Koulun ja kodin yhteistyön merkitys kiusaamisen ehkäisemisessä
Takala, Tomi (2025-06-10)
Takala, Tomi
T. Takala
10.06.2025
© 2025 Tomi Takala. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506104273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506104273
Tiivistelmä
Tämä kandidaatin työ käsittelee kiusaamisen ehkäisyä koulun ja kodin yhteistyön näkökulmasta. Tavoitteenani tutkielmassa on selvittää millainen merkitys koulun ja kodin yhteistyöllä on kiusaamisen ehkäisemisessä. Merkitys voi olla niin positiivinen kuin negatiivinenkin. Lisäksi tutkielmani perehtyy enemmänkin oppilaiden välisten kiusaamistapausten ehkäisyyn eikä esimerkiksi opettajien väliseen kiusaamiseen. Tutkielman toteutan kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja aineistoksi olen valinnut yhteensä kahdeksan kansainvälistä ja suomalaista kiusaamisen ehkäisyyn sekä kodin ja koulun yhteistyöhön keskittyvää artikkelia.
Päädyin aihevalintaan siitä syystä, että kiusaaminen on aiheena hyvin vakava ja henkilökohtaisten motiivien takia tahdon tutustua tarkemmin kiusaamistutkimukseen nimenomaan kiusaamisen ehkäisemisestä. Aiheeseen olisi mahdollista perehtyä muistakin näkökulmista, mutta kodin ja koulun yhteistyössä minua kiinnostaa varsinkin viimeaikaiset suuret muutokset kodin ja koulun välisen viestinnän siirtymisestä nettiin erilaisia palveluita, kuten Wilmaa hyödyntäen.
Tutkielmassa tulen määrittelemään kirjallisuuden ja tutkimusten avulla niin kirjallisuuskatsausmenetelmän, kuin myös tutkimuksen avainsanat, joita ovat kiusaaminen, kiusaamisen ehkäisy ja kodin ja koulun yhteistyö. Kirjallisuuskatsausta johtavat tutkimuskysymykseni: “Mikä on koulun ja kodin yhteistyön rooli kiusaamisen ehkäisyssä?” ja “Millä tavoin koulun ja kodin yhteistyö voi ehkäistä kiusaamistapauksia?”. Kiusaamisen ehkäiseminen on yksi erittäin tärkeä tekijä siinä, että koulusta saataisiin jokaiselle siellä vaikuttavalle mahdollisimman turvallinen paikka.
Päädyin aihevalintaan siitä syystä, että kiusaaminen on aiheena hyvin vakava ja henkilökohtaisten motiivien takia tahdon tutustua tarkemmin kiusaamistutkimukseen nimenomaan kiusaamisen ehkäisemisestä. Aiheeseen olisi mahdollista perehtyä muistakin näkökulmista, mutta kodin ja koulun yhteistyössä minua kiinnostaa varsinkin viimeaikaiset suuret muutokset kodin ja koulun välisen viestinnän siirtymisestä nettiin erilaisia palveluita, kuten Wilmaa hyödyntäen.
Tutkielmassa tulen määrittelemään kirjallisuuden ja tutkimusten avulla niin kirjallisuuskatsausmenetelmän, kuin myös tutkimuksen avainsanat, joita ovat kiusaaminen, kiusaamisen ehkäisy ja kodin ja koulun yhteistyö. Kirjallisuuskatsausta johtavat tutkimuskysymykseni: “Mikä on koulun ja kodin yhteistyön rooli kiusaamisen ehkäisyssä?” ja “Millä tavoin koulun ja kodin yhteistyö voi ehkäistä kiusaamistapauksia?”. Kiusaamisen ehkäiseminen on yksi erittäin tärkeä tekijä siinä, että koulusta saataisiin jokaiselle siellä vaikuttavalle mahdollisimman turvallinen paikka.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38618]