Kestävyys- ja ilmastokasvatusta yhteisöllisesti ja osallistavasti verkko-oppimisympäristöissä : Etäkoulu Kulkurin yhteisöllisyyden ja osallisuuden lisäämiseen pyrkiminen Tulevaisuustuutorikoulutuksella
Ojala, Eve; Pitkänen, Reeta (2025-05-30)
Ojala, Eve
Pitkänen, Reeta
E. Ojala; R. Pitkänen
30.05.2025
© 2025 Eve Ojala, Reeta Pitkänen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505304049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505304049
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus on selvittää, miten kestävyys- ja ilmastokasvatusta voidaan toteuttaa yhteisöllisellä ja osallistavalla tavalla verkko-oppimisympäristöissä. Tutkielmassa selvitettiin lisäksi, miten Etäkoulu Kulkurin opettajat toteuttavat yhteisöllisyyttä ja osallisuutta verkko-oppimisympäristöissä.
Tässä tutkielmassa kestävyys- ja ilmastokasvatuksella viitataan kasvatukseen, joka pyrkii kestävän tulevaisuuden turvaamiseen tarjoamalla oppilaille välineitä tietoiseen ajattelun ja toiminnan muutoksiin. Kestävyyskasvatus huomioidaan niin vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa kuin esimerkiksi UNESCOn kansainvälisissä tavoitteissa, joissa keskeistä on kestävän elämäntavan omaksuminen. Kestävyys- ja ilmastokasvatukseen liittyy keskeisesti transformatiivinen oppimisteoria, jossa oppijat kyseenalaistavat jo ymmärtämäänsä oppiessaan uutta.
Yhteisöllisyydellä tässä tutkielmassa tarkoitetaan oppilaiden yhteistä kokemusta yhteenkuuluvuudesta, joka syntyy vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Yhteisöllisyys koulussa voi parhaimmillaan lisätä niin hyvinvointia kuin koulumotivaatiota, joten sen saavuttaminen on erityisen tärkeää. Yhteisöllisyyden rinnalla tarkastellaan myös osallisuuden lisäämistä, joka puolestaan tässä tutkielmassa tarkoittaa esimerkiksi luottamusta, yhdenvertaisuuden tunnetta sekä mahdollisuuksia vaikuttaa omassa yhteisössään. Siihen liittyy myös olennaisesti merkityksellisyyden kokeminen.
Tutkielma toteutettiin kehittämistutkimuksena ja tutkielman aineistoja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkielman aineistona on käytetty tutkielman kirjoittajien, Eve Ojalan ja Reeta Pitkäsen tekemää Tulevaisuustuutorikoulutusta sekä Kulkurin opettajille toteutetun kyselytutkimuksen vastauksia. Analysointi on toteutettu kahdessa vaiheessa johtuen kahdesta eri tutkimusaineistosta.
Tutkielman tulosten perusteella Tulevaisuustuutorikoulutuksessa pyrkimys yhteisöllisyyden ja osallisuuden näkyy ”jokaisen teoilla on merkitystä” -ajatuksen sekä omien tekojen vaikuttavuuden ja merkityksen ymmärtämisen korostamisena. Opettajien vastauksissa taas korostuu se, kuinka vuorovaikutuksella ja sen mahdollistamisella verkko-oppimisympäristöissä on merkitystä osallisuuden ja yhteisöllisyyden lisäämisen mahdollistamiseksi. Vuorovaikutteiset tehtävät, kuten vertaispalautetehtävät, pari- ja ryhmätyöt, keskustelutehtävät ja nettitunnit korostuvat tutkielman tuloksissa. Lisäksi valinnan mahdollisuuden tarjoaminen oppilaalle sekä tutustumiseen ajan käyttäminen ovat tutkielman perusteella keinoja, joilla osallisuutta ja yhteisöllisyyttä voi pyrkiä lisäämään. The purpose of this master’s thesis is to find out the ways in which education for sustainability (EfS) and climate change education (CCE) can be carried out in a communal and participatory way in an online learning environment. In addition, we analyzed the ways in which the Etäkoulu Kulkuri teachers do communality and participation in online learning environments.
In this thesis, EfS and CCE refer to education, which aims to secure a sustainable future for all, by offering the students tools to change their thoughts and actions consciously. In the national core curriculum for primary and lower secondary education and in the international objectives of UNESCO, the key in EfS is adopting a sustainable lifestyle. EfS and CCE relate closely to transformative learning theory, in which students question what they know when they learn something new.
Communality refers to students’ shared experience of belonging in this thesis. In school, communality can at best amplify students’ well-being as well as motivation for school, which means seeking it is essential. Alongside communality, gaining participation is key. In this thesis it means for example, trust, the feeling of equality and one’s possibilities of influencing in their own community. Experiencing the feeling of meaningfulness is also closely linked to participation.
