Katsaus alakoulun ruokakasvatukseen
Nurmi, Noora (2025-05-27)
Nurmi, Noora
N. Nurmi
27.05.2025
© 2025 Noora Nurmi. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505273988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505273988
Tiivistelmä
Ruokakasvatus on tärkeä osa alakoulun opetusta. Ruokakasvatus on kasvatusta, jonka avulla oppilas oppii syömään terveellisesti sekä monipuolisesti. Ruokakasvatuksen avulla oppilas oppii oleellisia asioita ravinnosta ja sen merkityksestä omaan terveytensä, vireyteensä ja jaksamiseen, mutta myös sosiaalisia taitoja, jotka kantavat läpi elämän. Ruokailutilanteissa oppilas oppii huomioimaan muita ja oppii sanallista sekä sanatonta viestintää. Tutkielman tavoitteena on tutkia ruokakasvatuksen toteutumista koulussa sekä sen toteutumisen hyötyjä.
Tutkielman tutkimusmenetelmä on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tutkielman aineisto on yhdistelmä vanhempia perusteoksia sekä uudempia tieteellisiä artikkeleja ja tutkimuksia ruokakasvatuksesta. Suurin osa aineistosta on kotimaista.
Tutkielmasta käy ilmi, ettei ruokakasvatuksesta mainita opetussuunnitelmassa sanallakaan. Ruokakasvatuksen vähäinen erittely opetussuunnitelmassa aiheuttaa sen, ettei sille piirretä yleisiä suuntaviivoja ja vastuu jätetään täysin opettajalle. Luokanopettajalla on vastuu ruo-kakasvatuksen toteuttamisesta, mutta myös täysi vapaus. Opettaja pystyy oman mielenkiin-non mukaan integroimaan ruokakasvatusta muihin oppiaineisiin. Tutkielmassa käy myös ilmi, että onnistuneessa ruokakasvatuksessa tehdään yhteistyötä koulun muun henkilökunnan sekä huoltajien kanssa. Opettajan ei tarvitse hoitaa ruokakasvatusta täysin yksin.
Tutkielma on suunnattu alakoulun ruokakasvatuksen toteuttajille. Ruokakasvatuksen tärkey-den ymmärtäminen on jokaisen koulun henkilökunnan jäsenen vastuulla. Koulun ollessa kasvatuksen ja opetuksen ympäristö, tulee jokaisen koulun henkilökunnan jäsenen oltava tukemassa koulun kasvatuspäämäärää, myös ruokakasvatusta.
Tutkielman tutkimusmenetelmä on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tutkielman aineisto on yhdistelmä vanhempia perusteoksia sekä uudempia tieteellisiä artikkeleja ja tutkimuksia ruokakasvatuksesta. Suurin osa aineistosta on kotimaista.
Tutkielmasta käy ilmi, ettei ruokakasvatuksesta mainita opetussuunnitelmassa sanallakaan. Ruokakasvatuksen vähäinen erittely opetussuunnitelmassa aiheuttaa sen, ettei sille piirretä yleisiä suuntaviivoja ja vastuu jätetään täysin opettajalle. Luokanopettajalla on vastuu ruo-kakasvatuksen toteuttamisesta, mutta myös täysi vapaus. Opettaja pystyy oman mielenkiin-non mukaan integroimaan ruokakasvatusta muihin oppiaineisiin. Tutkielmassa käy myös ilmi, että onnistuneessa ruokakasvatuksessa tehdään yhteistyötä koulun muun henkilökunnan sekä huoltajien kanssa. Opettajan ei tarvitse hoitaa ruokakasvatusta täysin yksin.
Tutkielma on suunnattu alakoulun ruokakasvatuksen toteuttajille. Ruokakasvatuksen tärkey-den ymmärtäminen on jokaisen koulun henkilökunnan jäsenen vastuulla. Koulun ollessa kasvatuksen ja opetuksen ympäristö, tulee jokaisen koulun henkilökunnan jäsenen oltava tukemassa koulun kasvatuspäämäärää, myös ruokakasvatusta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38549]