Varhaiskasvatuksen opettajat tukemassa varhaiskasvatusyksikön johtajuutta
Kilpeläinen, Jaana (2025-06-05)
Kilpeläinen, Jaana
J. Kilpeläinen
05.06.2025
© 2025 Jaana Kilpeläinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506054162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506054162
Tiivistelmä
Muun muassa Kansallisen arviointikeskuksen (Karvi) teettämät tutkimukset ovat nostaneet esiin tarpeen kehittää varhaiskasvatuksen johtajuutta. Tutkielmani tavoitteena on selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia heidän keskeisistä tehtävistään toimiessaan tiiminsä johtajina pedagogisen johtajuuden ja jaetun johtajuuden näkökulmasta. Tutkielmassani tarkastellaan myös, miten varhaiskasvatuksen opettajat voivat tukea varhaiskasvatusyksikön johtajuutta.
Tutkielmani teoreettinen viitekehys perustuu tutkimukseni kannalta keskeisimpiin teorioihin ja käsitteisiin varhaiskasvatuksen kontekstissa, tarkentuen erityisesti jaettuun ja pedagogiseen johtajuuteen. Tutkimukseni toteutin laadullisena tutkimuksena. Koska tutkin ihmisten kokemuksia voidaan tutkimuksessani nähdä osittain fenomenologista lähestymistapaa. Tutkimusaineistoni on osa valmiista aineistosta, joka on kerätty erään pohjoissuomalaisen kunnan varhaiskasvatuspalveluiden toimesta. Kysely toteutettiin sähköisesti lähetetyllä kyselylomakkeella tammikuussa 2022. Vastaajina tutkimukseni kohteena olevassa aineistossa toimivat kyseisessä kunnassa varhaiskasvatuksen opettajan (N=77) nimikkeellä työskennelleet henkilöt. Aineiston analysoinnissa käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimukseni perusteella varhaiskasvatuksen opettajat nimeävät tehtävikseen tiimin johtamisen, lapsiryhmän pedagogiikasta vastaamisen, tiimin hyvinvoinnista huolehtimisen ja tiedonkulun varmistamisen. Näiden tehtävien voidaan nähdä tukevan varhaiskasvatusyksikön johtajuutta.
Tutkielmani perusteella varhaiskasvatuksen opettajilla on mahdollisuus tukea varhaiskasvatusyksikön johtajuutta sekä jaetun johtajuuden että pedagogisen johtajuuden näkökulmista.
Tutkielmani teoreettinen viitekehys perustuu tutkimukseni kannalta keskeisimpiin teorioihin ja käsitteisiin varhaiskasvatuksen kontekstissa, tarkentuen erityisesti jaettuun ja pedagogiseen johtajuuteen. Tutkimukseni toteutin laadullisena tutkimuksena. Koska tutkin ihmisten kokemuksia voidaan tutkimuksessani nähdä osittain fenomenologista lähestymistapaa. Tutkimusaineistoni on osa valmiista aineistosta, joka on kerätty erään pohjoissuomalaisen kunnan varhaiskasvatuspalveluiden toimesta. Kysely toteutettiin sähköisesti lähetetyllä kyselylomakkeella tammikuussa 2022. Vastaajina tutkimukseni kohteena olevassa aineistossa toimivat kyseisessä kunnassa varhaiskasvatuksen opettajan (N=77) nimikkeellä työskennelleet henkilöt. Aineiston analysoinnissa käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimukseni perusteella varhaiskasvatuksen opettajat nimeävät tehtävikseen tiimin johtamisen, lapsiryhmän pedagogiikasta vastaamisen, tiimin hyvinvoinnista huolehtimisen ja tiedonkulun varmistamisen. Näiden tehtävien voidaan nähdä tukevan varhaiskasvatusyksikön johtajuutta.
Tutkielmani perusteella varhaiskasvatuksen opettajilla on mahdollisuus tukea varhaiskasvatusyksikön johtajuutta sekä jaetun johtajuuden että pedagogisen johtajuuden näkökulmista.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38539]