Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Docklands-konsepti : Mikkelin Satamalahden kehittämissuunnitelma

Niskanen, Ville-Veikko (2025-06-09)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202506094267.pdf (70.67Mt)
nbnfioulu-202506094267_mods.xml (12.83Kt)
nbnfioulu-202506094267_pdfa_report.xml (893.1Kt)
Lataukset: 


Niskanen, Ville-Veikko
V.-V. Niskanen
09.06.2025
© 2025, Ville-Veikko Niskanen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506094267
Tiivistelmä
Diplomityössä laaditaan kehityssuunnitelma Mikkelin Satamalahden alueelle. Tavoitteena on laajentaa ydinkeskustaa Saimaan rannalle, esittää satama-alueelle uusia toimintoja, parantaa alueen viihtyisyyttä, ratkaista keskeisiä suunnittelukysymyksiä ja tuottaa Mikkelin kaupungille realistinen ja uusia ideoita sisältävä viitesuunnitelma jatkokehittämisen pohjaksi.

Työssä analysoidaan aineisto- ja paikkatietopohjaisesti Mikkelin ydinkeskustaa ja suunnittelualuetta. Analyysiä syvennetään kaupunki- ja korttelirakenteen, kaupunkitilan, viherrakenteen ja saavutettavuuden tarkasteluilla. Ratapihan kehitystä käsiteltiin lisäksi Väyläviraston edustajan haastattelun ja kyselyn avulla. Tulosten perusteella Mikkelin ruutukaavakeskusta edustaa muuntojoustavaa, ihmisen mittakaavaista ja viihtyisää kaupunkityyppiä, kun taas suunnittelualue on siitä irrallaan oleva, heikosti hyödynnetty ja saavutettavissa oleva alue.

Konseptissa suunnitelualue yhdistettiin ydinkeskustaan kevyenliikenteenväyliä kehittämällä ja laatimalla aukioiden sarja. Alueen saavutettavuutta parannettiin radan ohittavilla eritasoratkaisuilla sekä uudella joukkoliikenneyhteydellä. Konseptin kantavana teemana oli kahden ylityssillan väliin jäävä aktiivisen kaupunkielämän alue, jonka läpi kulkee promenade-tyyppinen kävelyalue ranta-aluetta pitkin. Korttelin ja tonttien muodostamiseen hyödynnettiin ruutukaavakeskustan jatkumista suunnittelualueelle ja mikkeliläistä korttelirakennetta. Konseptin rakennustypologia pohjautuu umpikorttelimaisiin rakennuskokonaisuuksiin ja rantaan sekä katoille sijoitettaviin pienempiin asumisyksiköihin. Olemassa olevan puuston ja infrastruktuurin hyödyntäminen olivat keskeinen osa suunnitelmaa.

Tämä diplomityö on tehty yhteistyössä Mikkelin kaupungin kaupunkikehitys- ja asemakaavaosaston kanssa.
 
The Master's thesis presents a development plan for the Satamalahti area in Mikkeli, aiming to extend the urban structure towards Lake Saimaa, introduce new functions for the harbor, enhance the area's attractiveness, resolve key urban design issues and provide the City of Mikkeli with a realistic and innovative concept for future development.

The work includes GIS-based analyses of Mikkeli’s city center and the planning area, deepened by examinations of urban and block structures, public space, green infrastructure, and accessibility. The future of the railway yard was also explored through input from the Finnish Transport Infrastructure Agency. The findings indicate that Mikkeli’s grid-plan city center represents a flexible, human-scaled, and pleasant urban typology. In contrast, the Satamalahti area remains disconnected, underutilized, and poorly accessible.

The concept plan connects the design area to the city center through improved pedestrian and cycling routes and a sequence of public squares. Accessibility is further enhanced by grade-separated railway crossings and a new public transport link. The core theme is a vibrant urban zone between two bridges, featuring a promenade-style route along the shoreline. The plan draws from the existing grid structure and local block typology, proposing perimeter block buildings complemented by smaller housing units along the waterfront and rooftops. Reuse of existing vegetation and infrastructure supports sustainable development.

This thesis was conducted in collaboration with the Urban Development and City Planning Department of the City of Mikkeli.
 
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38618]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen