Luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä lukemaan innostamisesta peruskoulussa
Sorvari, Liina (2025-06-06)
Sorvari, Liina
L. Sorvari
06.06.2025
© 2025 Liina Sorvari. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506064188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506064188
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan laadullisen sisällönanalyysin keinoin luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia ja näkemyksiä lasten lukuharrastuksesta, sen nykytilasta ja opettajien mahdollisuuksista ja keinoista kannustaa lukuharrastuksen pariin. Tutkimuksen tavoit-teena on selvittää luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia peruskoululaisten, erityisesti alakoululaisten lukemaan innostamisesta ja lukuharrastuksen tukemisesta.
Tutkimuksen teoreettiset lähtökohdat osoittavat lukemistutkimuksen tärkeyden tämänhetkisessä ajassa; muun muassa PISA-tutkimusten mukaan niin lukutaito kuin lukuharrastuneisuuskin on laskenut selvästi koko 2000-luvun ajan. Lukutaidon heikkenemisen taustavaikuttajana nähdään usein vähentynyt lukuharrastuneisuus.
Lukemaan innostaminen on osa opettajan työtä ja erityisesti äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen sisältöjä. Perusopetuksen opetussuunnitelmassa oppilaan omakohtaisen lukukiinnostuksen ja -innostuksen herättely on erikseen mainittu. Erilaisista lukemaan innostamisen menetelmistä on koostettu useita oppaita niin opettajille kuin muillekin kasvattajille.
Tutkimuksen aineisto on kerätty kyselylomakkeena luokanopettajilta ja luokanopettajaopiskelijoilta huhtikuun 2025 aikana. Kyselylomakkeeseen vastasi 12 luokanopettajaa ja 29 luokanopettajaopiskelijaa. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja fenomenografian menetelmiä hyödyntäen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vastaajat pitävät koulussa toteutettavaa lukemaan innostamista tärkeänä ja oleellisena osana opettajan työtä. Oppilaita innostetaan lukemaan useilla erilaisilla keinoilla, joiden tavoitteena on sekä lisätä lukemista itsessään että vahvistaa oppilaiden lukumyönteisyyttä. Näkemykset siitä, kuinka paljon opettajalla on mahdollisuus vaikuttaa oppilaan henkilökohtaiseen eroavat toisistaan hieman, ja opettajan vaikutuksen ohella kodin rooli koetaan merkittäväksi lukuharrastukseen kannustettaessa.
Tutkimuksen teoreettiset lähtökohdat osoittavat lukemistutkimuksen tärkeyden tämänhetkisessä ajassa; muun muassa PISA-tutkimusten mukaan niin lukutaito kuin lukuharrastuneisuuskin on laskenut selvästi koko 2000-luvun ajan. Lukutaidon heikkenemisen taustavaikuttajana nähdään usein vähentynyt lukuharrastuneisuus.
Lukemaan innostaminen on osa opettajan työtä ja erityisesti äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen sisältöjä. Perusopetuksen opetussuunnitelmassa oppilaan omakohtaisen lukukiinnostuksen ja -innostuksen herättely on erikseen mainittu. Erilaisista lukemaan innostamisen menetelmistä on koostettu useita oppaita niin opettajille kuin muillekin kasvattajille.
Tutkimuksen aineisto on kerätty kyselylomakkeena luokanopettajilta ja luokanopettajaopiskelijoilta huhtikuun 2025 aikana. Kyselylomakkeeseen vastasi 12 luokanopettajaa ja 29 luokanopettajaopiskelijaa. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja fenomenografian menetelmiä hyödyntäen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vastaajat pitävät koulussa toteutettavaa lukemaan innostamista tärkeänä ja oleellisena osana opettajan työtä. Oppilaita innostetaan lukemaan useilla erilaisilla keinoilla, joiden tavoitteena on sekä lisätä lukemista itsessään että vahvistaa oppilaiden lukumyönteisyyttä. Näkemykset siitä, kuinka paljon opettajalla on mahdollisuus vaikuttaa oppilaan henkilökohtaiseen eroavat toisistaan hieman, ja opettajan vaikutuksen ohella kodin rooli koetaan merkittäväksi lukuharrastukseen kannustettaessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38549]