Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kielitaidon ja vertaissuhteiden välinen yhteys

Leppänen, Pinja (2025-06-11)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202506114326.pdf (495.0Kt)
nbnfioulu-202506114326_mods.xml (9.980Kt)
nbnfioulu-202506114326_pdfa_report.xml (235.0Kt)
Lataukset: 


Leppänen, Pinja
P. Leppänen
11.06.2025
© 2025, Pinja Leppänen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506114326
Tiivistelmä
Nykypäivän monikulttuurisessa Suomessa monikielisyys näkyy koulumaailmassa muun muassa kielitaitojen tasoeroina. Tässä kandidaatin tutkielmassani tarkastelen kielitaidon ja vertaissuhteiden vaikutusta toisiinsa koulumaailmassa. Tavoitteena on rakentaa kuvaa tämän päivän koulumaailmasta ja selvittää millainen merkitys puutteellisella kielitaidolla on vertaissuhteiden muodostumiseen ja ylläpitämiseen. Tutkielma toteutetaan narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jossa on tutkimusaineistona monipuolisesti kotimaisia ja kansainvälisiä vertaisarvioituja tutkimuksia.

Vertaissuhteet ja kielitaito ovat merkittävän tärkeässä osassa oppilaiden koulunkäyntiä ja hyvinvoinnin tukemista. Tulosten perusteella oppilaiden kielitaito voi olla haastamassa vertaissuhteita, mutta samalla kielitaidon kehitys vaikutti olevan suurinta juuri vertaissuhteissa. Tutkimuksen tuloksissa erityisesti korostui vertaisoppimisen tärkeys. Lasten kielitaito kehittyy taidokkaamman oppilaan avustuksella vuorovaikutuksessa, kun taidokkaampi oppilas samalla kehittää omaa kielitaitoaan luomalla syvempää ymmärrystä kieleensä. Tuloksissa nousi esiin tärkeänä myös samaan kieliryhmään kuuluvien oppilaiden porukat, joilta saa tukea. Toisaalta vertaissuhteet kantaväestön kanssa voivat olla vähäisempiä ja kielen oppiminen olla tällöin haastavampaa.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38865]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen