Z-sukupolven kuluttajien ostoaikomuksiin vaikuttavia tekijöitä tekoälyä hyödyntävillä kaupan alustoilla
Yliherva, Milla (2025-06-09)
Yliherva, Milla
M. Yliherva
09.06.2025
© 2025 Milla Yliherva. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506094219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506094219
Tiivistelmä
Tämä tutkielma keskittyy siihen, mitkä tekijät voivat vaikuttaa Z-sukupolven kuluttajien ostoaikomuksiin tekoälyä hyödyntävillä kaupan alustoilla. Tutkielmassa perehdytään tekoälyyn (engl. artificial intelligence, AI) ja kuluttajan ostoaikomukseen (engl. purchase intention) liittyviin keskeisiin käsitteisiin ja erilaisiin teorioihin ja malleihin, joilla tutkimuksissa kuvataan teknologian ja tekoälyn hyväksymistä, sekä käyttäytymisaikomusten muodostumista. Tutkielman tutkimusosiossa tutkitaan narratiivisen kirjallisuuskatsauksen kautta tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa kuluttajien ostoaikomuksien muotoutumiseen tekoälyä hyödyntävillä kaupan alustoilla, keskittyen etenkin Z-sukupolven kuluttajiin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38618]