Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kaupunkisaamelaislasten identiteetin rakentumisen tukeminen varhaiskasvatuksessa

Louhekari, Linda; Saarnikko, Kristiina (2025-06-09)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202506094243.pdf (461.9Kt)
nbnfioulu-202506094243_mods.xml (12.26Kt)
nbnfioulu-202506094243_pdfa_report.xml (246.9Kt)
Lataukset: 


Louhekari, Linda
Saarnikko, Kristiina
L. Louhekari; K. Saarnikko
09.06.2025
© 2025, Linda Louhekari, Kristiina Saarnikko. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506094243
Tiivistelmä
Tutkielmassamme tarkastelemme kaupunkisaamelaislasten identiteetin rakentumista varhaiskasvatuksessa. Erityisesti keskitymme saamelaisarvoihin, kuten luontoon, kieleen, sukuun ja yhteisöön, ja niiden vaikutukseen identiteetin rakentumisessa kaupunkiympäristössä. Lisäksi tutkielmamme korostaa perheen ja yhteisön merkitystä identiteetin rakentumisessa. Ja sitä miten varhaiskasvatus voi tukea saamelaislasten identiteettiä tarjoamalla saamenkielistä opetusta ja kulttuurisia aktiviteetteja, jotka auttavat lapsia omaksumaan kielen luonnollisena osana arkea.

Saamenkielinen opetus ja kulttuuriset aktiviteetit auttavat lapsia säilyttämään yhteyden omaan kulttuuriinsa ja kieleensä. Varhaiskasvatus voi tukea näitä arvoja tarjoamalla lapsille mahdollisuuksia oppia saamelaisesta kulttuurista ja kielestä sekä osallistua kulttuurisiin tapahtumiin ja aktiviteetteihin.

Tutkielma osoittaa, että varhaiskasvatuksen työntekijät ovat keskeisessä roolissa saamelaislasten identiteetin tukemisessa. Perheellä, suvulla ja yhteisöllä on myös osansa saamelaislasten identiteetin rakentumisen tukemisessa.
 
Dutkamušas mii guorahallat gávpotsápmelaččaid identitehta huksema árrabajásgeassimis. Mii fokuseret erenoamážit sámi árvvuide, nugo lundui, gillii, bearrašii ja servodahkii, ja daid váikkuhusaid identitehta huksemii gávpotbirrasis.

Dasa lassin mii guorahallat mánáid bearraša ja servodaga mearkkašumi identitehta huksemis. Ja mo árrabajásgeassin sáhttá doarjut mánáid identitehta dan bokte ahte fállat sámegielat oahpahusa ja kulturdoaimmaid, mat movttiidahttet mánáid váldit atnui giela lunddolaš oassin árgabeaivvis.

Sámegieloahpahus ja kulturdoaimmat veahkehit mánáid doalahit oktavuođa iežaset kultuvrii ja gillii. Árrabajásgeassin sáhttá doarjut dáid árvvuid nu, ahte fállá mánáide vejolašvuođaid oahppat sámekultuvrra ja giela birra ja oassálastit kulturdáhpáhusaide ja doaimmaide.

Dutkamuš čájeha, ahte árrabajásgeassinbargiin lea guovddáš rolla sámemánáid identitehta doarjumis. Maiddái bearrašis, čearuin ja servodagas lea rolla doarjut sámi mánáid identitehtahuksema.
 
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38549]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen