen tutkimustuloksia eri tutkimuskentiltä ja eri aihealueista saadakseni uusia näkökulmia ja vastatakseni tutkimuskysymyksiini.
Tutkimustulokset näyttivät selkeän yhteyden lapsen heikon sosioemotionaalisen kompetenssin ja vieraannuttamisprosessissa ilmenevien vieraannuttamisstrategioiden, laiminlyönnin sekä erinäisten stressitekijöiden välillä. Heikon sosioemotionaalisen kompetenssin puolestaan todettiin olevan yhteydessä haasteelliseen käyttäytymiseen koulussa ja altistavan käytöshäiriöille. Tutkimuksissa korostui vieraannuttamisilmiön tunnistettavuusongelmat ja sitä koskevien tutkimusten vähäisyys, etenkin Suomessa.
Näistä tuloksista voitiin päätellä kotiympäristöllä olevan merkittävä vaikutus lapsen sosioemotionaaliseen kehitykseen ja vieraannuttamisprosessin sisältävän runsaasti eri tekijöitä, jotka vaarantavat lapsen kehityksen ja altistavat lapsen käytöshäiriöille sekä vaikeuksille sosiaalisissa suhteissa. Tulokset herättivät huolta vieraannuttamisprosessin uhriksi joutuneiden lasten hyvinvoinnista ja korostivat vieraannuttamisilmiön paremman tunnistamisen ja ilmiön saaman näkyvyyden tärkeyttä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]