Mä en pysty enää istuun luokassa! Ei-normatiivisesti kehkeytyvä osallisuus alakoulun toimintakulttuurissa
Uusikylä, Anu; Huuki, Tuija (2025-06-09)
Uusikylä, Anu
Huuki, Tuija
Kulttuurintutkimuksen seura
09.06.2025
Uusikylä, A., & Huuki, T. (2025). Mä en pysty enää istuun luokassa! Ei-normatiivisesti kehkeytyvä osallisuus alakoulun toimintakulttuurissa. Kulttuurintutkimus, 42(1), 39–55. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/kulttuurintutkimus/article/view/142239
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Copyright (c) 2025 Kulttuurintutkimus. Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Copyright (c) 2025 Kulttuurintutkimus. Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506104271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506104271
Tiivistelmä
Abstrakti
Tässä tutkimuksessa tarkastelemme osallisuutta alakoulun arjessa. Havainnoimme mitä muuta kuin totunnaiseen toimintakulttuuriin perustuvaa osallisuutta koulussa tapahtuu. Tutkimusaineisto koostuu autoetnografisesta muistelu-, viesti- ja päiväkirja-aineistosta, jota ensimmäinen kirjoittaja on koonnut toimiessaan luokanopettajana ja tutoropettajana alakoulun 3-6 luokissa. Tehdäksemme näkyväksi totunnaisesta etääntyvää osallisuutta, käytämme käsitteitä normatiivisen osallisuuden kehikko ja ei-normatiivisesti kehkeytyvä osallisuus. Tarkastelemme osallisuutta affekti-käsitteen avulla sekä suhteissa kehkeytyvänä prosessina että kehollisena affektiivisena kokemuksena. Posthumanistisia ja uusmaterialististisia teorioita hyödyntävä affektiivinen näkökulma kiinnittää huomion osallisuuden kehollisuuteen, emotionaalisuuteen, materiaalisuuteen ja sosiokulttuurisuuteen. Esitämme, että affektiivinen näkökulma edistää osallisuuden rajoitteiden ja mahdollisuuksien tunnistamista alakoulussa. Osallisuuden rajoitteet ja mahdollisuudet tulevat näkyviin, kun normatiivisen osallisuuden kehikko tulee kyseenalaistetuksi eli säröttyy affektiivisesti latautuneessa tilanteessa. Säröttymisen hetkiä voidaan tunnistaa kehollisten reaktioiden, kuten puheen sävyn ja voimakkuuden sekä eleiden, liikkeiden ja asentojen avulla. Tulosten perusteella tunnistamme viisi normatiivisesta etääntyvää osallisuuden tapaa. Nämä ovat tilasta poistuva ja tilassa uudelleen muotoutuva, moni-ilmeinen ja monikanavainen sekä hajautuvissa valtasuhteissa muotoutuva osallisuus.
Tässä tutkimuksessa tarkastelemme osallisuutta alakoulun arjessa. Havainnoimme mitä muuta kuin totunnaiseen toimintakulttuuriin perustuvaa osallisuutta koulussa tapahtuu. Tutkimusaineisto koostuu autoetnografisesta muistelu-, viesti- ja päiväkirja-aineistosta, jota ensimmäinen kirjoittaja on koonnut toimiessaan luokanopettajana ja tutoropettajana alakoulun 3-6 luokissa. Tehdäksemme näkyväksi totunnaisesta etääntyvää osallisuutta, käytämme käsitteitä normatiivisen osallisuuden kehikko ja ei-normatiivisesti kehkeytyvä osallisuus. Tarkastelemme osallisuutta affekti-käsitteen avulla sekä suhteissa kehkeytyvänä prosessina että kehollisena affektiivisena kokemuksena. Posthumanistisia ja uusmaterialististisia teorioita hyödyntävä affektiivinen näkökulma kiinnittää huomion osallisuuden kehollisuuteen, emotionaalisuuteen, materiaalisuuteen ja sosiokulttuurisuuteen. Esitämme, että affektiivinen näkökulma edistää osallisuuden rajoitteiden ja mahdollisuuksien tunnistamista alakoulussa. Osallisuuden rajoitteet ja mahdollisuudet tulevat näkyviin, kun normatiivisen osallisuuden kehikko tulee kyseenalaistetuksi eli säröttyy affektiivisesti latautuneessa tilanteessa. Säröttymisen hetkiä voidaan tunnistaa kehollisten reaktioiden, kuten puheen sävyn ja voimakkuuden sekä eleiden, liikkeiden ja asentojen avulla. Tulosten perusteella tunnistamme viisi normatiivisesta etääntyvää osallisuuden tapaa. Nämä ovat tilasta poistuva ja tilassa uudelleen muotoutuva, moni-ilmeinen ja monikanavainen sekä hajautuvissa valtasuhteissa muotoutuva osallisuus.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38506]