Älylaitteiden aiheuttamat haasteet lasten koulutyöskentelyyn ja peruskoulun toimintaan
Katajamäki, Aku (2025-06-11)
Katajamäki, Aku
A. Katajamäki
11.06.2025
© 2025 Aku Katajamäki. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506114340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506114340
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin tutkielman aiheena on haasteet, joita älylaitteet, kuten älypuhelimet aiheuttavat lasten kehitykseen ja näin normaaliin koulun käyntiin. Älypuhelinten ja –laitteiden aiheuttamat haasteet lapsissa heijastuvat myös negatiivisina vaikutuksina koulujen toimintaan. Tarkastelen tässä tutkielmassa myös haasteita koulujen toiminnassa johtuen älylaitteista.
Toteutin kandidaatin tutkielmani kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tämä tarkoittaa sitä, että en lähtenyt tutkielmaa tehdessäni luomaan omaa aineistoani, vaan vastasin tutkimuskysymyksiini jo olemassa olevien tutkimusten pohjalta. Tutkimuskysymys, johon pyrin vastaamaan tässä tutkielmassa on: “Millaisia haasteita älypuhelimet aiheuttavat peruskouluikäisissä lapsissa ja miten älypuhelimet haastavat koulun toimintaa?” Jaoin tämän tutkimuskysymyksen kahteen eri osaan: “Mitkä ovat älylaitteiden käytön haitalliset vaikutukset peruskouluikäisten lasten kehitykseen ja koulunkäyntiin? ja “Miten lasten älypuhelimen käyttö haastaa peruskoulun toimintaa ja opettajien työtä?”
Tutkielmassani toin esille suomalaisia ja kansainvälisiä lähteitä hyväksi käyttäen haasteita, joita syntyy lapsissa älylaitteiden normaalin ja liiallisen käytön seurauksena. Käsittelen haasteita yleisesti kehityksen kannalta ja lasten koulussa toimimisen ja menestymisen näkökulmasta. Lisäksi kerroin lähteitä hyväksi käyttäen koulujen haasteista liittyen älylaitteisiin ja niiden rajoittamiseen.
Kandidaatintutkielmani tulosten pohjalta lasten lisääntynyt älylaitteiden käyttö heikentää keskittymiskykyä, oppimistuloksia sekä fyysistä ja sosiaalista hyvinvointia. Koulussa haasteet voivat ilmetä muun muassa opettajan auktoriteetin murentumisena, digitaalisena kiusaamisena, lunttaamisena ja luvattomana kuvaamisena. Älypuhelinten rajoittaminen ei ole kuitenkaan yksinkertaista ja se herättää erimielisyyksiä. Erilaiset rajoittamiset voivat jopa haastaa perusoikeuksia. Haasteiden laajuus kuitenkin osoittaa, että ilmiö on otettava vakavasti.
Toteutin kandidaatin tutkielmani kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tämä tarkoittaa sitä, että en lähtenyt tutkielmaa tehdessäni luomaan omaa aineistoani, vaan vastasin tutkimuskysymyksiini jo olemassa olevien tutkimusten pohjalta. Tutkimuskysymys, johon pyrin vastaamaan tässä tutkielmassa on: “Millaisia haasteita älypuhelimet aiheuttavat peruskouluikäisissä lapsissa ja miten älypuhelimet haastavat koulun toimintaa?” Jaoin tämän tutkimuskysymyksen kahteen eri osaan: “Mitkä ovat älylaitteiden käytön haitalliset vaikutukset peruskouluikäisten lasten kehitykseen ja koulunkäyntiin? ja “Miten lasten älypuhelimen käyttö haastaa peruskoulun toimintaa ja opettajien työtä?”
Tutkielmassani toin esille suomalaisia ja kansainvälisiä lähteitä hyväksi käyttäen haasteita, joita syntyy lapsissa älylaitteiden normaalin ja liiallisen käytön seurauksena. Käsittelen haasteita yleisesti kehityksen kannalta ja lasten koulussa toimimisen ja menestymisen näkökulmasta. Lisäksi kerroin lähteitä hyväksi käyttäen koulujen haasteista liittyen älylaitteisiin ja niiden rajoittamiseen.
Kandidaatintutkielmani tulosten pohjalta lasten lisääntynyt älylaitteiden käyttö heikentää keskittymiskykyä, oppimistuloksia sekä fyysistä ja sosiaalista hyvinvointia. Koulussa haasteet voivat ilmetä muun muassa opettajan auktoriteetin murentumisena, digitaalisena kiusaamisena, lunttaamisena ja luvattomana kuvaamisena. Älypuhelinten rajoittaminen ei ole kuitenkaan yksinkertaista ja se herättää erimielisyyksiä. Erilaiset rajoittamiset voivat jopa haastaa perusoikeuksia. Haasteiden laajuus kuitenkin osoittaa, että ilmiö on otettava vakavasti.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]