Kielitietoisuuden ja antirasismin yhteydet luokkahuoneessa
Rajala, Maiju (2025-06-09)
Rajala, Maiju
M. Rajala
09.06.2025
© 2025 Maiju Rajala. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506094229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506094229
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan kielitietoisuuden ja antirasismin yhteyksiä luokkahuoneeseen ja siellä tapahtuvaan vuorovaikutukseen. Kielitietoisuuden avulla voidaan tukea erilaisten oppilaiden osallisuutta sekä purkaa normeja. Tämä on keskeistä myös antirasistisessa kasvatuksessa, jonka tavoitteena on tunnistaa ja purkaa syrjiviä rakenteita ja käytäntöjä koulussa. Arkipäivän rasismi voi ilmetä hienovaraisesti esimerkiksi siinä, keiden kieltä pidetään ¨oikeana¨ tai keiden puhetapa nähdään poikkeavana. Tutkimus on toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena ja sen tavoitteena on tarkastella ilmiöitä suomalaisessa koulukontekstissa.
Kirjallisuuskatsaukseni sisältää 35 aineistoa, joista suurin osa on vertaisarvioituja tutkimuksia, mutta myös tieteellisiä artikkeleita ja kirjallisuutta. Aineisto koostuu suurimmaksi osin 2010-luvun jälkeisistä teksteistä, ja pyrin niiden valossa tarkastelemaan tutkimuskysymyksekseni muodostunutta ilmiötä. Tutkimuskysymykseni on: kielitietoisuuden ja antirasismin yhteydet luokkahuoneessa. Tarkastelen päätutkimuskysymystäni kolmen alakysymyksen kautta.
Määrittelen tutkimuksessani ryhmädynamiikan, kielitietoisuuden sekä rasismin käsitteet sekä analysoin niistä tehtyjä aikaisempia tutkimuksia. Näitä kolmea aihetta ei ole tutkittu aikaisemmin yhdessä, pyrin luomaan yhtenäisen ja selkeän kokonaisuuden ilman ilmiön yksinkertaistamista.
Tutkimustulokset viittaavat siihen, että kielitietoisuudella on merkittäviä yhteyksiä antirasistiseen toimintakulttuuriin luokkahuoneessa. Samalla tutkimukset korostavat, että kyseessä on moniulotteinen ilmiö, eikä yhteyttä voida pitää suoraviivaisena tai yksiselitteisenä. Yhteistä tutkimuksilla oli, että kielitietoinen kasvatus nähdään potentiaalisena työkaluna edesauttaa yhdenvertaisempaa toimintakulttuuria. Tutkimukset ovat osoittaneet, että rasismia esiintyy vielä nykypäivänä suomalaisessa koulumaailmassa ja yhteiskunnassa. Siksi on tärkeää tutkia aihetta, jotta siihen osataan puuttua ja se osataan tunnistaa herkemmin.
Kirjallisuuskatsaukseni sisältää 35 aineistoa, joista suurin osa on vertaisarvioituja tutkimuksia, mutta myös tieteellisiä artikkeleita ja kirjallisuutta. Aineisto koostuu suurimmaksi osin 2010-luvun jälkeisistä teksteistä, ja pyrin niiden valossa tarkastelemaan tutkimuskysymyksekseni muodostunutta ilmiötä. Tutkimuskysymykseni on: kielitietoisuuden ja antirasismin yhteydet luokkahuoneessa. Tarkastelen päätutkimuskysymystäni kolmen alakysymyksen kautta.
Määrittelen tutkimuksessani ryhmädynamiikan, kielitietoisuuden sekä rasismin käsitteet sekä analysoin niistä tehtyjä aikaisempia tutkimuksia. Näitä kolmea aihetta ei ole tutkittu aikaisemmin yhdessä, pyrin luomaan yhtenäisen ja selkeän kokonaisuuden ilman ilmiön yksinkertaistamista.
Tutkimustulokset viittaavat siihen, että kielitietoisuudella on merkittäviä yhteyksiä antirasistiseen toimintakulttuuriin luokkahuoneessa. Samalla tutkimukset korostavat, että kyseessä on moniulotteinen ilmiö, eikä yhteyttä voida pitää suoraviivaisena tai yksiselitteisenä. Yhteistä tutkimuksilla oli, että kielitietoinen kasvatus nähdään potentiaalisena työkaluna edesauttaa yhdenvertaisempaa toimintakulttuuria. Tutkimukset ovat osoittaneet, että rasismia esiintyy vielä nykypäivänä suomalaisessa koulumaailmassa ja yhteiskunnassa. Siksi on tärkeää tutkia aihetta, jotta siihen osataan puuttua ja se osataan tunnistaa herkemmin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38539]