“I balance you” : a study on gender hegemony and dualism in The Wheel of Time
Manninen, Taika (2025-06-02)
Manninen, Taika
T. Manninen
02.06.2025
© 2025 Taika Manninen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506024078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202506024078
Tiivistelmä
Fantasy as a genre is a good medium through which reigning ideologies and norms in contemporary media can be laid bare. Thus, this thesis aims to study the construction of femininity, masculinity and gender hegemony within the first two seasons of a TV series The Wheel of Time, with a focus on how characters and concepts are portrayed through a dualistic myth in line with patriarchal norms. The Wheel of Time is a fantasy novel series with the first book published in 1990 by the author Robert Jordan, later developed into a television series on the Amazon Prime Video streaming service by Rafe Judkins in 2021. The series features a setting where women possess a supernatural power that men do not, and the show has garnered attention and praise for featuring multiple female protagonists and a unique setting that portrays a reversal of power dynamics be-tween men and women. With the opportunity provided by a setting that features such a reversal, studying these concepts will allow a deeper examination of the ideals that are still ingrained in media today, and what thematic subversions are present in the series.
Using theories of gender identity and representation such as performativity and essentialism, this thesis will delve into finding structures of gender hegemony and heteronormative portrayals of gender within The Wheel of Time. In particular, hegemonic masculinity, and the newer concept of emerging, modernized hegemonic femininities are central theories. Moreover, the thesis analyses the use of the philosophy of dualism and its symbolism as a literary device to maintain these heteronormative ideals. Firstly, the thesis will delve into the relevant information regarding the series. Next, the construction of gender through theories of essentialism, performativity, hegemony and Marxist-feminism are explained. Then, through examination of subversive portrayals and those adhering to the hegemony of genders, analyse how the construction of gender adheres to traditional understandings of masculinity and femininity – or if they are challenged.
The findings of this thesis suggest that the portrayal of the magic dubbed the One Power as inherently gendered ultimately ties the series to hegemonic notions of masculinity and femininity. Femininity and masculinity are presented as dualistic, complying to the notion of heterosexual desire as what ties them together and at the same time differentiates them. However, the findings also support some subversiveness that acknowledges that hegemonic masculinity and femininity are concepts subject to change as society and culture also changes. Fantasia on genrenä oivallinen väline, jonka kautta vallitsevat aatteet ja normit nykymediassa voidaan tuoda esiin. Täten, tämän tutkielman tarkoitus on tutkia The Wheel of Time -nimisen televisiosarjan kahta ensimmäistä kautta ja tapaa, jolla se kuvaa feminiinisyyttä, maskuliinisuutta ja sukupuolihegemoniaa. Feminiinisyyttä ja maskuliinisuutta käsitellään etenkin dualistisen myytin kautta, joka asettaa ne vastakkain patriarkaalisten normien mukaisesti. The Wheel of Time on fantasiakirjasarja, jonka tekijä Robert Jordan julkaisi ensimmäisen kirjan vuonna 1990, ja jonka Rafe Judkins kehitti Amazon Prime Video -striimauspalveluun sarjaksi vuonna 2021. Sarja on saanut osakseen paljon kiinnostusta ja kehua naispäähahmojen monilukuisuudesta, sekä omaperäisestä miljööstä, jossa naisilla ja miehillä on käänteinen valtasuhde, ja naiset omaavat yliluonnollisen voiman, jota miehet eivät voi käyttää. Tämä vallan käänteisyys antaa mahdollisuuden tutkia syvemmin nykymediaamme juurtuneita aatteellisia ihanteita, ja millaisia ihanteita mullistavia teemoja sarjassa esiintyy.
Sukupuoli-identiteettiin ja edustukseen liittyviä teorioita, kuten performatiivisuutta ja essentiallisuutta käyttäen keskityn havaitsemaan mitä sukupuolihegemonian rakenteita, ja heteronormatiivisuutta noudattavia kuvauksia sukupuolesta on läsnä. Keskeisiä teorioita ovat myös hegemoninen maskuliinisuus ja uudempi teoria hegemonisen feminiinisyyden orastavista, moderneista muodoista. Tutkielma lisäksi analysoi dualismin filosofisen käsitteen ja sen symbolismin toimintaa kirjallisena tehokeinona heteronormatiivisien aatteiden ylläpitämisessä. Ensin, käyn läpi oleellista tietoa sarjaan littyen. Seuraavaksi tarkastelen sukupuolen rakentumista essentialisuuden, peformatiivisuuden, hegemonian ja Marxismi-feminismin avulla. Sitten, käyn läpi kumoukselliset sekä hegemoniaa noudattavat kuvaukset ja analysoin kuinka sukupuolet rakentuvat ja päättelen noudattavatko nämä kuvaukset traditionaalista hegemoniaa.
