Peruskouluikäisten tyttöjen autismikirjon ilmeneminen kouluympäristössä
Rautio, Sami (2025-06-04)
Rautio, Sami
S. Rautio
04.06.2025
© 2025 Sami Rautio. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506044135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506044135
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten tyttöjen autismikirjon erityiset piirteet ilmenevät ja miten nämä piirteet ilmenevät peruskouluikäisten autismikirjon tyttöjen arjessa kouluympäristössä. Tutkimuskysymykseni olivat ”Miten tyttöjen autismikirjon piirteet ilmenevät?” sekä ”Miten tyttöjen autismikirjon piirteet ilmenevät ja vaikuttavat kouluympäristössä?” Tutkimusmenetelmänä olen käyttänyt narratiivista kirjallisuuskatsausta.
Autismikirjo on aivojen neurobiologiseen toimintaan liittyvä häiriö. Tyttöjen autismikirjoa ja sen erityisiä piirteitä on alettu tutkimaan tarkemmin vasta 2000-luvulla. Autismikirjon diagnosoinnissa on käytetty pitkään poikien stereotyyppisiin piirteisiin pohjautuvia kriteereitä. Tämä on johtanut autismikirjon tyttöjen alidiagnosointiin ja sen myötä erilaisiin haasteisiin esimerkiksi kouluympäristöissä.
Tutkielmassa kävi ilmi, että tyttöjen autismikirjossa ilmenee useita erityisiä piirteitä, jotka poikkeavat selvästi poikien piirteistä. Yleisimpinä näistä erityisistä piirteistä pidetään omien autismikirjon piirteiden naamioimista erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa. Piirteiden piilottaminen johtaa usein henkiseen kuormitukseen, minkä vuoksi mielenterveydelliset häiriöt ovat autismikirjon tytöillä varsin yleisiä.
Lisäksi tutkielmassa ilmeni, että peruskoulussa autismikirjon tyttöjen piirteet ilmenevät selvimmin vaihtelevissa sosiaalisissa tilanteissa, joissa he pyrkivät sulautumaan osaksi ryhmää. Kouluikäiset tytöt pyrkivät kompensoimaan sosiaalisia haasteitaan ottamalla vaikutteita ja jäljittelemällä ikäisiään, heidän puhettaan ja eleitään.
Autismikirjo on aivojen neurobiologiseen toimintaan liittyvä häiriö. Tyttöjen autismikirjoa ja sen erityisiä piirteitä on alettu tutkimaan tarkemmin vasta 2000-luvulla. Autismikirjon diagnosoinnissa on käytetty pitkään poikien stereotyyppisiin piirteisiin pohjautuvia kriteereitä. Tämä on johtanut autismikirjon tyttöjen alidiagnosointiin ja sen myötä erilaisiin haasteisiin esimerkiksi kouluympäristöissä.
Tutkielmassa kävi ilmi, että tyttöjen autismikirjossa ilmenee useita erityisiä piirteitä, jotka poikkeavat selvästi poikien piirteistä. Yleisimpinä näistä erityisistä piirteistä pidetään omien autismikirjon piirteiden naamioimista erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa. Piirteiden piilottaminen johtaa usein henkiseen kuormitukseen, minkä vuoksi mielenterveydelliset häiriöt ovat autismikirjon tytöillä varsin yleisiä.
Lisäksi tutkielmassa ilmeni, että peruskoulussa autismikirjon tyttöjen piirteet ilmenevät selvimmin vaihtelevissa sosiaalisissa tilanteissa, joissa he pyrkivät sulautumaan osaksi ryhmää. Kouluikäiset tytöt pyrkivät kompensoimaan sosiaalisia haasteitaan ottamalla vaikutteita ja jäljittelemällä ikäisiään, heidän puhettaan ja eleitään.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38618]