Selkokieli ADHD-oireisten oppilaiden oppimisen ja koulunkäynnin tukena
Oilinki, Amanda; Raetsaari, Petra (2025-05-30)
Oilinki, Amanda
Raetsaari, Petra
A. Oilinki; P. Raetsaari
30.05.2025
© 2025 Amanda Oilinki, Petra Raetsaari. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505304043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505304043
Tiivistelmä
Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden haasteet ilmenevät usein kouluympäristössä, kun oppilaan toimintakyvyn vaatimukset kasvavat. Yhdessä koululuokassa voi olla ADHD-diagnoosin saaneiden oppilaiden lisäksi useita ADHD-oireisia oppilaita. Koulussa tuen antaminen ei edellytä diagnoosia ja siksi tämän tutkielman kohderyhmänä ovat ADHD-oireiset oppilaat. Oppilaiden oppimisen ja koulunkäynnin tukeminen vaatii opettajalta riittävää tietämystä ja keinoja tukea oppilaita koulussa, riippumatta tuen tarpeen syistä.
Tässä kandidaatin tutkielmassa kartoitetaan selkokielen mahdollisuuksia yhtenä konkreettisena työvälineenä ADHD-oireisten oppilaiden tuen tarpeisiin vastaamiseksi. Menetelmänä käytetään integroivaa kirjallisuuskatsausta, koska aikaisempaa tutkimusta aiheiden välisistä yhteyksistä ei ole juurikaan tehty. Tutkielmassa pyritään selvittämään, vastaavatko selkokielen ominaisuudet ADHD-oireisten oppilaiden tuen tarpeisiin ja miten selkokieltä voitaisiin hyödyntää ADHD-oireisten oppilaiden opetuksessa sekä oppimisen ja koulunkäynnin tukena.
Tutkimustulosten perusteella selkokielen avulla on mahdollista tukea ADHD-oireisia oppilaita. Keskeisiä tekijöitä, joihin selkokielen avulla voidaan vastata, ovat ADHD-oireisiin liitettävissä olevat työmuistin ja toiminnanohjauksen haasteet erityisesti lukemisen kontekstissa. Selkokielessä on ominaisuuksia, joista voi olla hyötyä erityisesti muistin tukemisessa, luetunymmärtämisessä ja lukumotivaatiossa. Oppilaan työmuistia ja toiminnanohjausta arvioimalla voidaan saada tietoa selkokielen tarpeesta. Työmuistin tukemiseksi erityisesti lyhyet, selkeät ja pilkotut ohjeet näyttäytyvät merkityksellisinä.
Tutkielma osoittaa selkokieltä koskevan lisätutkimuksen olevan tarpeen, erityisesti selkokielen käyttämisestä opetuksessa ja nimenomaan ADHD-oireisten oppilaiden tukikeinona. The challenges of activity and attention often manifest themselves in the school environment as the demand for the student's ability to function increases. In addition to students diagnosed with ADHD, one school class may include several students with ADHD symptoms. However, a diagnosis is not required for providing support at school and therefore the target group for this thesis is students with ADHD symptoms. Supporting students' learning and school attendance demands sufficient means and understanding from the teacher, notwithstanding diagnoses or lack thereof.
This bachelor’s thesis explores the possibilities of easy language as one concrete tool to respond to the needs of support for students with ADHD symptoms. An integrative literature review is used as the method as no previous research has been made about the connections between the two topics. The aim of the thesis is to find out whether the characteristics of easy language meet the needs of students with ADHD symptoms and how easy language could be used in teaching students with ADHD symptoms while providing support in their learning and school attendance.
Based on the research results, it is possible to support students with ADHD symptoms using easy language. The key factors that can be addressed using easy language are the challenges of working memory and executive function, both of which can be associated with ADHD symptoms, especially in the context of reading. Easy language has features that can be useful especially for supporting memory, reading comprehension and reading motivation. By assessing the student's working memory and executive function, information can be obtained about the need for easy language. To support working memory, short and clear instructions that are delivered in parts appear relevant.
This thesis shows the need for further research on easy language, particularly on the use of easy language in teaching and more specifically as a means of supporting students with ADHD symptoms.
Tässä kandidaatin tutkielmassa kartoitetaan selkokielen mahdollisuuksia yhtenä konkreettisena työvälineenä ADHD-oireisten oppilaiden tuen tarpeisiin vastaamiseksi. Menetelmänä käytetään integroivaa kirjallisuuskatsausta, koska aikaisempaa tutkimusta aiheiden välisistä yhteyksistä ei ole juurikaan tehty. Tutkielmassa pyritään selvittämään, vastaavatko selkokielen ominaisuudet ADHD-oireisten oppilaiden tuen tarpeisiin ja miten selkokieltä voitaisiin hyödyntää ADHD-oireisten oppilaiden opetuksessa sekä oppimisen ja koulunkäynnin tukena.
Tutkimustulosten perusteella selkokielen avulla on mahdollista tukea ADHD-oireisia oppilaita. Keskeisiä tekijöitä, joihin selkokielen avulla voidaan vastata, ovat ADHD-oireisiin liitettävissä olevat työmuistin ja toiminnanohjauksen haasteet erityisesti lukemisen kontekstissa. Selkokielessä on ominaisuuksia, joista voi olla hyötyä erityisesti muistin tukemisessa, luetunymmärtämisessä ja lukumotivaatiossa. Oppilaan työmuistia ja toiminnanohjausta arvioimalla voidaan saada tietoa selkokielen tarpeesta. Työmuistin tukemiseksi erityisesti lyhyet, selkeät ja pilkotut ohjeet näyttäytyvät merkityksellisinä.
Tutkielma osoittaa selkokieltä koskevan lisätutkimuksen olevan tarpeen, erityisesti selkokielen käyttämisestä opetuksessa ja nimenomaan ADHD-oireisten oppilaiden tukikeinona.
This bachelor’s thesis explores the possibilities of easy language as one concrete tool to respond to the needs of support for students with ADHD symptoms. An integrative literature review is used as the method as no previous research has been made about the connections between the two topics. The aim of the thesis is to find out whether the characteristics of easy language meet the needs of students with ADHD symptoms and how easy language could be used in teaching students with ADHD symptoms while providing support in their learning and school attendance.
Based on the research results, it is possible to support students with ADHD symptoms using easy language. The key factors that can be addressed using easy language are the challenges of working memory and executive function, both of which can be associated with ADHD symptoms, especially in the context of reading. Easy language has features that can be useful especially for supporting memory, reading comprehension and reading motivation. By assessing the student's working memory and executive function, information can be obtained about the need for easy language. To support working memory, short and clear instructions that are delivered in parts appear relevant.
This thesis shows the need for further research on easy language, particularly on the use of easy language in teaching and more specifically as a means of supporting students with ADHD symptoms.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38618]