STEM-alojen naisten ammatti-identiteetin rakentuminen
Piispanen, Essi; Halttu, Tuulia (2025-05-28)
Piispanen, Essi
Halttu, Tuulia
E. Piispanen; T. Halttu
28.05.2025
© 2025 Essi Piispanen, Tuulia Halttu. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505284004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505284004
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan STEM-aloilla (science, technology, engineering and mathematics) opiskelevien naisten ammatti-identiteetin rakentumista ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman taustalla on havainto naisten korkeammasta keskeyttämisprosentista STEM-opinnoissa sekä heidän aliedustuksestaan erityisesti teknologian ja tekniikan aloilla. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia haasteita naiset kohtaavat ammatti-identiteetin rakentumisessa ja millaiset tekijät voivat tukea heidän kiinnittymistään STEM-aloille.
Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka aineisto koostuu kansainvälisistä vertaisarvioiduista tutkimusartikkeleista. Tutkielman teoreettinen viitekehys tukeutuu sosiaalisen identiteetin teoriaan, sekä Marcian (1966) identiteetin kehitysteoriaan, joiden avulla tarkastellaan, kuinka yksilön kokemus ryhmään kuulumisesta sekä aktiivinen identiteetin etsintä ja sitoutuminen vaikuttavat ammatillisen identiteetin rakentumiseen. Tutkimuskysymykset ovat:
1. Millaisia haasteita ja stereotypioita naiset kohtaavat ammatti-identiteettinsä rakentamisessa STEM-aloilla?
2. Millaisia naisten ammatti-identiteettiä tukevia tekijöitä on havaittu STEM-aloilla?
Tulosten perusteella naisten ammatti-identiteetti STEM-aloilla rakentuu vuorovaikutuksessa yksilöllisten, sosiaalisten ja kulttuuristen tekijöiden kanssa. Sukupuolistereotypiat, heikko akateeminen minäkäsitys sekä maskuliininen alan kulttuuri voivat heikentää naisten kokemusta kuulumisesta alalle ja horjuttaa identiteetin kehittymistä. Vastaavasti samaistuttavat roolimallit, positiiviset oppimiskokemukset ja yhteisöllisyyttä tukevat oppimisympäristöt voivat vahvistaa naisten ammatti-identiteettiä ja lisätä motivaatiota jatkaa STEM-uralle. Tutkielma tuo esiin, että ammatti-identiteetin tukeminen vaatii huomion kiinnittämistä sekä yksilöllisiin kokemuksiin että laajempiin kulttuurisiin ja institutionaalisiin rakenteisiin.
Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka aineisto koostuu kansainvälisistä vertaisarvioiduista tutkimusartikkeleista. Tutkielman teoreettinen viitekehys tukeutuu sosiaalisen identiteetin teoriaan, sekä Marcian (1966) identiteetin kehitysteoriaan, joiden avulla tarkastellaan, kuinka yksilön kokemus ryhmään kuulumisesta sekä aktiivinen identiteetin etsintä ja sitoutuminen vaikuttavat ammatillisen identiteetin rakentumiseen. Tutkimuskysymykset ovat:
1. Millaisia haasteita ja stereotypioita naiset kohtaavat ammatti-identiteettinsä rakentamisessa STEM-aloilla?
2. Millaisia naisten ammatti-identiteettiä tukevia tekijöitä on havaittu STEM-aloilla?
Tulosten perusteella naisten ammatti-identiteetti STEM-aloilla rakentuu vuorovaikutuksessa yksilöllisten, sosiaalisten ja kulttuuristen tekijöiden kanssa. Sukupuolistereotypiat, heikko akateeminen minäkäsitys sekä maskuliininen alan kulttuuri voivat heikentää naisten kokemusta kuulumisesta alalle ja horjuttaa identiteetin kehittymistä. Vastaavasti samaistuttavat roolimallit, positiiviset oppimiskokemukset ja yhteisöllisyyttä tukevat oppimisympäristöt voivat vahvistaa naisten ammatti-identiteettiä ja lisätä motivaatiota jatkaa STEM-uralle. Tutkielma tuo esiin, että ammatti-identiteetin tukeminen vaatii huomion kiinnittämistä sekä yksilöllisiin kokemuksiin että laajempiin kulttuurisiin ja institutionaalisiin rakenteisiin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38618]