Induktiovaiheen luokanopettajien kokemuksia ja valmiuksia tunnistaa oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarpeita
Ylikärppä, Jenni (2025-06-11)
Ylikärppä, Jenni
J. Ylikärppä
11.06.2025
© 2025 Jenni Ylikärppä. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506114329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506114329
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia induktiovaiheen luokanopettajilla on oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarpeen tunnistamisesta, sekä millaiset valmiudet luokanopettajakoulutus tähän tarjoaa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, miten uusien luokanopettajien valmiuksia tunnistaa oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarvetta tulisi induktiovaiheen luokanopettajien mukaan kehittää. Oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarpeet ovat kasvaneet edellisvuosien aikana merkittävästi, ja tuen tarpeen tunnistaminen on tärkeää, jotta oppilas saisi tarvitsemansa tuen. Induktiovaiheen, eli työuransa alussa olevien luokanopettajien, on havaittu kohtaavan työuransa ensimmäisinä vuosina paljon haasteita, ja opettajan työuran ensimmäisten vuosien on havaittu olevan tärkeitä niin ammatillisen kehityksen ja tyytyväisyyden kuin uran pituudenkin kannalta.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään yleisimpiä oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarpeita, tuen tunnistamista ja sen merkitystä sekä kolmiportaisen tuen järjestelmää. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään luokanopettajakoulutusta ja työuran alkua. Tutkimusote on laadullinen, ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea induktiovaiheen luokanopettajaa. Aineiston analyysissa hyödynnettiin temaattisen analyysin mallia.
Tuloksia käsiteltiin kolmen teeman, eli kokemusten, valmiuksien ja kehittämisen kautta. Tuloksissa kävi ilmi, että haastateltavat induktiovaiheen luokanopettajat olivat kohdanneet oppilailla monenlaisia tuen tarpeita. Haastateltavat induktiovaiheen luokanopettajat kokivat valmiutensa tunnistaa oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarvetta heikoiksi, ja toivoivat, että sitä käsiteltäisiin luokanopettajakoulutuksessa enemmän. Luokanopettajakoulutukseen toivottiin muun muassa enemmän erityispedagogiikan kursseja, sekä perusymmärryksen kasvattamista eri tuen tarpeista.
Tutkimuksen luotettavuutta pyrittiin parantamaan noudattamalla hyviä tieteellisiä käytäntöjä. Tulokset eivät ole yleistettävissä muun muassa pienen aineistomäärän vuoksi. Jatkotutkimuksissa aihetta voitaisiin tutkia suuremmalla kohdejoukolla. Lisäksi voitaisiin tutkia induktiovaiheen luokanopettajien kokemuksia ja valmiuksia tuen tarjoamiseen liittyen. Myös luokanopettajakoulutusta voitaisiin tutkia esimerkiksi tuen näkökulmasta.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään yleisimpiä oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarpeita, tuen tunnistamista ja sen merkitystä sekä kolmiportaisen tuen järjestelmää. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään luokanopettajakoulutusta ja työuran alkua. Tutkimusote on laadullinen, ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea induktiovaiheen luokanopettajaa. Aineiston analyysissa hyödynnettiin temaattisen analyysin mallia.
Tuloksia käsiteltiin kolmen teeman, eli kokemusten, valmiuksien ja kehittämisen kautta. Tuloksissa kävi ilmi, että haastateltavat induktiovaiheen luokanopettajat olivat kohdanneet oppilailla monenlaisia tuen tarpeita. Haastateltavat induktiovaiheen luokanopettajat kokivat valmiutensa tunnistaa oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarvetta heikoiksi, ja toivoivat, että sitä käsiteltäisiin luokanopettajakoulutuksessa enemmän. Luokanopettajakoulutukseen toivottiin muun muassa enemmän erityispedagogiikan kursseja, sekä perusymmärryksen kasvattamista eri tuen tarpeista.
Tutkimuksen luotettavuutta pyrittiin parantamaan noudattamalla hyviä tieteellisiä käytäntöjä. Tulokset eivät ole yleistettävissä muun muassa pienen aineistomäärän vuoksi. Jatkotutkimuksissa aihetta voitaisiin tutkia suuremmalla kohdejoukolla. Lisäksi voitaisiin tutkia induktiovaiheen luokanopettajien kokemuksia ja valmiuksia tuen tarjoamiseen liittyen. Myös luokanopettajakoulutusta voitaisiin tutkia esimerkiksi tuen näkökulmasta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]