Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä luokanhallinnan haasteista ja opettajankoulutuksen merkityksestä luokanhallinnan taitojen kehittymisessä
Rytkönen, Aino (2025-06-06)
Rytkönen, Aino
A. Rytkönen
06.06.2025
© 2025 Aino Rytkönen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506064196
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506064196
Tiivistelmä
Luokanhallinnan on havaittu olevan yksi haasteellisista ja jopa huolta aiheuttavista osa-alueista opettajan työssä. Huoli luokanhallinnan valmiuksista ja taidoista ilmenevät jo ennen varsinaiseen opettajan työhön siirtymistä, opettajaopiskelijoiden keskuudessa. Luokanhallinnan merkitys esimerkiksi oppimisen kannalta on kuitenkin perustavanlaatuinen. Tässä pro-gradu tutkielmassa tarkastellaan luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä luokanhallinnan haasteista sekä luokanhallinnan taitojen kehittymisestä. Tutkimuksessa tavoitteena on ensinnäkin selvittää, mitkä tekijät luokanopettajaopiskelijat kokevat haastavaksi luokanhallinnassa. Lisäksi tavoitteena on selvittää, miten luokanopettajaopiskelijat kokevat opettajankoulutuksen tukevan heidän luokanhallinnan taitojen kehittymistä sekä, mitkä tekijät luokanopettajaopiskelijat kokevat merkitykselliseksi luokanhallinnan taitojen tukemisessa työelämään siirryttyä.
Tutkimus toteutettiin fenomenografisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelun menetelmällä, ja haastatteluihin osallistui yhteensä viisi Oulun yliopiston luokanopettajakoulutuksen opiskelijaa. Aineiston analyysi toteutettiin fenomenografisen analyysin mukaisesti.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että luokanopettajaopiskelijoiden käsitykset luokanhallinnan haasteista sisälsi rakenteellisia haasteita, oppilaiden käyttäytymiseen ja sitoutumiseen liittyviä haasteita sekä opettajan pedagogiseen osaamiseen ja ammatillisiin valmiuksiin liittyviä haasteita. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan osoittaa, että luokanopettajaopiskelijoiden käsitykset opettajankoulutuksen roolista luokanhallinnan taitojen kehittymisessä olivat hyvin yhteneväiset. Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksissa ilmeni käsitykset teoreettispainotteisten opetussisältöjen rajallisuudesta sekä käsitykset koulutukseen sisältyvien käytännön kokemusten merkityksellisyydestä. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, miten luokanopettajaopiskelijat toivoisivat opettajankoulutuksen huomioivat luokanhallinnan taitojen kehittymisen tukemista. Tuloksista ilmenee, että luokanhallinnan taitoja voitaisiin tukea laajempien käytännön kokemusten kautta. Lisäksi tuloksista ilmenee, että konkreettisten työkalujen ja menetelmien käsitteleminen opettajankoulutuksessa koetaan tärkeäksi. Lisäksi syvällisempi teoreettinen tarkastelu koetaan tärkeäksi. Tutkimustulokset luokanopettajaopiskelijoiden käsityksistä merkitykselliseksi koetusta luokanhallinnan tuesta opettajan työuran alussa osoittavat, että tärkeäksi koetaan emotionaalinen tuki, kollegiaalinen tiedon jakaminen sekä koulun linjausten ja johdon kautta rakentuva tuki.
Tutkimus toteutettiin fenomenografisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelun menetelmällä, ja haastatteluihin osallistui yhteensä viisi Oulun yliopiston luokanopettajakoulutuksen opiskelijaa. Aineiston analyysi toteutettiin fenomenografisen analyysin mukaisesti.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että luokanopettajaopiskelijoiden käsitykset luokanhallinnan haasteista sisälsi rakenteellisia haasteita, oppilaiden käyttäytymiseen ja sitoutumiseen liittyviä haasteita sekä opettajan pedagogiseen osaamiseen ja ammatillisiin valmiuksiin liittyviä haasteita. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan osoittaa, että luokanopettajaopiskelijoiden käsitykset opettajankoulutuksen roolista luokanhallinnan taitojen kehittymisessä olivat hyvin yhteneväiset. Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksissa ilmeni käsitykset teoreettispainotteisten opetussisältöjen rajallisuudesta sekä käsitykset koulutukseen sisältyvien käytännön kokemusten merkityksellisyydestä. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, miten luokanopettajaopiskelijat toivoisivat opettajankoulutuksen huomioivat luokanhallinnan taitojen kehittymisen tukemista. Tuloksista ilmenee, että luokanhallinnan taitoja voitaisiin tukea laajempien käytännön kokemusten kautta. Lisäksi tuloksista ilmenee, että konkreettisten työkalujen ja menetelmien käsitteleminen opettajankoulutuksessa koetaan tärkeäksi. Lisäksi syvällisempi teoreettinen tarkastelu koetaan tärkeäksi. Tutkimustulokset luokanopettajaopiskelijoiden käsityksistä merkitykselliseksi koetusta luokanhallinnan tuesta opettajan työuran alussa osoittavat, että tärkeäksi koetaan emotionaalinen tuki, kollegiaalinen tiedon jakaminen sekä koulun linjausten ja johdon kautta rakentuva tuki.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38506]