”En olisi koskaan uskonut, että kaikki se kiusaaminen seuraisi näin pitkään mukana” : entiset kiusatut kertovat kokemastaan peruskouluaikaisesta kiusaamisesta ja sen jättämistä vaikutuksista
Haapalehto, Julia (2025-05-27)
Haapalehto, Julia
J. Haapalehto
27.05.2025
© 2025 Julia Haapalehto. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505273980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505273980
Tiivistelmä
Koulukiusaaminen on ilmiönä laaja ja monimutkainen, ja kokemuksena subjektiivinen. Kiusaaminen myös jättää jälkensä sitä kokeneisiin. Kiusaamisen vaikutusten tutkiminen samanaikaisesti niin psyykkisellä, fyysisellä kuin sosiaalisella tasolla on jäänyt väkäiseksi. Tämän tutkielma pyrkii selvittämään, millaisia yksityiskohtia uhrit kertovat peruskouluaikaisista kiusaamiskokemuksistaan, millaista kiusaamista he ovat kokeneet ja millaisia vaikutuksia he ovat havainneet kiusaamisella heihin olleen.
Tutkielma on toteutettu laadullisena tutkimuksena, ja lähestymistapana toimii kerronnallinen tutkimus. Tutkielman aineiston keräys tapahtui Webropol-kyselyllä ja koostui yhteensä 17:sta vastauksesta. Aineiston analyysi tapahtui hyödyntäen Lieblichin ja kollegoiden (1998b) esittelemää kategorista sisällönanalyysimenetelmää, jossa aineiston materiaalia kategorisoidaan.
Kiusatut olivat kouluaikanaan kokeneet kiusaamista useiden vuosien ajan. Kiusaajistaan kertoneille yhteistä oli, että he olivat joutuneet jonkin ryhmän kiusaamaksi. Jotkut pyrkivät myös löytämään syyn sille, miksi he olivat joutuneet kiusaamisen kohteeksi. Useita kiusattiin samanaikaisesti monella eri tavalla. Sanallinen kiusaaminen ilmeni muun muassa haukkumalla, nimittelemällä, naureskelemalla ja huutelemalla. Fyysinen kiusaaminen toteutettiin joko kiusattua satuttamalla tai hänen omaisuuttaan vahingoittamalla. Sosiaalinen kiusaaminen ilmeni joko porukasta pois jättämisenä tai huhujen levittämisenä, ja verkkokiusaaminen toteutettiin Internetin eri sivustoilla, häiritsevillä viesteillä ja puheluilla tai jakamalla kiusatusta kuvia. Kaikki kyselyyn vastanneet kertoivat kiusaamisen jättäneen heihin vaikutuksia, ja monilla vaikutukset ilmenivät useilla eri tasoilla (psyykkinen, fyysinen, sosiaalinen). Useilla kiusaamisen vaikutukset ovat jatkuneet aikuisikään saakka.
Tutkielman tulokset olivat pitkälti yhteneviä aiempien tutkimusten kanssa. Tutkielmassa kuitenkin korostuivat kiusaamisen luonne ryhmäilmiönä, syiden etsiminen kiusaamiselle sekä kiusaamisen muotojen ja vaikutusten samankaltaisuudet verraten aiempaan tutkimukseen. Fyysisen kiusaamisen osalta tutkielmassa havaittiin muutamia yksityiskohtia, joita ei aiemmassa tutkimuksessa ilmennyt. Kun kiusaaja esimerkiksi kiusasi uhriaan fyysisesti, hän ei välttämättä aina koskenut tätä suoraan, vaan saattoi esimerkiksi tönäistä ystävänsä kiusattua kohti. Fyysinen kiusaaminen ajoittui myös jonkin verran liikuntatuntien ja -päivien yhteyteen. Lisäksi aiempi tutkimus ei ollut huomioinut kiusaamisen fyysisiä vaikutuksia tarkasteltaessa lääkitystä, jolla pyrittiin hoitamaan mielenterveyden haasteita. School bullying is a wide and complex phenomenon, and a subjective experience. Bullying has its effects on those who have experienced it. Research into the effects of bullying on a psychological, physical and social level remains insufficient. This study aims to find out what kind of details victims of bullying reveal about their bullying experiences when they were in comprehensive school, what kind of bullying they have experienced, and what kind of effects they have felt bullying has had on them.
This is a qualitative study using a narrative approach. The data collection for the study was carried out using Webropol survey and consisted of a total of 17 responses. The data analysis was carried out using the categorical content analysis method introduced by Lieblich and colleagues (1998b), in which the material in the data is categorized.
Victims of school bullying had experienced bullying for several years during their school years. Those who told about their bullies had one thing in common: they had been bullied by a group. Some also tried to find the reason why they had been bullied. Many were bullied in different ways at the same time. Verbal bullying included name-calling, laughing, teasing, and shouting. Physical bullying was carried out either by hurting the bullied person or by damaging their property. Social bullying took the form of either being left out of the group or spreading rumors. Cyberbullying was carried out through harassing messages or calls and sharing images and took place on various sites on the Internet. All participants reported that bullying had lasting consequences, and for many, the effects were evident on several different levels (psychological, physical, social) and continued into adulthood.
