Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia varhaiskasvatusalan ammattien arvostuksesta
Kujala, Veera (2025-06-05)
Kujala, Veera
V. Kujala
05.06.2025
© 2025 Veera Kujala. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506054163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506054163
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkimuksessa tutkittiin varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia varhaiskasvatusalan ammattien arvostuksesta. Varhaiskasvatustyön olennaisena kehityskohtana on varhaiskasvatustyön arvon nosto (Ukkonen-Mikkola & Fonsén, 2018). Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisena varhaiskasvatuksen henkilöstö kokee varhaiskasvatusalan ammattien arvostuksen sekä tarkastella varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia tilanteista ja tekijöistä, jotka ilmentävät varhaiskasvatusalan ammattien arvostusta tai sen puutetta. Lisäksi tavoitteena oli antaa varhaiskasvatuksen henkilöstölle ääni kertomalla heidän toiveitaan varhaiskasvatusalan ammattien arvostuksen nostamiseksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen analysointimenetelmänä on teoriaohjaava sisällönanalyysi, jossa käytettiin Czeranowskan (2016) löytämiä ammatillisen arvostuksen oppositioita. Tutkimuksen kohderyhmänä on varhaiskasvatusalan henkilöstö. Aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella helmikuussa 2025 varhaiskasvatuksen henkilöstön sosiaalisen median ryhmissä. Tutkimukseen osallistui 42 varhaiskasvatuksen henkilöstöön kuuluvaa ihmistä.
Tutkimus osoitti, että varhaiskasvatuksen henkilöstön kokema ammatillinen arvostus rakentui neljästä eri Czeranowskan (2016) ammatillisen arvostuksen opposition käsitteestä: ulkoinen ammatillinen arvostus, funktionaalinen ammatillinen arvostus, sisäinen ammatillinen arvostus sekä ryhmän ammatillinen arvostus. Erityisesti ulkoinen ja funktionaalinen ammatillinen arvostus korostuivat henkilöstön kokemuksissa. Tällöin arvostusta tai arvostuksen puutetta kuvailtiin julkisen keskustelun, saadun palautteen ja työolojen kautta. Aineistosta löytyi myös tilanteita ja tekijöitä, joissa ammatillinen täyttymys ja yhteistyö varhaiskasvatuksessa vaikuttivat sisäisen sekä ryhmän ammatillisen arvostuksen kokemukseen. Varhaiskasvatuksen henkilöstön toiveet varhaiskasvatusalan ammattien arvostuksen nostamiseksi liittyivät vahvasti näihin neljään ammatillisen arvostuksen opposition käsitteeseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen analysointimenetelmänä on teoriaohjaava sisällönanalyysi, jossa käytettiin Czeranowskan (2016) löytämiä ammatillisen arvostuksen oppositioita. Tutkimuksen kohderyhmänä on varhaiskasvatusalan henkilöstö. Aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella helmikuussa 2025 varhaiskasvatuksen henkilöstön sosiaalisen median ryhmissä. Tutkimukseen osallistui 42 varhaiskasvatuksen henkilöstöön kuuluvaa ihmistä.
Tutkimus osoitti, että varhaiskasvatuksen henkilöstön kokema ammatillinen arvostus rakentui neljästä eri Czeranowskan (2016) ammatillisen arvostuksen opposition käsitteestä: ulkoinen ammatillinen arvostus, funktionaalinen ammatillinen arvostus, sisäinen ammatillinen arvostus sekä ryhmän ammatillinen arvostus. Erityisesti ulkoinen ja funktionaalinen ammatillinen arvostus korostuivat henkilöstön kokemuksissa. Tällöin arvostusta tai arvostuksen puutetta kuvailtiin julkisen keskustelun, saadun palautteen ja työolojen kautta. Aineistosta löytyi myös tilanteita ja tekijöitä, joissa ammatillinen täyttymys ja yhteistyö varhaiskasvatuksessa vaikuttivat sisäisen sekä ryhmän ammatillisen arvostuksen kokemukseen. Varhaiskasvatuksen henkilöstön toiveet varhaiskasvatusalan ammattien arvostuksen nostamiseksi liittyivät vahvasti näihin neljään ammatillisen arvostuksen opposition käsitteeseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38320]