Alakouluikäisten oppilaiden suhtautuminen matematiikkaan
Kraft, Salla (2025-06-06)
Kraft, Salla
S. Kraft
06.06.2025
© 2025 Salla Kraft. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506064195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506064195
Tiivistelmä
Matematiikka oppiaineena herättää paljon erilaisia tunteita. Etenkin negatiiviset tunteet vaikuttavat merkittävästi matematiikan oppimiseen ja opiskeluun ja siten myös matematiikassa suoriutumiseen. Suomalaisoppilaiden koulumenestys ja etenkin matematiikan osaaminen on heikentynyt. Samaan aikaan myös matematiikkaan suhtautuminen on heikkoa ja heikkenee edelleen. Opettaja voi vaikuttaa oppilaiden matematiikka-asenteisiin ja sen vuoksi olisikin tärkeää, että opettajalla olisi käsitys oppilaidensa suhtautumisesta matematiikkaa kohtaan.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin keskisuomalaisten viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden suhtautumista koulunkäyntiin ja matematiikkaan sekä etsittiin oppilaan matematiikka-asenteisiin vaikuttavia tekijöitä. Tavoitteena oli saada käsitys oppilaiden matematiikka-asenteista sekä siihen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimusaineisto kerättiin alkuvuonna 2025 sähköisellä monivalintakyselyllä. Anonyymiin kyselyyn vastasi 81 oppilasta satunnaisesti mukaan valikoituneista kouluista ja luokista Keski-Suomen alueelta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmin ja analyysissa on käytetty parametrittomia menetelmiä.
Tutkimustuloksista selvisi, että alle kolmasosa (29,6 %) oppilaista pitää matematiikasta. Pojat pitävät matematiikasta enemmän, kuin tytöt ja kokevat tyttöjä enemmän, että matematiikka on helppoa. Pojilla on myös myönteisempi matemaattinen minäkäsitys. 76,5 % oppilaista pitää matematiikkaa tärkeänä. Matematiikkaa pitää tärkeänä huomattavasti suurempi osa, kuin siitä pitää. Samaa on havaittavissa myös koulunkäyntiin suhtautumisessa. Koulunkäynnistä pitää 58,0 % oppilaista ja koulunkäyntiä pitää tärkeänä 86,4 % oppilaista. Tytöt pitävät koulunkäynnistä hieman poikia enemmän ja myös tulevat poikia mieluummin kouluun. Koulunkäynnistä pitäminen vaikuttaa keskivahvasti siihen, pitääkö oppilas matematiikasta. Myös koulunkäynnin arvostaminen on keskivahvasti yhteydessä matematiikan arvostamisen kanssa.
Matematiikkaan suhtautumiseen vaikuttavia selkeitä tekijöitä ei löytynyt, sillä tutkittavat muuttujat eivät korreloineet kovin voimakkaasti toistensa kanssa. Selkeimpiä vaikuttavia tekijöitä matematiikkaan suhtautumiseen oli oppilaan matemaattinen minäkäsitys ja kokemus matematiikan vaikeudesta. Jos oppilas kokee olevansa hyvä matematiikassa, vaikuttaa se keskivahvasti oppilaan matematiikasta pitämiseen. Myös matematiikan haastavuus vaikuttaa keskivahvasti matematiikasta pitämiseen. Vanhempien tai opettajan toiminnalla ei ole juurikaan merkitystä oppilaan matematiikka-asenteeseen.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin keskisuomalaisten viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden suhtautumista koulunkäyntiin ja matematiikkaan sekä etsittiin oppilaan matematiikka-asenteisiin vaikuttavia tekijöitä. Tavoitteena oli saada käsitys oppilaiden matematiikka-asenteista sekä siihen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimusaineisto kerättiin alkuvuonna 2025 sähköisellä monivalintakyselyllä. Anonyymiin kyselyyn vastasi 81 oppilasta satunnaisesti mukaan valikoituneista kouluista ja luokista Keski-Suomen alueelta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmin ja analyysissa on käytetty parametrittomia menetelmiä.
Tutkimustuloksista selvisi, että alle kolmasosa (29,6 %) oppilaista pitää matematiikasta. Pojat pitävät matematiikasta enemmän, kuin tytöt ja kokevat tyttöjä enemmän, että matematiikka on helppoa. Pojilla on myös myönteisempi matemaattinen minäkäsitys. 76,5 % oppilaista pitää matematiikkaa tärkeänä. Matematiikkaa pitää tärkeänä huomattavasti suurempi osa, kuin siitä pitää. Samaa on havaittavissa myös koulunkäyntiin suhtautumisessa. Koulunkäynnistä pitää 58,0 % oppilaista ja koulunkäyntiä pitää tärkeänä 86,4 % oppilaista. Tytöt pitävät koulunkäynnistä hieman poikia enemmän ja myös tulevat poikia mieluummin kouluun. Koulunkäynnistä pitäminen vaikuttaa keskivahvasti siihen, pitääkö oppilas matematiikasta. Myös koulunkäynnin arvostaminen on keskivahvasti yhteydessä matematiikan arvostamisen kanssa.
Matematiikkaan suhtautumiseen vaikuttavia selkeitä tekijöitä ei löytynyt, sillä tutkittavat muuttujat eivät korreloineet kovin voimakkaasti toistensa kanssa. Selkeimpiä vaikuttavia tekijöitä matematiikkaan suhtautumiseen oli oppilaan matemaattinen minäkäsitys ja kokemus matematiikan vaikeudesta. Jos oppilas kokee olevansa hyvä matematiikassa, vaikuttaa se keskivahvasti oppilaan matematiikasta pitämiseen. Myös matematiikan haastavuus vaikuttaa keskivahvasti matematiikasta pitämiseen. Vanhempien tai opettajan toiminnalla ei ole juurikaan merkitystä oppilaan matematiikka-asenteeseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38618]