Inkluusion merkitys varhaiskasvatuksessa
Raittimo, Jasmine (2025-06-09)
Raittimo, Jasmine
J. Raittimo
09.06.2025
© 2025, Jasmine Raittimo. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506094270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506094270
Tiivistelmä
Kandidaatin tutkielmani käsittelee inkluusion merkitystä varhaiskasvatuksessa. Tutkielma on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus, joka toteutetaan kuvailevalla kirjallisuuskatsauksella aiempaan aiheeseen liittyvään tutkimustietoon perustuen. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus muodostaa kattavan ja yksityiskohtaisen tarkastelun inkluusiosta hyödyntämällä olemassa olevaa tutkimusaineistoa. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen suunnaksi valitsin integroivan kirjallisuuskatsauksen, jossa tutkimuksen aihetta voi tutkia mahdollisimman monipuolisesti. Tavoitteenani on vastata kysymykseen, mikä inkluusion merkitys on varhaiskasvatuksessa.
Inkluusio on tällä hetkellä tärkeä ja keskustelua herättävä yhteiskunnallinen teema, joka liittyy niin perusopetukseen kuin varhaiskasvatukseenkin. Työni keskeisiä käsitteitä ovat varhaiskasvatus, inkluusio, inklusiivinen varhaiskasvatus, integraatio ja segregaatio. Tutkielmani tavoitteena on tarkastella, miten inkluusio ilmenee varhaiskasvatuksen arjessa sekä selvittää, mitkä tekijät edistävät sen toteutumista ja mitkä puolestaan muodostavat sen toteuttamiselle haasteita.
Tutkimuksen päätulos oli se, että varhaiskasvatuksessa inkluusio tarkoittaa vahvasti sitä, että jokainen lapsi otetaan mukaan ryhmään ja hänelle annetaan yhtäläiset mahdollisuudet osallistua toimintaan, riippumatta hänen taustastaan tai erityistarpeistaan. Tärkeintä on, että kaikki lapset kokevat kuuluvansa joukkoon. Samalla kuitenkin todettiin, että inkluusio ei ole yksiselitteinen tai helposti ymmärrettävä käsite. Sen merkitys voi vaihdella, ja sen syvällinen ymmärtäminen vaatii perehtymistä ja pohdintaa.
Jatkotutkimusta ajatellen voisin toteuttaa laadullisen haastattelututkimuksen, jossa haastattelisin varhaiskasvatuksen ammattilaisia heidän näkemyksistään ja kokemuksistaan inkluusiosta. Tavoitteena olisi selvittää, miten he ymmärtävät inkluusion käsitteen ja millä tavoin tämä ymmärrys näkyy heidän päivittäisessä työssään lasten kanssa. Erityisesti haluaisin tutkia sitä, miten heidän käsityksensä inkluusiosta vaikuttavat siihen, miten he suunnittelevat ja toteuttavat kasvatustoimintaa, kohtaavat erilaisia lapsia ja tukevat lasten osallisuutta varhaiskasvatuksen arjessa.
Inkluusio on tällä hetkellä tärkeä ja keskustelua herättävä yhteiskunnallinen teema, joka liittyy niin perusopetukseen kuin varhaiskasvatukseenkin. Työni keskeisiä käsitteitä ovat varhaiskasvatus, inkluusio, inklusiivinen varhaiskasvatus, integraatio ja segregaatio. Tutkielmani tavoitteena on tarkastella, miten inkluusio ilmenee varhaiskasvatuksen arjessa sekä selvittää, mitkä tekijät edistävät sen toteutumista ja mitkä puolestaan muodostavat sen toteuttamiselle haasteita.
Tutkimuksen päätulos oli se, että varhaiskasvatuksessa inkluusio tarkoittaa vahvasti sitä, että jokainen lapsi otetaan mukaan ryhmään ja hänelle annetaan yhtäläiset mahdollisuudet osallistua toimintaan, riippumatta hänen taustastaan tai erityistarpeistaan. Tärkeintä on, että kaikki lapset kokevat kuuluvansa joukkoon. Samalla kuitenkin todettiin, että inkluusio ei ole yksiselitteinen tai helposti ymmärrettävä käsite. Sen merkitys voi vaihdella, ja sen syvällinen ymmärtäminen vaatii perehtymistä ja pohdintaa.
Jatkotutkimusta ajatellen voisin toteuttaa laadullisen haastattelututkimuksen, jossa haastattelisin varhaiskasvatuksen ammattilaisia heidän näkemyksistään ja kokemuksistaan inkluusiosta. Tavoitteena olisi selvittää, miten he ymmärtävät inkluusion käsitteen ja millä tavoin tämä ymmärrys näkyy heidän päivittäisessä työssään lasten kanssa. Erityisesti haluaisin tutkia sitä, miten heidän käsityksensä inkluusiosta vaikuttavat siihen, miten he suunnittelevat ja toteuttavat kasvatustoimintaa, kohtaavat erilaisia lapsia ja tukevat lasten osallisuutta varhaiskasvatuksen arjessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38618]