Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Koulun johtamisen positiivisia menetelmiä

Koivukangas, Joel (2025-05-31)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202505314054.pdf (607.3Kt)
nbnfioulu-202505314054_mods.xml (10.34Kt)
nbnfioulu-202505314054_pdfa_report.xml (237.7Kt)
Lataukset: 


Koivukangas, Joel
J. Koivukangas
31.05.2025
© 2025, Joel Koivukangas. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505314054
Tiivistelmä
Tässä kasvatustieteen kandidaatin tutkielmassa tarkastellaan koulun johtamisen positiivisia menetelmiä kirjallisuuskatsauksen keinoin. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten koulua voidaan johtaa positiivisella arvopohjalla siten, että koko organisaation työhyvinvointi, sitoutuneisuus, motivaatio ja tulokset paranevat. Tutkimus keskittyy erityisesti rehtorin rooliin henkilöstöhallinnon ja koulun toimintakulttuurin näkökulmasta.

Tutkimusmenetelmänä käytetään integratiivista kirjallisuuskatsausta, jonka avulla yhdistetään teoreettista ja empiiristä tietoa. Aineisto koostuu johtamiseen, organisaatiokulttuuriin, positiiviseen psykologiaan ja rehtorin työhön liittyvästä kirjallisuudesta. Tutkimuksessa hyödynnetään muun muassa PRIDE-teoriaa, joka korostaa myönteisiä käytänteitä, vuorovaikutusta, yksilöllisiä vahvuuksia, positiivista johtajuutta ja tunneilmapiiriä.

Tulosten mukaan rehtorin toiminnalla on merkittävä vaikutus koulun ilmapiiriin ja henkilöstön hyvinvointiin. Positiivinen johtaminen ilmenee muun muassa jaettuna johtajuutena, luottamuksen rakentamisena, läsnäolona, mentorointina ja yhteisopettajuutena. Näiden menetelmien avulla voidaan lisätä työmotivaatiota, sitoutumista ja työssä viihtymistä. Positiivinen johtaminen ei ole pelkästään mukavaa johtamista, vaan se vaatii tietoista, tavoitteellista ja arvolähtöistä toimintaa.

Tutkielma osoittaa, että positiivisen psykologian periaatteet tarjoavat käyttökelpoisia työkaluja koulun johtamiseen. Tuloksia voidaan hyödyntää erityisesti rehtorikoulutuksessa ja koulun johtamisen kehittämisessä. Tutkimus toimii pohjana mahdolliselle jatkotutkimukselle, jossa voitaisiin yhdistää empiiristä aineistoa, kuten haastatteluja ja kyselyitä, kirjallisuuskatsauksen tueksi.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38618]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen