Kielitaidon ja vertaissuhteiden välinen yhteys
Leppänen, Pinja (2025-06-11)
Leppänen, Pinja
P. Leppänen
11.06.2025
© 2025, Pinja Leppänen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506114326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506114326
Tiivistelmä
Nykypäivän monikulttuurisessa Suomessa monikielisyys näkyy koulumaailmassa muun muassa kielitaitojen tasoeroina. Tässä kandidaatin tutkielmassani tarkastelen kielitaidon ja vertaissuhteiden vaikutusta toisiinsa koulumaailmassa. Tavoitteena on rakentaa kuvaa tämän päivän koulumaailmasta ja selvittää millainen merkitys puutteellisella kielitaidolla on vertaissuhteiden muodostumiseen ja ylläpitämiseen. Tutkielma toteutetaan narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jossa on tutkimusaineistona monipuolisesti kotimaisia ja kansainvälisiä vertaisarvioituja tutkimuksia.
Vertaissuhteet ja kielitaito ovat merkittävän tärkeässä osassa oppilaiden koulunkäyntiä ja hyvinvoinnin tukemista. Tulosten perusteella oppilaiden kielitaito voi olla haastamassa vertaissuhteita, mutta samalla kielitaidon kehitys vaikutti olevan suurinta juuri vertaissuhteissa. Tutkimuksen tuloksissa erityisesti korostui vertaisoppimisen tärkeys. Lasten kielitaito kehittyy taidokkaamman oppilaan avustuksella vuorovaikutuksessa, kun taidokkaampi oppilas samalla kehittää omaa kielitaitoaan luomalla syvempää ymmärrystä kieleensä. Tuloksissa nousi esiin tärkeänä myös samaan kieliryhmään kuuluvien oppilaiden porukat, joilta saa tukea. Toisaalta vertaissuhteet kantaväestön kanssa voivat olla vähäisempiä ja kielen oppiminen olla tällöin haastavampaa.
Vertaissuhteet ja kielitaito ovat merkittävän tärkeässä osassa oppilaiden koulunkäyntiä ja hyvinvoinnin tukemista. Tulosten perusteella oppilaiden kielitaito voi olla haastamassa vertaissuhteita, mutta samalla kielitaidon kehitys vaikutti olevan suurinta juuri vertaissuhteissa. Tutkimuksen tuloksissa erityisesti korostui vertaisoppimisen tärkeys. Lasten kielitaito kehittyy taidokkaamman oppilaan avustuksella vuorovaikutuksessa, kun taidokkaampi oppilas samalla kehittää omaa kielitaitoaan luomalla syvempää ymmärrystä kieleensä. Tuloksissa nousi esiin tärkeänä myös samaan kieliryhmään kuuluvien oppilaiden porukat, joilta saa tukea. Toisaalta vertaissuhteet kantaväestön kanssa voivat olla vähäisempiä ja kielen oppiminen olla tällöin haastavampaa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]