Kommunikaatiota tukevat menetelmät maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoiden silmin
Simojoki, Aliisa (2025-05-30)
Simojoki, Aliisa
A. Simojoki
30.05.2025
© 2025 Aliisa Simojoki. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505304050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505304050
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaiseksi maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijat kokevat osaamisensa kommunikaatiota tukevien menetelmien käytöstä, ja mitkä tekijät vaikuttavat menetelmien käyttöön yleisopetuksessa. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa linjataan, kuinka opetusta tulee järjestää ja kehittää inkluusioperiaatteen mukaisesti. Tällä tarkoitetaan esimerkiksi opetuksen saavutettavuutta ja esteettömyyttä, sekä oppilaiden yhtäläisiä oikeuksia osallisuuteen ja oppimiseen. Suurin osa tukea tarvitsevista oppilaista opiskelee vähintään osa-aikaisesti yleisopetuksessa, ja osa heistä tarvitsee tukea kommunikaatioonsa. Jokaisella lapsella on oikeus oppimiseen ja itseilmaisuun, ja toteutuakseen tämä vaatii toimivia kommunikaatiomenetelmiä. Siksi myös yleisopetuksessa tulisi inkluusion mukaisesti tarjota toimivia kommunikaation tukikeinoja aina, kun oppilas niitä tarvitsee.
Tutkimus toteutettiin yleisenä laadullisena tutkimuksena, ja sen kohderyhmä rajattiin maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoihin. Hyödynnetty aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella tammikuun ja helmikuun aikana vuonna 2024, ja tutkimukseen osallistui yhteensä 18 maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijaa. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Valtaosa tutkimukseen osallistuneista maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoista koki osaamisensa kommunikaatiota tukevien menetelmien (AAC) käytöstä vajavaiseksi tai olemattomaksi. Kolme opiskelijaa koki osaamisensa hyväksi, koska oli kerryttänyt osaamistaan luokanopettajaopintojen ulkopuolelta muiden koulutusten ja työkokemuksen kautta. Kommunikaatiota tukevien menetelmien käyttö jakautui sitä tukeviin ja haastaviin tekijöihin. Käyttöä tukivat opiskelijoiden avoin asenne sekä kokemus oppilaan tuen tärkeydestä, mutta sitä haastoivat osaamattomuuden tuoma epävarmuus sekä riippuvuus koulutuksesta ja ulkopuolisesta tuesta. Kokemus luokanopettajaopintojen riittämättömyydestä oli aineistoa hallitseva teema. Opiskelijoiden heikko osaaminen sekä tukikeinojen käyttöä haastavat tekijät näyttäytyvät ristiriitaisina inkluusion toteutumista edellyttävien toimintatapojen kanssa, mutta avoin asenne ja kokemukset tuen tärkeydestä esiintyvät inkluusioperiaatteen kanssa yhdenmukaisina. The goal of this master’s thesis was to examine how master's level classroom teacher students perceive their competence in using methods that support communication, and what factors influence the use of methods in basic education. The national core curriculum outlines how teaching should be organized and developed in accordance with the principle of inclusion. This includes the accessibility of education, as well as students' equal rights to participation and learning. Most students who need support study at least part-time in mainstream education groups, and some of them need support with their language and communication.
Every child has the right to learn and express themselves, and for this to happen, effective communication methods are required. Therefore, in line with inclusion, effective methods to support communication should be offered whenever and wherever students need them.
The study was conducted as a general qualitative study, and the target group was limited to master's degree classroom teacher students. The data used was collected using an electronic questionnaire during January and February 2024, and a total of 18 master's level classroom teacher students participated in the study. Content analysis was used to analyze the data.
Most of the teacher students who participated in the study perceived their knowledge of using augmentative and alternative communication methods (AAC) as insufficient or non-existent. Three students perceived their skills as good because they had acquired knowledge outside of their classroom teacher training through other studies and work experience. The use of methods supporting communication got divided into supporting and challenging factors. The use of communication support methods was supported by students' open attitude and the experience of importance of student support, but it was challenged by the uncertainty brought about by incompetence as well as dependence on further education and external support. The experience of the inadequacy of classroom teacher training appeared as a dominant theme in the data. Students' low knowledge and the factors that challenge the use of communication sup-port methods conflict with the requirements to implement inclusion, but an open attitude and the experiences of importance of supporting students appear consistent with the inclusion principle.
Tutkimus toteutettiin yleisenä laadullisena tutkimuksena, ja sen kohderyhmä rajattiin maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoihin. Hyödynnetty aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella tammikuun ja helmikuun aikana vuonna 2024, ja tutkimukseen osallistui yhteensä 18 maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijaa. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Valtaosa tutkimukseen osallistuneista maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoista koki osaamisensa kommunikaatiota tukevien menetelmien (AAC) käytöstä vajavaiseksi tai olemattomaksi. Kolme opiskelijaa koki osaamisensa hyväksi, koska oli kerryttänyt osaamistaan luokanopettajaopintojen ulkopuolelta muiden koulutusten ja työkokemuksen kautta. Kommunikaatiota tukevien menetelmien käyttö jakautui sitä tukeviin ja haastaviin tekijöihin. Käyttöä tukivat opiskelijoiden avoin asenne sekä kokemus oppilaan tuen tärkeydestä, mutta sitä haastoivat osaamattomuuden tuoma epävarmuus sekä riippuvuus koulutuksesta ja ulkopuolisesta tuesta. Kokemus luokanopettajaopintojen riittämättömyydestä oli aineistoa hallitseva teema. Opiskelijoiden heikko osaaminen sekä tukikeinojen käyttöä haastavat tekijät näyttäytyvät ristiriitaisina inkluusion toteutumista edellyttävien toimintatapojen kanssa, mutta avoin asenne ja kokemukset tuen tärkeydestä esiintyvät inkluusioperiaatteen kanssa yhdenmukaisina.
Every child has the right to learn and express themselves, and for this to happen, effective communication methods are required. Therefore, in line with inclusion, effective methods to support communication should be offered whenever and wherever students need them.
The study was conducted as a general qualitative study, and the target group was limited to master's degree classroom teacher students. The data used was collected using an electronic questionnaire during January and February 2024, and a total of 18 master's level classroom teacher students participated in the study. Content analysis was used to analyze the data.
Most of the teacher students who participated in the study perceived their knowledge of using augmentative and alternative communication methods (AAC) as insufficient or non-existent. Three students perceived their skills as good because they had acquired knowledge outside of their classroom teacher training through other studies and work experience. The use of methods supporting communication got divided into supporting and challenging factors. The use of communication support methods was supported by students' open attitude and the experience of importance of student support, but it was challenged by the uncertainty brought about by incompetence as well as dependence on further education and external support. The experience of the inadequacy of classroom teacher training appeared as a dominant theme in the data. Students' low knowledge and the factors that challenge the use of communication sup-port methods conflict with the requirements to implement inclusion, but an open attitude and the experiences of importance of supporting students appear consistent with the inclusion principle.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38506]