The results of the study were largely consistent with previous studies. However, the study emphasizes bullying as a group phenomenon, highlights how victims sought reasons for their victimization, and reveals similarities in the forms and effects of bullying compared to previous research. Regarding physical bullying, this study found important details that were not apparent in previous research. For instance, a bully may not always touch their victim when physically bullying, but may, for instance, push their friend towards the bullied person. Physical bullying also occurred to some extent during physical education classes and days. In addition, previous research had not considered the physical effects of bullying when examining medication used to treat mental health challenges.
Tutkielma on toteutettu laadullisena tutkimuksena, ja lähestymistapana toimii kerronnallinen tutkimus. Tutkielman aineiston keräys tapahtui Webropol-kyselyllä ja koostui yhteensä 17:sta vastauksesta. Aineiston analyysi tapahtui hyödyntäen Lieblichin ja kollegoiden (1998b) esittelemää kategorista sisällönanalyysimenetelmää, jossa aineiston materiaalia kategorisoidaan.
Kiusatut olivat kouluaikanaan kokeneet kiusaamista useiden vuosien ajan. Kiusaajistaan kertoneille yhteistä oli, että he olivat joutuneet jonkin ryhmän kiusaamaksi. Jotkut pyrkivät myös löytämään syyn sille, miksi he olivat joutuneet kiusaamisen kohteeksi. Useita kiusattiin samanaikaisesti monella eri tavalla. Sanallinen kiusaaminen ilmeni muun muassa haukkumalla, nimittelemällä, naureskelemalla ja huutelemalla. Fyysinen kiusaaminen toteutettiin joko kiusattua satuttamalla tai hänen omaisuuttaan vahingoittamalla. Sosiaalinen kiusaaminen ilmeni joko porukasta pois jättämisenä tai huhujen levittämisenä, ja verkkokiusaaminen toteutettiin Internetin eri sivustoilla, häiritsevillä viesteillä ja puheluilla tai jakamalla kiusatusta kuvia. Kaikki kyselyyn vastanneet kertoivat kiusaamisen jättäneen heihin vaikutuksia, ja monilla vaikutukset ilmenivät useilla eri tasoilla (psyykkinen, fyysinen, sosiaalinen). Useilla kiusaamisen vaikutukset ovat jatkuneet aikuisikään saakka.
Tutkielman tulokset olivat pitkälti yhteneviä aiempien tutkimusten kanssa. Tutkielmassa kuitenkin korostuivat kiusaamisen luonne ryhmäilmiönä, syiden etsiminen kiusaamiselle sekä kiusaamisen muotojen ja vaikutusten samankaltaisuudet verraten aiempaan tutkimukseen. Fyysisen kiusaamisen osalta tutkielmassa havaittiin muutamia yksityiskohtia, joita ei aiemmassa tutkimuksessa ilmennyt. Kun kiusaaja esimerkiksi kiusasi uhriaan fyysisesti, hän ei välttämättä aina koskenut tätä suoraan, vaan saattoi esimerkiksi tönäistä ystävänsä kiusattua kohti. Fyysinen kiusaaminen ajoittui myös jonkin verran liikuntatuntien ja -päivien yhteyteen. Lisäksi aiempi tutkimus ei ollut huomioinut kiusaamisen fyysisiä vaikutuksia tarkasteltaessa lääkitystä, jolla pyrittiin hoitamaan mielenterveyden haasteita.
This is a qualitative study using a narrative approach. The data collection for the study was carried out using Webropol survey and consisted of a total of 17 responses. The data analysis was carried out using the categorical content analysis method introduced by Lieblich and colleagues (1998b), in which the material in the data is categorized.
Victims of school bullying had experienced bullying for several years during their school years. Those who told about their bullies had one thing in common: they had been bullied by a group. Some also tried to find the reason why they had been bullied. Many were bullied in different ways at the same time. Verbal bullying included name-calling, laughing, teasing, and shouting. Physical bullying was carried out either by hurting the bullied person or by damaging their property. Social bullying took the form of either being left out of the group or spreading rumors. Cyberbullying was carried out through harassing messages or calls and sharing images and took place on various sites on the Internet. All participants reported that bullying had lasting consequences, and for many, the effects were evident on several different levels (psychological, physical, social) and continued into adulthood.
The results of the study were largely consistent with previous studies. However, the study emphasizes bullying as a group phenomenon, highlights how victims sought reasons for their victimization, and reveals similarities in the forms and effects of bullying compared to previous research. Regarding physical bullying, this study found important details that were not apparent in previous research. For instance, a bully may not always touch their victim when physically bullying, but may, for instance, push their friend towards the bullied person. Physical bullying also occurred to some extent during physical education classes and days. In addition, previous research had not considered the physical effects of bullying when examining medication used to treat mental health challenges.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38618]