Se on jotakin jääkiekkojoukkueen, kaveriporukan ja perheen väliltä. Yhteisöllisen puhallinorkesteriharrastuksen motivaatio ja vaikutukset korkeakouluopiskelijan hyvinvointiin : tapaustutkimus Teekkaritorvista
Jämsén, Riikka (2025-06-05)
Jämsén, Riikka
R. Jämsén
05.06.2025
© 2025 Riikka Jämsén. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506054161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506054161
Tiivistelmä
Tutkin tässä pro gradu -tutkielmassa yhteisöllisen opiskelijapuhallinorkesteriharrastuksen vaikutusta korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointiin. Lisäksi tutkin, mitkä asiat motivoivat opiskelijoita soittamaan opiskelijapuhallinorkesterissa. Tutkimus on tapaustutkimus oululaisesta opiskelijapuhallinorkesterista Teekkaritorvista. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisia vaikutuksia opiskelijapuhallinorkesterissa soittamisella on korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointiin ja mitkä asiat motivoivat opiskelijoita soittamaan Teekkaritorvissa. Tavoitteena ei ollut löytää pelkästään positiivisia vaikutuksia ja vastauksia, vaan selvittää Teekkaritorvien jäsenten hyvinvointia ja motivaatiota kokonaisvaltaisesti.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen hyvinvointia fyysisen, sosiaalisen sekä psyykkisen ja emotionaalisen hyvinvoinnin kautta. Käsittelen myös motivaatiota itsemääräämisteorian sekä soittoharrastuksen motivaation avulla. Lisäksi avaan yhteisön ja yhteisöllisyyden käsitteitä sekä niiden merkitystä soittoharrastuksessa.
Tutkimuksen lähestymistapa on kvalitatiivinen eli laadullinen lähestymistapa. Tutkimusaineisto on kerätty Webropol -kyselylomakkeen avulla. Kyselyyn vastasi 11 (N=11) Teekkaritorvien jäsentä, jotka olivat myös korkeakouluopiskelijoita. Aineiston analyysimenetelmä on laadullinen sisällönanalyysi. Tarkastelen tutkimuksen tuloksia pääluokkien hyvinvointi ja motivaatio avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opiskelijapuhallinorkesterissa soittaminen tukee soittajien hyvinvointia ja motivaatiota monilla eri osa-alueilla, mutta täysin hyvinvointia ja motivaatiota tukevaa orkesteritoiminta ei aina ole. Orkesteritoiminta tarjoaa ennen kaikkea turvallisen sosiaalisen yhteisön, jossa saa olla oma itsensä ja hengähtää arjen kuormituksesta ja stressistä. Ystävyyssuhteet, yhteisöllisyys ja hyväksyvä ilmapiiri vahvistavat hyvinvointia ja motivaatiota osallistua. Toisaalta ikävät ihmissuhteet, orkesteritoiminnan kautta lisääntyneet huonot elämäntavat ja kokemus yhteisön ulkopuolelle jäämisestä syövät niin hyvinvointia kuin motivaatiotakin.
Tulosten perusteella voidaan sanoa, että orkesterissa soittavan yksilön hyvinvoinnin ja motivaation tukeminen ja ylläpitäminen edellyttää orkesterilta ennen kaikkea toimivaa ja turvallista ilmapiiriä. Toimiva, osallistava ja turvallinen orkesteri luo puitteet kehittymiselle ja onnistumisen kokemuksille sekä antaa soittajilleen sosiaalisen yhteisön, jossa jokainen voi tuntea itsensä nähdyksi ja arvostetuksi.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen hyvinvointia fyysisen, sosiaalisen sekä psyykkisen ja emotionaalisen hyvinvoinnin kautta. Käsittelen myös motivaatiota itsemääräämisteorian sekä soittoharrastuksen motivaation avulla. Lisäksi avaan yhteisön ja yhteisöllisyyden käsitteitä sekä niiden merkitystä soittoharrastuksessa.
Tutkimuksen lähestymistapa on kvalitatiivinen eli laadullinen lähestymistapa. Tutkimusaineisto on kerätty Webropol -kyselylomakkeen avulla. Kyselyyn vastasi 11 (N=11) Teekkaritorvien jäsentä, jotka olivat myös korkeakouluopiskelijoita. Aineiston analyysimenetelmä on laadullinen sisällönanalyysi. Tarkastelen tutkimuksen tuloksia pääluokkien hyvinvointi ja motivaatio avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opiskelijapuhallinorkesterissa soittaminen tukee soittajien hyvinvointia ja motivaatiota monilla eri osa-alueilla, mutta täysin hyvinvointia ja motivaatiota tukevaa orkesteritoiminta ei aina ole. Orkesteritoiminta tarjoaa ennen kaikkea turvallisen sosiaalisen yhteisön, jossa saa olla oma itsensä ja hengähtää arjen kuormituksesta ja stressistä. Ystävyyssuhteet, yhteisöllisyys ja hyväksyvä ilmapiiri vahvistavat hyvinvointia ja motivaatiota osallistua. Toisaalta ikävät ihmissuhteet, orkesteritoiminnan kautta lisääntyneet huonot elämäntavat ja kokemus yhteisön ulkopuolelle jäämisestä syövät niin hyvinvointia kuin motivaatiotakin.
Tulosten perusteella voidaan sanoa, että orkesterissa soittavan yksilön hyvinvoinnin ja motivaation tukeminen ja ylläpitäminen edellyttää orkesterilta ennen kaikkea toimivaa ja turvallista ilmapiiriä. Toimiva, osallistava ja turvallinen orkesteri luo puitteet kehittymiselle ja onnistumisen kokemuksille sekä antaa soittajilleen sosiaalisen yhteisön, jossa jokainen voi tuntea itsensä nähdyksi ja arvostetuksi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38618]