"Tohtori Suzuki - aikansa nero" : kuulonvarainen soittaminen improvisaatiotaitojen tukena Suzuki-pedagogiikassa
Eskelinen, Cassandra (2025-05-30)
Eskelinen, Cassandra
C. Eskelinen
30.05.2025
© 2025 Cassandra Eskelinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505304047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505304047
Tiivistelmä
Tämä pro gradu-tutkielma käsittelee improvisaatiota Suzuki-pedagogiikassa. Suzuki-pedagogiikka, toiselta nimeltään lahjakkuuskasvatus pohjautuu korvakuulon kautta oppimiseen. Lapsi oppii soittamaan instrumenttia samalla tavalla kuin oppii puhumaan äidinkieltään: korvakuulolta ja matkimalla. Improvisaatio on puolestaan luova musiikin ja taiteen keino, joka vaatii musiikillista tietämystä sekä tarkkaa korvaa. Suzuki-menetelmään sisällytetty korvakuulon oppiminen voisi toimia improvisaatiotaitojen oppimisen tukena positiivisesti.
Aineisto on kerätty yksilöhaastatteluilla, joihin osallistui kaksi alan ammattilaista sekä kolmen opetuskerran toiminnallisella opetuskokeilulla 4–8-vuotiaiden Suzuki-viulunsoittajien ryhmässä, jossa asetuin itse opettajan rooliin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten Suzuki-pedagogiikka tukee improvisaatiotaitojen kehittymistä ja millä tavoin menetelmään sisäänrakennetut säännöt vaikuttavat oppimiseen.
Tulosten perusteella kuulonvarainen soitto edesauttaa improvisaatiotaitojen kehittymistä erityisesti silloin, kun oppilas saa turvallisen ja luovan ympäristön kokeilla musiikillista ilmaisua ilman nuotteja. Tutkimuksessa havaittiin, että Suzuki-menetelmän pedagogiikka, erityisesti kuuntelun, matkimisen ja ryhmätyöskentelyn korostaminen luo suotuisan pohjan improvisaatiolle. Opetuskokeilu osoitti, että pienetkin oppilaat voivat kehittää luovuuttaan ja musiikillista itseluottamustaan erilaisten leikillisten ja kehollisten harjoitteiden kautta.
Tutkimus osoittaa, että vaikka improvisaatio ei ole perinteisesti ollut keskeinen osa Suzuki-menetelmää, se on helposti integroitavissa sen periaatteisiin. Tutkimusten perusteella Suzuki-pedagogiikka voi tarjota merkittäviä mahdollisuuksia luovuuden tukemiseen musiikkikasvatuksessa. Tutkimus tarjoaa käytännön esimerkkejä ja pedagogisia näkökulmia niille opettajille, jotka haluavat lisätä improvisaatiota osaksi opetustaan.
Aineisto on kerätty yksilöhaastatteluilla, joihin osallistui kaksi alan ammattilaista sekä kolmen opetuskerran toiminnallisella opetuskokeilulla 4–8-vuotiaiden Suzuki-viulunsoittajien ryhmässä, jossa asetuin itse opettajan rooliin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten Suzuki-pedagogiikka tukee improvisaatiotaitojen kehittymistä ja millä tavoin menetelmään sisäänrakennetut säännöt vaikuttavat oppimiseen.
Tulosten perusteella kuulonvarainen soitto edesauttaa improvisaatiotaitojen kehittymistä erityisesti silloin, kun oppilas saa turvallisen ja luovan ympäristön kokeilla musiikillista ilmaisua ilman nuotteja. Tutkimuksessa havaittiin, että Suzuki-menetelmän pedagogiikka, erityisesti kuuntelun, matkimisen ja ryhmätyöskentelyn korostaminen luo suotuisan pohjan improvisaatiolle. Opetuskokeilu osoitti, että pienetkin oppilaat voivat kehittää luovuuttaan ja musiikillista itseluottamustaan erilaisten leikillisten ja kehollisten harjoitteiden kautta.
Tutkimus osoittaa, että vaikka improvisaatio ei ole perinteisesti ollut keskeinen osa Suzuki-menetelmää, se on helposti integroitavissa sen periaatteisiin. Tutkimusten perusteella Suzuki-pedagogiikka voi tarjota merkittäviä mahdollisuuksia luovuuden tukemiseen musiikkikasvatuksessa. Tutkimus tarjoaa käytännön esimerkkejä ja pedagogisia näkökulmia niille opettajille, jotka haluavat lisätä improvisaatiota osaksi opetustaan.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38618]