The research was carried out as design-based research and the data was analyzed by utilizing qualitative content analysis. The Course for Future Tutors (Tulevaisuustuutorikoulutus) as well as a questionnaire for Etäkoulu Kulkuri teachers was used as the data of this thesis. The analysis was carried out in two phases because of two different data.
The research findings reveal that interaction really has a key role in increasing communality and the participation in EfS and CCE based online learning environments. Interactive exercises, for example peer review, partner and group work, discussions and online lessons, are highlighted in the results of this thesis. In addition, offering a choice and setting aside time for proper familiarization with each other are ways to increase communality and participation in EfS and CCE based online learning environments.
Tässä tutkielmassa kestävyys- ja ilmastokasvatuksella viitataan kasvatukseen, joka pyrkii kestävän tulevaisuuden turvaamiseen tarjoamalla oppilaille välineitä tietoiseen ajattelun ja toiminnan muutoksiin. Kestävyyskasvatus huomioidaan niin vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa kuin esimerkiksi UNESCOn kansainvälisissä tavoitteissa, joissa keskeistä on kestävän elämäntavan omaksuminen. Kestävyys- ja ilmastokasvatukseen liittyy keskeisesti transformatiivinen oppimisteoria, jossa oppijat kyseenalaistavat jo ymmärtämäänsä oppiessaan uutta.
Yhteisöllisyydellä tässä tutkielmassa tarkoitetaan oppilaiden yhteistä kokemusta yhteenkuuluvuudesta, joka syntyy vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Yhteisöllisyys koulussa voi parhaimmillaan lisätä niin hyvinvointia kuin koulumotivaatiota, joten sen saavuttaminen on erityisen tärkeää. Yhteisöllisyyden rinnalla tarkastellaan myös osallisuuden lisäämistä, joka puolestaan tässä tutkielmassa tarkoittaa esimerkiksi luottamusta, yhdenvertaisuuden tunnetta sekä mahdollisuuksia vaikuttaa omassa yhteisössään. Siihen liittyy myös olennaisesti merkityksellisyyden kokeminen.
Tutkielma toteutettiin kehittämistutkimuksena ja tutkielman aineistoja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkielman aineistona on käytetty tutkielman kirjoittajien, Eve Ojalan ja Reeta Pitkäsen tekemää Tulevaisuustuutorikoulutusta sekä Kulkurin opettajille toteutetun kyselytutkimuksen vastauksia. Analysointi on toteutettu kahdessa vaiheessa johtuen kahdesta eri tutkimusaineistosta.
Tutkielman tulosten perusteella Tulevaisuustuutorikoulutuksessa pyrkimys yhteisöllisyyden ja osallisuuden näkyy ”jokaisen teoilla on merkitystä” -ajatuksen sekä omien tekojen vaikuttavuuden ja merkityksen ymmärtämisen korostamisena. Opettajien vastauksissa taas korostuu se, kuinka vuorovaikutuksella ja sen mahdollistamisella verkko-oppimisympäristöissä on merkitystä osallisuuden ja yhteisöllisyyden lisäämisen mahdollistamiseksi. Vuorovaikutteiset tehtävät, kuten vertaispalautetehtävät, pari- ja ryhmätyöt, keskustelutehtävät ja nettitunnit korostuvat tutkielman tuloksissa. Lisäksi valinnan mahdollisuuden tarjoaminen oppilaalle sekä tutustumiseen ajan käyttäminen ovat tutkielman perusteella keinoja, joilla osallisuutta ja yhteisöllisyyttä voi pyrkiä lisäämään.
In this thesis, EfS and CCE refer to education, which aims to secure a sustainable future for all, by offering the students tools to change their thoughts and actions consciously. In the national core curriculum for primary and lower secondary education and in the international objectives of UNESCO, the key in EfS is adopting a sustainable lifestyle. EfS and CCE relate closely to transformative learning theory, in which students question what they know when they learn something new.
Communality refers to students’ shared experience of belonging in this thesis. In school, communality can at best amplify students’ well-being as well as motivation for school, which means seeking it is essential. Alongside communality, gaining participation is key. In this thesis it means for example, trust, the feeling of equality and one’s possibilities of influencing in their own community. Experiencing the feeling of meaningfulness is also closely linked to participation.
The research was carried out as design-based research and the data was analyzed by utilizing qualitative content analysis. The Course for Future Tutors (Tulevaisuustuutorikoulutus) as well as a questionnaire for Etäkoulu Kulkuri teachers was used as the data of this thesis. The analysis was carried out in two phases because of two different data.
The research findings reveal that interaction really has a key role in increasing communality and the participation in EfS and CCE based online learning environments. Interactive exercises, for example peer review, partner and group work, discussions and online lessons, are highlighted in the results of this thesis. In addition, offering a choice and setting aside time for proper familiarization with each other are ways to increase communality and participation in EfS and CCE based online learning environments.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38329]