Kolmiportaisen tuen vaikutukset varhaiskasvatuksessa
Alatalo, Jonna; Wirkkala, Milla (2025-05-30)
Alatalo, Jonna
Wirkkala, Milla
J. Alatalo; M. Wirkkala
30.05.2025
© 2025, Jonna Alatalo, Milla Wirkkala. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505304042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505304042
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa käsittelemme kolmiportaista tukea varhaiskasvatuksessa. Tavoitteenamme oli selvittää, mitkä ovat kolmiportaisen tuen vaikutuksia varhaiskasvatuksessa. Kolmiportaista tukea on tutkittu varhaiskasvatuksen kentällä hyvin vähän, joten aiheemme on ajankohtainen ja merkittävä. Tutkimuksemme pääkäsitteitä ovat kolmiportainen tuki, varhaiskasvatus ja erityisvarhaiskasvatus. Tarkastelemme alakäsitteinä myös tuen kolmea porrasta, joita ovat yleinen tuki, tehostettu tuki sekä erityinen tuki.
Tutkimuksemme on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Olemme hyödyntäneet aineistona aiempaa tutkimustietoa, sekä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Tavoitteena oli aineistojen avulla saada kattava kokonaiskuva aiheesta, sekä lisätä tietoisuutta aineistoja tutkimalla. Olemme pyrkineet käyttämään kotimaisten lähteiden lisäksi kansainvälisiä lähteitä, vaikka kolmiportaisen tuen käsitteelle ei ole täysin kansainvälistä vastinetta. Toteutimme tutkimuksen yhdessä, joten pohdimme tutkimuksessa yhteistutkijuuden vaikutusta tutkimusprosessiimme.
Keskeisimpinä tuloksina havaitsimme kolmiportaisen tuen mallin käyttöönoton hyödyt sekä ristiriidat. Tutkielmassamme nousi esiin niin lasten, kuin varhaiskasvatuksen ammattilaistenkin näkökulmat. Saimme selville, että kolmiportainen tuki on ollut käytössä varhaiskasvatuksessa epävirallisesti, ennen kuin se lisättiin varhaiskasvatuslakiin. Varhaiskasvatuksen henkilöstö koki kolmiportaisen tuen selkeyttävän tuen järjestämistä sen joustavuuden ja jatkuvuuden takia. Myös lapsen näkökulmasta tuen joustavuus ja jatkuvuus oli ehdottomasti yksi hyödyistä. Kuitenkin kolmiportaisen tuen mallin kuormittavuus nousi esiin. Hallintopäätökset sekä henkilöstön puute ja osaamattomuus olivat ristiriidassa kolmiportaisen tuen mallin tavoitteiden kanssa.
Tutkimuksemme on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Olemme hyödyntäneet aineistona aiempaa tutkimustietoa, sekä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Tavoitteena oli aineistojen avulla saada kattava kokonaiskuva aiheesta, sekä lisätä tietoisuutta aineistoja tutkimalla. Olemme pyrkineet käyttämään kotimaisten lähteiden lisäksi kansainvälisiä lähteitä, vaikka kolmiportaisen tuen käsitteelle ei ole täysin kansainvälistä vastinetta. Toteutimme tutkimuksen yhdessä, joten pohdimme tutkimuksessa yhteistutkijuuden vaikutusta tutkimusprosessiimme.
Keskeisimpinä tuloksina havaitsimme kolmiportaisen tuen mallin käyttöönoton hyödyt sekä ristiriidat. Tutkielmassamme nousi esiin niin lasten, kuin varhaiskasvatuksen ammattilaistenkin näkökulmat. Saimme selville, että kolmiportainen tuki on ollut käytössä varhaiskasvatuksessa epävirallisesti, ennen kuin se lisättiin varhaiskasvatuslakiin. Varhaiskasvatuksen henkilöstö koki kolmiportaisen tuen selkeyttävän tuen järjestämistä sen joustavuuden ja jatkuvuuden takia. Myös lapsen näkökulmasta tuen joustavuus ja jatkuvuus oli ehdottomasti yksi hyödyistä. Kuitenkin kolmiportaisen tuen mallin kuormittavuus nousi esiin. Hallintopäätökset sekä henkilöstön puute ja osaamattomuus olivat ristiriidassa kolmiportaisen tuen mallin tavoitteiden kanssa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38506]