Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Oppituntien aikaisen liikunnan yhteys tarkkaavaisuuteen ja keskittymiskykyyn

Melamies, Petra (2025-06-11)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202506114327.pdf (457.2Kt)
nbnfioulu-202506114327_mods.xml (10.37Kt)
nbnfioulu-202506114327_pdfa_report.xml (238.4Kt)
Lataukset: 


Melamies, Petra
P. Melamies
11.06.2025
© 2025, Petra Melamies. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506114327
Tiivistelmä
Kandidaatin työni on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, joka tutkii liikunnan, tarkkaavaisuuden ja keskittymiskyvyn välistä yhteyttä. Tavoitteenani on selvittää, miten oppitunnin aikainen fyysinen aktiivisuus vaikuttaa oppilaiden tarkkaavaisuuteen ja keskittymiskykyyn. Kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on koota yhteen jo tehtyjä tutkimuksia, ja verrata niistä saatuja tutkimustuloksia omaan tutkimuskysymykseeni.

Oppitunteihin integroitu liikunta ja lisätty fyysinen aktiivisuus toistuvat tämänhetkisessä opetussuunnitelmassa lukuisia kertoja, joten halusin tämän tutkielman avulla selvittää, millaista tutkimustietoa liikunnan ja kognitiivisten taitojen välisestä yhteydestä on tehty. Tutkielmani rajaa koulupäivän aikaisen liikunnan oppituntien aikaiseen liikuntaan, jolloin liikuntatunnit, välitunnit, koulumatkat ja liikuntakerhot rajautuvat pois.

Tutkimukset osoittavat, että fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppitunneille voi parantaa merkittävästi oppilaiden keskittymiskykyä. Erityisesti muutosta nähtiin niiden oppilaiden kohdalla, joiden keskittymiskyky oli lähtökohtaisesti keskivertoa huonompi. Lyhyet toistuvat liikuntatauot sekä oppiaineisiin integroitu liikunta voivat parantaa keskittymiskykyä ilman, että ne häiritsevät opetusta tai vähentävät opetukselle käytössä olevaa aikaa. Parhaita tuloksia saatiin, kun fyysisen aktiviteetin intensiteetti oli kohtalainen.

Tutkimustulokset viittaavat siihen, että suurin osa oppilaista hyötyy lisätystä fyysisestä aktiivisuudesta oppituntien aikana. Oppiaineisiin integroitu liikunta ja aktiiviset tauot ovat tehokas tapa tarkkaavaisuuden ja keskittymiskyvyn parantamiseen.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38865]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen