Taidekasvatus ja tukea tarvitsevan lapsen osallisuuden lisääminen varhaiskasvatuksessa
Muhonen, Heli; Kekkonen, Marjut (2025-06-10)
Muhonen, Heli
Kekkonen, Marjut
H. Muhonen; M. Kekkonen
10.06.2025
© 2025, Heli Muhonen, Marjut Kekkonen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506104278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506104278
Tiivistelmä
Kandidaatin tutkielmassamme tarkastelemme taidekasvatuksen merkitystä tukea tarvitsevan lapsen osallisuuden lisäämisessä varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Tutkielmamme tavoitteena on tuoda esille, miten taidekasvatuksella voidaan lisätä tukea tarvitsevan lapsen osallisuutta. Aiheen valinnan taustalla on kirjoittajien oma kiinnostus taidekasvatuksesta, varhaiserityskasvatuksesta sekä lapsen osallisuudesta. Olemme työskennelleet varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa, jossa olemme kohdanneet tukea tarvitsevia lapsia.
Tutkimusmenetelmänä olemme käyttäneet kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Keskityimme tukea tarvitsevan lapsen näkökulmaan taidekasvatuksessa ja lapsen osallisuudessa. Aineistoa olemme keränneet kotimaisista ja kansainvälisistä lähteistä ja se koostuu pääasiallisesti väitöskirjoista sekä vertaisarvioiduista artikkeleista. Tutkielma on tehty parityönä, joka lisää tutkimuksen luotettavuutta.
Tutkielman tulokset osoittavat, että taidekasvatuksella voidaan lisätä tukea tarvitsevan lapsen osallisuutta varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Taidekasvatuksen eri muodoilla on paljon merkitystä tukea tarvitsevalle lapselle sekä tukea tarvitsevan lapsen osallisuuteen. Johtopäätöksissä todetaan, että varhaiskasvatuksen opettajan merkitys taidekasvatuksen mahdollistajana sekä tukea tarvitsevan lapsen osallisuuden lisääjänä on merkittävä.
Tutkimusmenetelmänä olemme käyttäneet kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Keskityimme tukea tarvitsevan lapsen näkökulmaan taidekasvatuksessa ja lapsen osallisuudessa. Aineistoa olemme keränneet kotimaisista ja kansainvälisistä lähteistä ja se koostuu pääasiallisesti väitöskirjoista sekä vertaisarvioiduista artikkeleista. Tutkielma on tehty parityönä, joka lisää tutkimuksen luotettavuutta.
Tutkielman tulokset osoittavat, että taidekasvatuksella voidaan lisätä tukea tarvitsevan lapsen osallisuutta varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Taidekasvatuksen eri muodoilla on paljon merkitystä tukea tarvitsevalle lapselle sekä tukea tarvitsevan lapsen osallisuuteen. Johtopäätöksissä todetaan, että varhaiskasvatuksen opettajan merkitys taidekasvatuksen mahdollistajana sekä tukea tarvitsevan lapsen osallisuuden lisääjänä on merkittävä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38320]