Tämän tutkielman löydökset osoittavat, että One Power -nimisen voiman esittäminen sukupuolitettuna sitoo sarjan hegemoniseen käsitykseen maskuliinisuudesta ja feminiinisyydestä. Nämä käsitykset on esitetty dualistisena ja heteroseksuaalinen halu on niiden rinnalla esitetty konseptina, joka sitoo naisellisuuden ja miehisyyden yhteen sekä erottaa ne toisistaan. Löydökset toisaalta tukevat samoin ajatusta siitä, että hegemoninen maskuliinisuus ja feminiinisyys ovat käsityksiä, jotka muuttuvat kulttuurin ja yhteiskunnan mukana.
Using theories of gender identity and representation such as performativity and essentialism, this thesis will delve into finding structures of gender hegemony and heteronormative portrayals of gender within The Wheel of Time. In particular, hegemonic masculinity, and the newer concept of emerging, modernized hegemonic femininities are central theories. Moreover, the thesis analyses the use of the philosophy of dualism and its symbolism as a literary device to maintain these heteronormative ideals. Firstly, the thesis will delve into the relevant information regarding the series. Next, the construction of gender through theories of essentialism, performativity, hegemony and Marxist-feminism are explained. Then, through examination of subversive portrayals and those adhering to the hegemony of genders, analyse how the construction of gender adheres to traditional understandings of masculinity and femininity – or if they are challenged.
The findings of this thesis suggest that the portrayal of the magic dubbed the One Power as inherently gendered ultimately ties the series to hegemonic notions of masculinity and femininity. Femininity and masculinity are presented as dualistic, complying to the notion of heterosexual desire as what ties them together and at the same time differentiates them. However, the findings also support some subversiveness that acknowledges that hegemonic masculinity and femininity are concepts subject to change as society and culture also changes.
Sukupuoli-identiteettiin ja edustukseen liittyviä teorioita, kuten performatiivisuutta ja essentiallisuutta käyttäen keskityn havaitsemaan mitä sukupuolihegemonian rakenteita, ja heteronormatiivisuutta noudattavia kuvauksia sukupuolesta on läsnä. Keskeisiä teorioita ovat myös hegemoninen maskuliinisuus ja uudempi teoria hegemonisen feminiinisyyden orastavista, moderneista muodoista. Tutkielma lisäksi analysoi dualismin filosofisen käsitteen ja sen symbolismin toimintaa kirjallisena tehokeinona heteronormatiivisien aatteiden ylläpitämisessä. Ensin, käyn läpi oleellista tietoa sarjaan littyen. Seuraavaksi tarkastelen sukupuolen rakentumista essentialisuuden, peformatiivisuuden, hegemonian ja Marxismi-feminismin avulla. Sitten, käyn läpi kumoukselliset sekä hegemoniaa noudattavat kuvaukset ja analysoin kuinka sukupuolet rakentuvat ja päättelen noudattavatko nämä kuvaukset traditionaalista hegemoniaa.
Tämän tutkielman löydökset osoittavat, että One Power -nimisen voiman esittäminen sukupuolitettuna sitoo sarjan hegemoniseen käsitykseen maskuliinisuudesta ja feminiinisyydestä. Nämä käsitykset on esitetty dualistisena ja heteroseksuaalinen halu on niiden rinnalla esitetty konseptina, joka sitoo naisellisuuden ja miehisyyden yhteen sekä erottaa ne toisistaan. Löydökset toisaalta tukevat samoin ajatusta siitä, että hegemoninen maskuliinisuus ja feminiinisyys ovat käsityksiä, jotka muuttuvat kulttuurin ja yhteiskunnan mukana.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38506]