"Olet aina kasvattaja näissä pienissä kylissä” – Varhaiskasvattajien työ ja elämä kulttuurisesti moninaisessa pohjoisessa
Kess, Riikka (2025-05-16)
Kess, Riikka
Suomen varhaiskasvatus
16.05.2025
Kess, R. (2025). "Olet aina kasvattaja näissä pienissä kylissä” – Varhaiskasvattajien työ ja elämä kulttuurisesti moninaisessa pohjoisessa. Journal of Early Childhood Education Research, 14(1), 184–195. https://doi.org/10.58955/jecer.157088
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
© 2025 Riikka Kess. Peer-review under responsibility of the editorial board of the journal. Publication of the article in accordance with the Creative Commons Non-Commercial license. ISSN 2323-7414; ISSN-L 2323-7414 online. Suomen Varhaiskasvatus ry – Early Childhood Education Association Finland.
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
© 2025 Riikka Kess. Peer-review under responsibility of the editorial board of the journal. Publication of the article in accordance with the Creative Commons Non-Commercial license. ISSN 2323-7414; ISSN-L 2323-7414 online. Suomen Varhaiskasvatus ry – Early Childhood Education Association Finland.
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505283995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505283995
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Kerronnallinen tutkimus tarkastelee varhaiskasvattajien työtä ja elämääkulttuurisesti moninaisessa pohjoisessa. Aineisto koostuu kahdenkymmenenneljän varhaiskasvattajan vertaishaastatteluista. Tutkimuksessa kysytään: Miten varhaiskasvattajat kertovat yhdessä kasvattajana olemisesta kulttuurisesti moninaisessa pohjoisessa? Tutkimustulokset osoittavat, että pohjoisen kasvattajat tasapainoilevat kuulumisen ja kuulumattomuuden kysymysten välillä niin henkilökohtaisessa arkipäivän elämässään kuin työssään varhaiskasvattajina. Lisäksi tutkimuksen tulosten mukaan varhaiskasvattajien yhdessä kerrotut identiteetit muotoutuvatmerkityksellisten paikkojen, ajallisuuden ja yhteisöjen välimaastossa. Tutkimustulokset myös osoittavat, kuinka kasvattajien ammatillinen ja henkilökohtainen elämä kietoutuvat tiiviisti yhteen. Lisäksi tutkimustulokset havainnollistavat, kuinka eettinen tasapainoilu kietoutuu kasvattajien pedagogisiin käytänteisiin ja päivittäisiin kohtaamisiin kulttuurisesti moninaisissa kasvatusyhteisöissä. Tutkimuksessa myös korostuu pohjoisen merkitys kasvattajille. Tutkimuksessa onluotu uusi käsite, paikkasidonnaiset kerronnalliset identiteetit, joka haastaa tunnistamaan paikan merkityksen kasvattajien identiteeteille. Tutkimuksen perusteella ehdotetaan, että varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksissa tulisi entisestään vahvistaa opiskelijoiden kulttuuriseen moninaisuuteen liittyvää osaamista sekä tarkastella paikan merkitystä opiskelijoiden kehittyvien identiteettien kannalta. Lisäksi tutkimuksessa käytetty vertaishaastattelumenetelmä tarjoaa kerronallisen tutkimuksen kentälle uudenlaisen metodologisen lähestymistavan. Abstract
This narrative study explores work and life of early childhood educators in the culturally diverse North. The research material consists of peer interviews with twenty-four early childhood educators. The study asks: How do early childhood educators co-narrate ‘being an educator’ in the culturally diverse North? The findings show that educators in the North balance between belonging and unbelonging in their personal everyday lives as well as in their work as early childhood educators. In addition, the findings show how early childhood educators’ co-narrated identities are shaped in between meaningful places, temporality, and communities. Further, the research findings show how the professional and personal lives of educators are tightly entangled. The findings also illustrate how ethical balancing is intertwined with pedagogical practices and daily encounters of early childhood educators in culturally diverse educational communities. Further, the study highlights the importance of the North for educators. The study also introduces a new concept, narrative identities in place, which challenges the recognition of the significance of place for educators’ identities. Moreover, the study suggests that early childhood teacher training programs should strengthen the student teachers’ knowledge and skills related to cultural diversity and consider the significance of place for student teachers evolving identities. In addition, the peer interview method offers a novel methodological approach to the narrative research field.
Kerronnallinen tutkimus tarkastelee varhaiskasvattajien työtä ja elämääkulttuurisesti moninaisessa pohjoisessa. Aineisto koostuu kahdenkymmenenneljän varhaiskasvattajan vertaishaastatteluista. Tutkimuksessa kysytään: Miten varhaiskasvattajat kertovat yhdessä kasvattajana olemisesta kulttuurisesti moninaisessa pohjoisessa? Tutkimustulokset osoittavat, että pohjoisen kasvattajat tasapainoilevat kuulumisen ja kuulumattomuuden kysymysten välillä niin henkilökohtaisessa arkipäivän elämässään kuin työssään varhaiskasvattajina. Lisäksi tutkimuksen tulosten mukaan varhaiskasvattajien yhdessä kerrotut identiteetit muotoutuvatmerkityksellisten paikkojen, ajallisuuden ja yhteisöjen välimaastossa. Tutkimustulokset myös osoittavat, kuinka kasvattajien ammatillinen ja henkilökohtainen elämä kietoutuvat tiiviisti yhteen. Lisäksi tutkimustulokset havainnollistavat, kuinka eettinen tasapainoilu kietoutuu kasvattajien pedagogisiin käytänteisiin ja päivittäisiin kohtaamisiin kulttuurisesti moninaisissa kasvatusyhteisöissä. Tutkimuksessa myös korostuu pohjoisen merkitys kasvattajille. Tutkimuksessa onluotu uusi käsite, paikkasidonnaiset kerronnalliset identiteetit, joka haastaa tunnistamaan paikan merkityksen kasvattajien identiteeteille. Tutkimuksen perusteella ehdotetaan, että varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksissa tulisi entisestään vahvistaa opiskelijoiden kulttuuriseen moninaisuuteen liittyvää osaamista sekä tarkastella paikan merkitystä opiskelijoiden kehittyvien identiteettien kannalta. Lisäksi tutkimuksessa käytetty vertaishaastattelumenetelmä tarjoaa kerronallisen tutkimuksen kentälle uudenlaisen metodologisen lähestymistavan.
This narrative study explores work and life of early childhood educators in the culturally diverse North. The research material consists of peer interviews with twenty-four early childhood educators. The study asks: How do early childhood educators co-narrate ‘being an educator’ in the culturally diverse North? The findings show that educators in the North balance between belonging and unbelonging in their personal everyday lives as well as in their work as early childhood educators. In addition, the findings show how early childhood educators’ co-narrated identities are shaped in between meaningful places, temporality, and communities. Further, the research findings show how the professional and personal lives of educators are tightly entangled. The findings also illustrate how ethical balancing is intertwined with pedagogical practices and daily encounters of early childhood educators in culturally diverse educational communities. Further, the study highlights the importance of the North for educators. The study also introduces a new concept, narrative identities in place, which challenges the recognition of the significance of place for educators’ identities. Moreover, the study suggests that early childhood teacher training programs should strengthen the student teachers’ knowledge and skills related to cultural diversity and consider the significance of place for student teachers evolving identities. In addition, the peer interview method offers a novel methodological approach to the narrative research field.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38618]