Mitä on luokanhallinta?
Kalliokoski, Jenni (2025-06-04)
Kalliokoski, Jenni
J. Kalliokoski
04.06.2025
© 2025, Jenni Kalliokoski. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506044146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506044146
Tiivistelmä
Tutkielmani aiheena on luokanhallinta ja opettajan keinot luokanhallintaan. Tutkimuksellani pyrin selvittämään, mitä luokanhallinnalla tarkoitetaan sekä millaisia keinoja opettajan kan-nattaa käyttää luokanhallinnassa tutkimusten mukaan.
Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineistossa olen hyödyntänyt vertaisarvioituja kansainvälisiä ja kotimaisia tieteellisiä tutkimuksia aiheesta.
Tutkimukseni tutkimustuloksia oli, että luokanhallinnalla pyritään rakentamaan oppimista tukeva oppimisympäristö sekä edistää oppilaiden sosiaalista ja moraalista kasvua. Lisäksi luokanhallinta koostuu kurinpidon lisäksi opetuksesta, fyysisestä ympäristöstä sekä opettajan ja oppilaan välisestä suhteesta. Lisäksi tutkimuksessani selvisi, että luokanhallinnan keinot voidaan jakaa ennakoiviin, korjaaviin sekä seuraamuksiin. Tutkimustulosteni perusteella opettajan tulisi suosia ennakoivia keinoja enemmän kuin korjaavia. Kun korjaavia keinoja käytetään, tulisi niissä keskittyä korjaaviin asioihin, eikä moittimiseen. Puolestaan seuraamusten osalta, opettajan tulisi olla rauhallinen niitä ilmoittaessa sekä ne tulisi olla etukäteen mietittynä.
Tutkimuksen haasteena oli, että kotimaista tutkimusta aiheesta on tehty melko vähän. Tutkimuksessa käytetyt tutkimukset ovat pääasiassa kansainvälisiä ja olisi mielenkiintoista saa-da lisää tutkimusta luokanhallinnasta suomalaisessa koulujärjestelmässä.
Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineistossa olen hyödyntänyt vertaisarvioituja kansainvälisiä ja kotimaisia tieteellisiä tutkimuksia aiheesta.
Tutkimukseni tutkimustuloksia oli, että luokanhallinnalla pyritään rakentamaan oppimista tukeva oppimisympäristö sekä edistää oppilaiden sosiaalista ja moraalista kasvua. Lisäksi luokanhallinta koostuu kurinpidon lisäksi opetuksesta, fyysisestä ympäristöstä sekä opettajan ja oppilaan välisestä suhteesta. Lisäksi tutkimuksessani selvisi, että luokanhallinnan keinot voidaan jakaa ennakoiviin, korjaaviin sekä seuraamuksiin. Tutkimustulosteni perusteella opettajan tulisi suosia ennakoivia keinoja enemmän kuin korjaavia. Kun korjaavia keinoja käytetään, tulisi niissä keskittyä korjaaviin asioihin, eikä moittimiseen. Puolestaan seuraamusten osalta, opettajan tulisi olla rauhallinen niitä ilmoittaessa sekä ne tulisi olla etukäteen mietittynä.
Tutkimuksen haasteena oli, että kotimaista tutkimusta aiheesta on tehty melko vähän. Tutkimuksessa käytetyt tutkimukset ovat pääasiassa kansainvälisiä ja olisi mielenkiintoista saa-da lisää tutkimusta luokanhallinnasta suomalaisessa koulujärjestelmässä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38618]