Yhtiömuodon vaikutus sosiaalisen vastuun raportoinnissa : tapaukset Fazer Oy, Tradeka ja S-ryhmä
Mäki, Niko (2025-05-27)
Mäki, Niko
N. Mäki
27.05.2025
© 2025 Niko Mäki. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505304034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505304034
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan yhtiömuodon vaikutusta sosiaalisen vastuullisuuden raportointiin vertaamalla kolmea suomalaista yritystä: S-ryhmää, Tradekaa ja Fazer Oyj:tä. Sosiaalinen vastuullisuus, yhtenä yhteiskuntavastuun kolmesta osa-alueesta, asetettiin tutkimuksen keskiöön. Tutkimusmenetelmänä käytettiin vertailevaa sisällönanalyysiä, jossa vertailtiin yritysten vuoden 2023 vastuullisuusraporttien sisältöjen sanoja ja termejä, jotka liittyvät sosiaaliseen vastuullisuuteen. Sanat ja termit valittiin GRI ohjeistuksen mukaisesti. Tulokset osoittavat, että yhtiömuodolla voi olla vaikutusta sosiaalisen vastuullisuuden viestinnän painotukseen, mutta erot yritysten välillä selittyvät myös muilla tekijöillä. Osuuskunnat, erityisesti S-ryhmä, painottivat yhteisöllisiä ja työvoimaan liittyviä teemoja, kun taas osakeyhtiö viesti enemmän työturvallisuudesta ja ympäristövastuullisuudesta raportoinnissaan. Yhtiömuodon ei yksistään voitu päätellä vaikuttaneen viestintään. The thesis examines the impact of corporate form on the reporting of social responsibility by comparing three Finnish companies: S Group, Tradeka and Fazer Ltd. Social reponsibility, as one of the three pillars of corporate responsibility, was placed at the center of the research. The research method employed was comparative content analysis, focusing on the words and terms related to social responsibility found in the companies' 2023 sustainability reports. The selected words and terms were based on the GRI guidelines. The results show that corporate form may influence the emphasis placed on social responsibility communication, but differences between companies can also be explained by other factors. Cooperatives, particularly the S Group, emphasized community-related and labor-related themes, whereas the limited company focused more on occupational safety and environmental responsibility in its reporting. It could not be concluded that corporate form by itself determined the communication practices.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38506]